
به گزارش میمتالز، سیدابومحمد هاشمی مجری طرح توسعه صنعت گوهرسنگ کشور که در "نشست تخصصی بررسی وضعیت تولید ابزار و تجهیزات گوهرتراشی" که به صورت حضوری و آنلاین برگزار شد، با اعلام خبر فوق، اظهار داشت: این امر در پاسخ به نیازهای توسعه بازار و حضور در بازارهای بینالمللی تدوین شده و جزو پیش نیازهای پرورش نیروی انسانی متخصص است.
وی در عین حال با اشاره به همکاری ایمیدرو با سازمان فنی و حرفهای در ایجاد زمینه توسعه این صنعت، گفت: موضوع آموزش از سالهای پیش در حال اجرا است به طوری که علاقمندان صنعت گوهرسنگ در ۳۱ استان کشور تحت آموزشهای مختلف قرار میگیرند.
هاشمی یادآور شد: از اواخر سال گذشته با پیگیریهای ایمیدرو، ورود سنگهای خام به عنوان ماده اولیه این صنعت، آزاد شده و زمینهای برای توسعه فعالیتهای گوهرسنگ در کشورمان ایجاد شده است.
مجری طرح توسعه صنعت گوهرسنگ کشور، در عین حال خبر داد که با هدف استانداردسازی آزمایشگاهی، مرکز اعتبارسنجی گوهرسنگ در استان البرز (کرج) راهاندازی میشود. وی ادامه داد: با این آزمایشگاه، مشخص میشود که تولیدات گوهرسنگ با چه استانداردی به بازارهای هدف صادر شود.
هاشمی در ادامه سخنانش، تاکید کرد: برای فراهم آوردن زمینه تجاریسازی و برندسازی، باید کارگروه تجهیزات و ابزارآلات گوهرسنگ، ارتباط بیشتری ایجاد کنند و جلسات منظمی داشته باشند.
وی افزود: اکنون دغدغههایی درباره استفاده ار تجهیزات ساخت ایران و عرضه آنها با برندهای خارجی در بازارهای بینالمللی وجود دارد که این امر نیاز به برندسازی تولیدات داخلی را بیش از پیش نمایان میکند.
هاشمی همچنین تاکید کرد: یکی از مواردی که سازندگان داخلی باید مد نظر قرار دهند ارایه تجهیزات و ابزارآلات با ضمانتهای مربوطه است چرا که امروزه یکی از چالشهای صنعتگران این حوزه، خدمات پس از فروش برای تولیدات ساخت داخل است.
مجری طرح توسعه صنعت گوهرسنگ کشور با بیان اینکه امسال، "توسعه تجارت گوهرسنگ" هدفگذاری شده، گفت: بررسی وضعیت تجهیزات و ماشینآلات از جمله مسائلی است که به رشد تجارت و صادرات تولیدات این بخش کمک میکند.
هاشمی با بیان اینکه ایمیدرو، در تمام حوزههای توسعه بازار کمکهایی ارایه میکند، گفت: بهره گیری از نهادهایی که تسهیلات برای خرید تجهیزات به فعالان این حوزه ارایه میکتند یکی از کمکهایی است که این سازمان برای صنعت گوهرسنگ پیشبینی کرده است.
در این نشست، فعالان تولید تجهیزات گوهرتراشی طی سخنانی با بیان ویژگیهای تولیدات ساخت داخل؛ کیفیت برخی از تجهیزات ایرانی را همراستا با نمونههای غربی و حتی بالاتر از تولیدات آسیایی دانستند، اما تاکید کردند برندسازی نیازی است که باید برای حضور در بازارهای جهانی مورد توجه قرار گیرد.
همچنین پیشنهاد شد به منظور توسعه اشتغال، درآمدزایی و زمینهسازی برای صادرات؛ تسهیلات بیشتری در اختیار گوهرتراشان قرار گیرد. علاوه بر این تولید مصنوعات بر مبنای استانداردهای جهانی و مورد نیاز بازارهای خارجی از دیگر مباحثی بود که مطرح شد به طوری که اعتبارسنجی و رعایت استانداردها برای محصولات ایرانی ضرورتی است که باید به عنوان پیش رعایت شود.
منبع: ایمیدرو