تاریخ: ۱۱ اسفند ۱۳۹۹ ، ساعت ۱۰:۱۰
بازدید: ۵۷۱
کد خبر: ۷۰۶۶
سرویس خبر : مقاله

واکاوی بازار قراضه و الزامات جدید آن (۴)

می متالز - در ادامه بررسی ریخت شناسی این بازار در این مرحله به رخداد هیجان انگیز دیگری که پیش روی این بازار است می پردازیم.

واکاوی بازار قراضه و الزامات جدید آن (۴)

در نخستین قسمت این سری یادداشت ها نوشتم که مسیر کلیت بازار قراضه به سمت و سوی رقابتی تر و شفاف تر و طبعا اقتصادی تر و "نه الزاما سالم تر" است. حال با توجه به تحلیل شرایط و مولفه‌های بررسی شده و رخداد جدید در حال تکوین دیگری که در این شماره به آن خواهم پرداخت باید گفت که سالم تر شدن و کیفی تر شدن بازار قراضه نیز در آینده ای نه چندان دور از الزامات قطعی آن خواهد بود.
اتفاق مبارکی که سوای فضای مجازی به عنوان فضای تبادل اطلاعات مابین آحاد جامعه، در حال رخداد است و بزودی نه تنها بازار قراضه بلکه کلیه بازارها و کلیه عرصه های زندگی را در خواهد نوردید و آثار شگرفش را بر جای می گذارد کاربرد و توسعه " هوش مصنوعی " است.
در زمینه سالم تر شدن بازار قراضه این نکته را عرض کنم که فعلا منظورم سلامت نسبت به کیفیت قراضه و در بعد فرایند فرآوری و آماده سازی و کیفیت محصول در فرآیند تامین است. آن بخش از فسادی که با منشا انسانی متاسفانه کل نظام اقتصادی کشور را آلوده کرده و یک نوع فساد ساختاری است و تا اصلاح ساختار اقتصادی و آزاد سازی نظام اقتصادی از حاکمیت نهاد دولت، به ساختاری خصوصی، فعلا مورد نظر نیست. البته زمانی که بنگاه داری توسط دولت و نظام بانکی سایه اش از صنعت فولاد (و بالطبع کل اقتصاد) برداشته شود فرآیند سالم سازی کامل خواهد شد.
هوش مصنوعی را بی اغراق باید انقلابی دیگر در نوع مناسبات رفتاری جامعه و افراد و تغییر و دگرگونی سبک و شیوه کار و زندگی دانست. هوش مصنوعی دانش شناخت و طراحی عامل های هوشمند است. هوش مصنوعی محل تلاقی بسیاری از علوم نظیر ریاضی، مهندسی، روانشناسی، پزشکی، کنترل و احتمالات زیست شناسی و ... است. هوش مصنوعی انقلابی است در فناوری اطلاعات.
حتما همه ما تجربه داشته ایم که با همین گوشی های همراه صرفا با توجه به نوع گردش شما در اینترنت و حتی محیط واقعی زندگی و شناسائی ذائقه شما برایتان پیشنهاد رفتن به فلان فروشگاه و خرید کالای احتمالا مورد نظرتان و یا رفتن به نمایشگاه یا فستیوال و یا تبلیغات متناسب با خواست های شما و پیشنهاد دوستی و ارتباط با افرادی یا رفتن به مکان هایی متناسب با مقتضیات روحی و روانی شما می شود. حتی در گوشی های جدید با توجه به میزان پیاده روی شما و کالری مصرف شده توسط بدنتان به شما منحنی سلامت پیشنهاد می دهد.مثال های ساده بود از آنچه بسرعت وارد حوزه های بازار و صنعت خواهد شد. در بازار قراضه چه پیش بینی می کنید؟
به نظر می رسد دیگر کنترل کیفیت محموله‌های قراضه از دست عامل انسانی خارج می شود. با اندکی تغییر در نحوه تخلیه کامیون قراضه با تصویر برداری و استفاده از هوش مصنوعی درجات بار و حتی نسبت آلیاژ های موجود در آن و میزان و نوع ناخالصی و موارد ایمنی محموله با دقت و بلافاصله ثبت سیستم خواهد شد. همچنین عملکرد مشتریان و کامیون ها و مبادی بارگیری محمولات نیز مورد پروسس همزمان قرار می گیرد.
به همین منوال شیوه فرآوری و شارژ قراضه نیز برای فولاد سازان با وضوح و شفافیت بیشتر و هزینه کمتر در زمان آلیاژ سازی روبرو خواهد شد.
از آن پس دیگر بر سر مقدار حلب داخل قراضه شرد شده بگو مگویی نخواهد بود.
سالهای گذشته مشخصات شیمیایی و آلیاژی قراضه در استاندارد ها نوشته می شد اما قابل کنترل نبود ولی از این پس این امر امکانپذیر خواهد شد.
محموله‌های قراضه شناسنامه دار خواهند شد و هر کامیون حتی در مبادی بارگیری، با یک برگ مشخصات فنی همراه می گردد. بله قطعا دانش و سلامت همنشین این بازار خواهد شد. 
کاربرد هوش مصنوعی در تولید شمش و نورد و کنترل تولید و محصول به وجه مشابهی کاربرد خواهد داشت. این شمایی است از مسیر آینده و تغییرات در راه. البته خیلی زودتر از آنچه فکرش را کنیم اتفاق می افتد. با این رخدادها باید همراه و هماهنگ شد. دوستان در حوزه IT دست بکار شوند. 

نویسنده مقاله: سید تقی مرتضویان
عناوین برگزیده