تاریخ: ۱۲ ارديبهشت ۱۴۰۳ ، ساعت ۰۳:۰۱
بازدید: ۱۲۵
کد خبر: ۳۳۹۳۲۴
سرویس خبر : آهن و فولاد
معاون فروش و بازاریابی شرکت فولاد خوزستان در حاشیه نمایشگاه اکسپو ۲۰۲۴ عنوان کرد:

صادرات ۱.۳ میلیون تنی فولاد خوزستان در سال گذشته

‌می‌متالز - شرکت فولاد خوزستان در سال ۱۴۰۲ موفق شده است که حدود یک میلیون و ۳۰۰ هزار تن فولاد به بیش از ۱۰ کشور دنیا صادر کند.

به گزارش می‌متالز، «رضا وکیلی» معاون فروش و بازاریابی شرکت فولاد خوزستان در حاشیه نمایشگاه اکسپو ۲۰۲۴ به عملکرد این شرکت در سال گذشته پرداخت و عنوان کرد: با توجه به بهره‌برداری از زمزم ۳، فروش و صادرات آهن اسفنجی را از سال گذشته آغاز کردیم. در این راستا سال گذشته حدود ۲۷۰ هزار تن فروش آهن اسفنجی و حدود ۳۰ هزار تن صادرات داشتیم. درآمد حاصل از آن نیز حدود ۷۵ هزار میلیارد تومان بود.

رضا وکیلی با اشاره به مزیت‌های صادراتی فولاد خوزستان عنوان کرد: فولاد خوزستان با توجه به توانمندی‌هایی که دارد و همچنین دسترسی به آب‌های آزاد نسبت به سایر فولادسازی‌ها از مزیت صادراتی برخوردار است، بنابراین صادرات را در دستور کار خود قرار داده است.

وی همچنان افزود: صادرات صنایع معدنی طی سال‌های گذشته از رشد بالایی برخوردار بوده است. یکی از شرکت‌های موفق در زمینه صادرات، شرکت فولاد خوزستان بوده است، برای مثال در سال ۱۴۰۰ افزون بر یک میلیارد و ۴۰۰ میلیون دلار ارزش صادراتی این شرکت اعلام شده که در تامین ارز مورد نیاز کشور نقش قابل‌توجهی برعهده داشته است.

نوسانات نرخ ارز و تاثیرگذاری آن بر صادرات

معاون فروش و بازاریابی شرکت فولاد خوزستان در پاسخ به خبرنگار «می‌متالز» که نوسانات نرخ ارز را در زمینه صادرات چگونه ارزیابی می‌کنید و نرخ ارز صادرات را چگونه به کشور باز می‌گردانید و آیا در این میان تهاتری انجام می‌دهید، گفت: متاسفانه در سال‌های اخیر در حوزه سیاست‌گذاری ارزی ناهماهنگی‌هایی در کشور وجود دارد، به‌گونه‌ای که در تدوین این دستورالعمل‌ها شاهد تغییرات متعددی بوده‌ایم. نخستین عارضه‌ای که فولادسازان و تولیدکنندگان با آن دست به گریبان هستند، موضوع اختلاف نرخ ارز است که تسعیر انجام می‌دهیم.

وکیلی افزود: شرکت‌های تولیدی صادرکننده ملزم هستند که ارز خود را در سامانه نیما عرضه کنند و این اختلاف به بالای ۵۰ درصد رسیده و به تولیدکننده آسیب وارد می‌کند؛ در حالی که در بخش‌های مختلف زنجیره فولاد، سال گذشته امکان تغییر یا تهاتر را در حوزه سنگ آهن، گندله و محصولات نهایی مانند میلگرد در اختیار آنها قرار داده بودند و این اتفاق سبب شد که صادرکنندگان امکان تسعیر بالاتری داشتند و این تصمیم باعث شد که صادرات زنجیره فولاد در سال ۱۴۰۲ از رشد بالایی در سنگ آهن و گندله برخوردار باشد. دقیقا برعکس برنامه‌ها و خواسته‌های وزارت صمت است.

وی ادامه داد: از سوی دیگر، صادرات تولیدکنندگانی همچون فولاد خوزستان از مجرای قانونی اتفاق می‌افتد و برگشت ارز بر اساس مرّ قانون صورت می‌گیرد. ما حتی تا ۱۲۰ درصد تعهدات ارزی خود را ایفا می‌کنیم که این یک امتیاز و عملکرد مناسب است که دولت باید توجه ویژه در این حوزه داشته باشد.

معاون فروش و بازاریابی شرکت فولاد خوزستان با اشاره به موانع تحریم‌ها عنوان کرد: تحریم‌ها موضوع جدیدی برای ما به شمار نمی‌روند، کما اینکه فولاد خوزستان کماکان به ۲۸ کشور دنیا صادرات داشته و دارد، بنابراین تحریم‌ها اتفاق جدیدی قلمداد نمی‌شود و اثری بر صادرات ما ندارد؛ زیرا راهکار‌های مختلفی برای صادرات وجود دارد، همان‌گونه که آمار صادراتی ما در همین فضا روی داده است.

وکیلی در ادامه با اشاره به دستورالعمل‌های مختلف داخلی در زمینه صادرات گفت: در طول سال گذشته، چندین مرتبه دستورالعمل‌ها تغییر کردند و در زمینه صادرات گندله، آهن اسفنجی و حتی شمش این موضوع آسیب‌هایی جدی به شرکت‌ها وارد کرد که به نظر جبران‌ناپذیر هستند.

وی با اشاره به این موضوع که بخشی از اقلام‌های صادراتی به دلیل عوارضی که در بخشی از سال مقرر شد، از دست رفت، گفت: ۱۵ تا ۲۰ درصد عدد بالایی برای عوارض است، در حالی که ما در تولید فولاد با مازاد روبرو هستیم، برای نمونه ظرفیت تولید فولاد کشور در حدود ۳۳ میلیون تن است، اما مصرف داخلی در نهایت بین ۱۸ تا ۲۲ میلیون تن است. بدون شک باید ۱۰ میلیون تن فولاد مازاد کشور را صادر کرد، اما باز شاهد هستیم که بر کالایی که در کشور مازاد است، عوارض اعمال می‌کنند که کار منطقی و اقتصادی نیست. ضمن اینکه این تغییرات در سال گذشته هم اتفاق افتاد که در نهایت در پایان سال رقم آن را کاهش دادند و در آخرین جلسه بنا بر این شد که عوارضی که در پایان سال در نظر گرفته بودند را برای سال ۱۴۰۳ هم اعمال کنند.

معاون فروش و بازاریابی شرکت فولاد خوزستان افزود: این در حالی است که هر اندازه شرکت‌های تولیدی بازار‌ها و صادرات بیتشری داشته باشند، ارز دولت و کشور را تامین می‌کنند و در نهایت برکات آن شامل مردم ایران می‌شود.

صادرات ۱.۳ میلیون تنی فولاد خوزستان در سال گذشته

راه‌اندازی زمزم ۳

وکیلی همچنین درباره افتتاح زمزم ۳ در سال گذشته عنوان کرد: بهمن‌ماه ۱۴۰۲ زمزم ۳ به دست ریُیس‌جمهوری افتتاح شد و از همان بهمن‌ماه فروش و پیش‌فروش محصول آن آغاز شد. ما از همین مگامدول ۳۰ تا ۴۰ هزار تن آهن اسفنجی تولید کردیم.

وی افزود: با توجه به این راه‌اندازی حدود ۹۰۰ هزار تا یک میلیون تن برنامه فروش داریم و از یک میلیون تن، ۳۰۰ هزار تن آن به بازار‌های صادراتی اختصاص می‌یابد که هم هزینه‌های تولیدی را کاهش می‌دهیم و هم افزایش درآمد خواهیم داشت. از زمزم ۳ به میزان ۱۲ هزار میلیارد تومان برای سال ۱۴۰۳ درآمد در نظر گرفته‌ایم.

تعطیلی شنبه‌ها، تسهیل صادرات

معاون فروش و بازاریابی شرکت فولاد خوزستان همچنین در پاسخ به این پرسش که تعطیل شدن روز‌های شنبه تا چه اندازه می‌تواند به نفع صادرات باشد، گفت: تولید در فولاد خوزستان به‌صورت ۲۴ ساعت در هفته است، از این‌رو در تعطیلات اتفاق خاصی روی نمی‌دهد، ما در بازار‌های جهانی حضور داریم و ارتباط مستمر با خریداران خود داریم، بدون شک تعطیلی شنبه‌ها فرآیند صادرات را تسهیل می‌کند و بدون شک برای شرکت‌های صادراتی کارساز خواهد بود. البته همکاران صادراتی در شرکت فولاد خوزستان، روز‌های پنجشنبه و جمعه که روز کاری جهانی است، پاسخگوی مشتریان ما هستند.

هدف‌گذاری برای سال ۱۴۰۳

وکیلی همچنین با اشاره به برنامه‌های شرکت در سال جاری عنوان کرد: اولویت ما همواره تامین نیاز داخلی به‌ویژه شرکت‌های استانی بوده است. هم‌اکنون نیر برنامه اولیه ما برای صادرات ۱.۵ میلیون تن است، اما اگر بازار داخلی نیلز داشته باشد، این بازار در اولویت ماست.

صادرات ۱.۳ میلیون تنی فولاد خوزستان در سال گذشته

از دست رفتن ۶۰۰ هزار تن تولید

وی همچنین به محدودیت‌های انرژی برای فولادسازان در سال گذشته اشاره کرد و گفت: فولاد خوزستان سال گذشته به‌دلیل محدودیت‌های انرژی حدود ۶۰۰ هزار تن تولید خود را از دست داد. قطعا رشد صنعت فولاد در افق سال ۱۴۰۴ برای رسیدن به تولید ۵۵ میلیون تن فولاد، محقق خواهد شد، ولی به تولید نخواهد رسید.

معاون فروش و بازاریابی شرکت فولاد خوزستان در ادامه افزود: امیدواریم در سال ۱۴۰۳ شاهد افت تولید کمتری به‌دلیل محدودیت‌های انرژی باشیم؛ هرچند راهکار‌هایی برای مدیریت اعمال محدویت‌های انرژی وجود دارد.

حضور در بازار‌های پایدار

وکیلی همچنین درباره حضور در بازار‌های صادراتی عنوان کرد: در حوزه بازار‌های صادراتی بیشتر تمایل داریم که در بازار‌هایی حضور داشته باشیم که مشتری همیشگی ما باشند. در کل برنامه شمال آفریقا را در برنامه توسعه‌ای خود داریم. سال گذشته صادرات ما به این منطقه افزایش یافت. بازار اصلی ما شمال آفریقا، منطقه خلیج فارس و جنوب شرق آسیا هستند که در این بازار‌ها حضور داشته و همیشه خواهیم داشت.

گزارش از علیرضا جعفری نژاد؛ پایگاه خبری فلزات خاورمیانه (می متالز)

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده