به گزارش می متالز، روح الله لطیفی، اظهار داشت: کامیونهای ایرانی حامل سوخت که یک هفته درمرزهای اقلیم کردستان متوقف شده بودند، با هماهنگی کنسولگری ایران در سلیمانیه مشکلشان حل شد و با انتقال سوخت به تانکرهای عراقی توانستند محموله را تحویل دهند.
سخنگوی گمرک ایران افزود: فعلاً به سایر گمرکات اعلام شده که به دلیل کمبود کامیون افغانستانی در مرز دوغارون مشکل خواهیم داشت؛ گمرکات کالاهای تجاری را با کامیون های صادرکننده که شرایط خروج (پروانه خروج موقت و ویزای معتبر) برای رانندگان را دارا باشند. کامیون های ایرانی در مرز تخلیه و بارگیری می شوند ولی وقتی از آن طرف کامیون نیاید نمیتوان بار را تحویل طرف افغان داد. به طور کلی فعلاً روند تجاری در مرز دوغارون کند شده است.
وی ادامه داد: امروز منتظریم که دولت عراق برای وضعیت مرز مهران تصمیم بگیرد و احتمال دارد دولت عراق از طریق این مرز مواد غذایی و اقلام بهداشتی را بپذیرد زیرا به دلیل شیوع ویروس کرونا و محدودیتها دچار کمبود در این مواد شدهاند.
لطیفی با بیان اینکه هم اکنون شناورهای تجاری کانتینری بزرگ به کشور امارات تردد دارند، اظهار داشت: بار تجارت از قبل روی لنجها بود همچون بنادر بوشهر، هرمزگان (غیر از بنادر شهید رجایی و شهید باهنر) و خوزستان که عمده فعالیتشان با لنج بود که در حال حاضر نمیتوانند به سمت امارات بار ببرند. فعلاً شناورهای بزرگ تجاری مشکلی برای تردد ندارند.
وی افزود: همچنین طبق شنیدهها، احتمالاً کشور کویت به دلیل نیازی که به مواد غذایی و بعضی اقلام دارند، محدودیتهایش را به روی ایران کم کند و برخی از اقلام را بپذیرد.
سخنگوی گمرک ایران گفت: مرز نخجوان به صورت ترانشیپ و برای ورود محدود صادرات باز است. به کشور آذربایجان با شیوه ترانشیپ صادرات داریم. به کشور روسیه نیز از طریق دریایی و زمینی و ریلی از مسیر آذربایجان ترانزیت کالا داریم.
وی افزود: از مسیر دریایی مثل بندر انزلی، آستارا، کاسپین، امیرآباد و نوشهر به روسیه و آذربایجان واردات و صادرات داریم.
لطیفی افزود: یک مسیر جدید از هرمزگان به عمان برای صادرات مواد غذایی بازگشایی شده است. به کشور قطر نیز فقط شناورهای فلزی یخچال دار اجازه ورود دارند. تجارت با کشور ارمنستان هم محدود است. مرزها با کشور پاکستان بسته است.
لطیفی ادامه داد: ارتباط با کشور ترکمنستان از مسیر ریلی سرخس باز است و کالاهای فاسد نشدنی از آن مسیر وارد این کشور میشوند و در آنجا به دلیل اینکه عرض راه آهن در کشورهای آسیای میانه با ایران فرق دارد در مرز لوکوموتیو تغییر میکند و جا به جایی کالا صورت میگیرد.
سخنگوی گمرک ایران افزود: همچنین رایزنیهایی با راه آهن جمهوری اسلامی ایران شده است تا مسیر ریلی اینچهبرون بازگشایی شود. در حال حاضر راه آهن ایران، وزارت امور خارجه و سفارت ایران در حال تلاش برای بازگشایی جهت ارسال کالا از این مسیر به ترکمنستان هستند، اما هنوز به نتیجه نرسیده است.
وی ادامه داد: طبق توافقی که شده، به ترکیه از مسیر ریلی رازی به صورت روزانه واردات و صادرات داریم.
لطیفی با بیان اینکه بنادر اصلی کشور فعال هستند، گفت: بندر امام خمینی، بندر شهید رجایی، بندر شهید باهنر، بندر بوشهر و بندر چابهار، هم در حوزه ترانزیت و هم واردات و صادرات کالاهای تجاری فعال هستند و حتی بنادری مثل خارک و عسلویه نیز به فعالیت خود ادامه میدهند.