تاریخ: ۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۹ ، ساعت ۲۲:۰۷
بازدید: ۲۵۷
کد خبر: ۱۰۰۱۳۳

راه آهن سنگان تا هرات افغانستان امسال افتتاح می‌شود

می متالز - خطیبی گفت: ۱۹ کیلومتر از مسیر ریلی خواف تا سنگان را به بهره برداری رسانده ایم و از منطقه سنگان تا هرات افغانستان به طول ۱۲۰ کیلومتر را هم امسال افتتاح می‌کنیم.
راه آهن سنگان تا هرات افغانستان امسال افتتاح می‌شود

به گزارش می متالز، عباس خطیبی معاون ساخت وتوسعه راه‌آهن، بنادر و فرودگاه‌ها شرکت ساخت و توسعه زیربنا‌های حمل ونقل کشور در گفت‌وگو با خبرنگار راه و شهرسازی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به اینکه به علت شیوع ویروس کرونا پیمانکاران در بازه‌ای از زمان فعالیت‌های خود را کُند کردند اما بعد از مدتی با ارائه دستورالعمل‌های بهداشتی مجدد شروع به کار کردند، گفت: تمامی کارگران باید مسائل ایمنی و بهداشتی را در محیط کار رعایت کنند و این موضوع نباید پروژه‌ها و فعالیت‌های عمرانی به ویژه در بخش حمل و نقل ریلی را متوقف کند.

او یادآور شد: سعی کرده ایم فعالیت پروژه‌های اولویت‌دار را آغاز کنیم و امیدوار هستیم با برنامه‌ریزی‌هایی که انجام می‌شود بتوانیم تا پایان سال به اهداف مورد نظر در تکمیل پروژه‌های ریلی به ویژه اتصال مراکز استان‌ها و تکمیل کریدور‌ها برسیم.

معاون ساخت وتوسعه راه‌آهن، بنادر و فرودگاه‌ها با اشاره به اینکه اتصال راه‌آهن و مراکز استان‌ها را در دو تا سه سال گذشته در برخی از استان‌ها به اتمام رسانده ایم، گفت: اتصال راه آهن به سایر مراکز استان‌ها را هدف‌گذاری کرده‌ایم و در این بخش با توجه به آن که در سال جهش تولید هستیم تکمیل ۹ پروژه را در اولویت برنامه‌های خود قرار داده ایم.

خطیبی با بیان اینکه یکی از این ۹ پروژه خط آهن خواف - هرات است که از سال قبل به صورت جدی آن را آغاز کردیم و مصمم هستیم که در نیمه اول امسال به بهره برداری برسانیم، ادامه داد: طول این راه‌آهن ۱۳۹ کیلومتر است،  ۱۹ کیلومتر از آن از مسیر خواف تا سنگان را به بهره برداری رسانده ایم و از منطقه سنگان تا هرات افغانستان به طول ۱۲۰ کیلومتر را امسال افتتاح می‌کنیم.

او تصریح کرد: پروژه خط آهن یزد - اقلید به طول ۲۷۰ کیلومتر و مسیر بستان آباد - تبریز که در ادامه راه آهن میانه - بستان آباد است اشاره کرد و گفت: این پروژه‌ها جزوه اولویت‌های ما هستند و امیدواریم بخش عمده‌ای از آن‌ها را به بهره‌برداری برسانیم.

خطیبی اضافه کرد: پروژه رشت به کاسپین که زمینه ساز اتصال به بندر کاسپین و کریدور شمال به جنوب می‌شود را هم امسال به بهره‌برداری می‌رسانیم.

معاون ساخت و توسعه راه آهن بندر فرودگاه توضیح داد: راه آهن همدان - سنندج با رویکرد اتصال به شبکه ریلی استان کردستان و پروژه راه آهن میانه- اردبیل و خط راه آهن مبارکه به شهرکرد با اتصال استان چهارمحال و بختیاری به شبکه ریلی جزو پروژه‌های اولویت دار ما هستند و به صورت ویژه دنبال می‌کنیم.

وی افزود: در سال جدید محور یزد-اقلید به طول ۲۷۰ کیلومتر، محور خواف-هرات به طول ۱۲۰ کیلومتر، محور بستان آباد –تبریز (خاوران) به طول ۴۴ کیلومتر و محور رشت-کاسپین به طول ۳۷ کیلومتر به بهره برداری خواهد رسید.

معاون ساخت وتوسعه راه‌آهن، بنادر و فرودگاه‌ها بهره‌برداری از این خطوط را در سطح ملی و بین‌المللی مهم ارزیابی کرد و گفت: بهره‌برداری از محور خواف- هرات علاوه بر رونق اقتصادی، دسترسی ریلی کشور افغانستان به کشور‌های همجوار ایران و آب‌های آزاد در جنوب ایران را به همراه دارد و نقش مهمی در توسعه ترانزیت بین ایران با دیگر کشورها، دریا‌های آزاد و اروپا دارد.

خطیبی بهره‌برداری از راه‌آهن یزد- اقلید را از دیگر برنامه‌های امسال اعلام کرد و گفت: این مسیر ریلی بخشی از کریدور ریلی شمال شرقی- جنوب غربی کشور است که استان‌های فارس و بوشهر را از طریق مسیر میانبر به استان‌های یزد، خراسان جنوبی، خراسان رضوی، کرمان، سیستان و بلوچستان و هرمزگان متصل می‌کند.

او بیان کرد: تعدادی از این پروژه‌ها را امسال افتتاح می‌کنیم و در صورتی که با مشکل تأمین منابع مالی مواجه نشویم آن‌ها را امسال افتتاح خواهیم کرد و مجموعه طول پروژه‌های افتتاح شده را به ۴۰۰ کیلومتر خواهیم رساند.

معاون ساخت وتوسعه راه‌آهن، بنادر و فرودگاه‌ها بهره‌برداری خط ریلی رشت- کاسپین در امسال را یکی دیگر از اقدامات در راستای توسعه شبکه ریلی کشور دانست و گفت: این پروژه برای اتصال بندر و منطقه آزاد کاسپین به شبکه ریلی احداث می‌شود که علاوه بر رونق تجاری منطقه با ایجاد پس کرانه ریلی امکان صادرات و واردات به کشور‌های حاشیه خزر  و ترانزیت از این کشور‌ها به کشور‌های همجوار ایران و آب‌های آزاد در جنوب ایران را فراهم می‌کند.

او درباره هدف‌گذاری برنامه‌های امسال  توضیح داد و گفت: ۲۳۰ کیلومتر روسازی، ۳۰۰ کیلومتر زیرسازی و بیش از ۱۴ هزار متر مربع عملیات در بخش ایستگاه‌ها هدف‌گذاری امسال در توسعه خطوط ریلی کشور است که تخصیص نقدی و به موقع اعتبارات نقش مهمی در تحقق اهداف خواهد داشت.

خطیبی با اشاره به اولویت توسعه شبکه ریلی کشور در سیاست‌گذاری‌های دولت یادآور شد: به منظور تحقق اهداف لازم است روش‌ها و تضمین‌های کافی برای هماهنگی برنامه‌های اجرایی با سیاست‌های کلی حمل و نقل تدوین و تصویب شود.

عناوین برگزیده