تاریخ: ۰۷ ارديبهشت ۱۳۹۹ ، ساعت ۱۲:۰۰
بازدید: ۱۹۵
کد خبر: ۱۰۰۱۸۶
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی
شمس، معاون سازمان خصوصی سازی:

احتمال واگذاری سهام هپکو به ایمیدرو قوّت گرفت/ سازمان خصوصی سازی توان بنگاه داری هپکو را ندارد

می متالز - در آستانه روزکارگر، نگرانی خانواده بزرگ هپکو و کارگران این شرکت از بلاتکلیفی و سرگردانی سهام این واحد تولیدی صنعتی تخصصی بیشتر شده است.
احتمال واگذاری سهام هپکو به ایمیدرو قوّت گرفت/ سازمان خصوصی سازی توان بنگاه داری هپکو را ندارد

به گزارش می متالز، اگرچه جلسات متعدّدی پیرامون واگذاری مالکیت و سهام هپکو برگزار شده و این نشست ها با مصوبات و تعهدات مدیران عالی رتبه کشوری و مسوولان در سطح ملی همراه بوده است؛ اما از آخرین نشست معاون اول رئیس جمهور پیرامون پرونده هپکو چندین ماه می گذرد و هنوز نتیجه نهایی اعلام نشده است.

هنوز هیچ ابلاغیه یا حکمی برای هپکو صادر نشده است

رئیس شورای کار هپکو در خصوص آخرین وضعیت این شرکت گفت: اگرچه در حال حاضر کارگاه های شرکت با ظرفیت محدود فعال است و در اول اردیبهشت تولید را با ۵۰ درصد ظرفیت با پروژه‌های مپنا آغاز کرده ایم ولی در سالی که به ” جهش تولید ” نام گرفته است، این حد فعالیت برای هپکو امیدوارکننده نیست.
رضا عبدلی افزود: تلاش و هدف ما تعیین تکلیف وضعیت سهام شرکت و از زیر نظر سازمان خصوصی‌سازی خارج و تحت نظارت ایمیدرو قرار گرفتن است.
وی خاطرنشان ساخت: در تاریخ بیست و چهارم آذر ماه ۹۷ صورتجلسه ای با حضور “جهانگیری” معاون اول رئیس جمهور تحت عنوان بررسی پرونده واگذاری سهام هپکو مصوب شد و در آن مقرر شد در اسرع وقت سهام هپکو تعیین تکلیف شده و ظرف مدت دو هفته نسبت به واگذاری سهام به خریدار صاحب صلاحیت اقدام شود و در صورت عدم حصول نتیجه، بلافاصله جهت واگذاری سهام به وزارت صمت اقدامات قانونی و لازم صورت پذیرد.
وی تصریح کرد: بیش از پنج ماه از این مصوبه می گذرد ولی هنوز هیچ ابلاغیه یا حکمی برای هپکو صادر نشده است.
رئیس شورای کارگری هپکو ادامه داد: حتی در جلسه مذکور با موافقت و تشخیص شخص وزیر، مقرر شد سهام هپکو به ایمیدرو یا ایدرو منتقل شود؛ که بعد از این جلسه هیچ اتفاقی نیفتاده است.

وضعیت ما هیچ گونه تغییری نکرده است

وی گفت: با توجه به سال “جهش تولید” باید اقداماتی صورت گیرد که هپکو از بلاتکلیفی خارج شود و سالی پر از شکوفایی تولید را آغاز نماید ولی متاسفانه وضعیت ما هیچ گونه تغییری نکرده است و تا مادامی که ما زیر نظر سازمان خصوصی سازی باشیم سهام شرکت بصورت صد در صد در حال فروش است و این به ضرر شرکت است.
عبدلی افزود: وقتی برای تامین حقوق پرسنل هپکو از بانک ملی وام گرفته می‌شود، این اقدام، هپکو را تا احیای دوباره چند گام عقب تر می برد.
وی در ادامه گفت: سازمان خصوصی سازی فقط می تواند در نقل و انتقال سهام کمک کند و نمی تواند مدیریت یک واحد صنعتی بزرگ را داشته باشد.
عبدلی تاکید کرد: ضمن قدردانی از حمایت های معاون اول رئیس جمهور، تقاضای ما از وی این است که مصوبات آخرین جلسه و نشست آنها در واگذاری سهام هپکو به ایمیدرو پیگیری و عملیاتی شود.

به زودی هپکو تعیین تکلیف می شود

عضو هیأت عامل و معاون سازمان خصوصی سازی کشور در اظهاراتی ابراز امیدواری کرد که هپکو در آستانه ی احیا قرار گرفته است و به زودی تعیین تکلیف می شود.
شمس گفت‌: طی چند روز آینده، سهام هپکو تعیین تکلیف و رسما ابلاغ خواهد شد.
وی افزود: در نشستی که با حضور وزیر صمت و معاونین ایشان و رئیس کل سازمان خصوصی سازی برگزار شد در جهت اجرایی شدن تصمیمات قبلی کارگروه بررسی مشکلات بنگاه های واقع در استان مرکزی و با توجه به مسوولیت ذاتی وزارت صمت به لحاظ تخصصی بودن فعالیت شرکت هپکو با حوزه فعالیت های سازمان های زیر مجموعه وزارت صمت، وزیر صمت دستور داد فرآیند انتقال سهام شرکت هپکو به ایمیدرو ظرف چند روز آینده اجرایی شود و برای این منظور متن پیش نویس مصوبه هیأت وزیران با هماهنگی سازمان خصوصی سازی نهایی و برای تصویب در دولت ارسال گردد تا سهام این شرکت در اختیار مجموعه تخصصی قرار گیرد.
وی تصریح کرد: واگذاری مسوولیت هپکو به وزارت صمت به این معنا نیست که سهام به نام این وزارتخانه باشد بلکه سهام در اختیار وزارتخانه ولی به ایمیدرو واگذار شود.
شمس افزود: احتمال واگذاری سهام هپکو به ایمیدرو بسیار بالاست و احتمالاً یک پیش‌نویس نیاز دارد که می‌بایست با هماهنگی رئیس ستاد تسهیل (دکتر زالی) و وزارت صمت تهیه و توافق نهایی ابلاغ گردد.
معاون سازمان خصوصی سازی گفت: وزارت صمت در پذیرش مسوولیت شرکت مشکل داشت که خوشبختانه موافقت آن اعلام شد که سهام به سازمان تخصصی ایمیدرو یا ایدرو واگذار شود.

ایمیدرو می‌تواند هپکو را اداره کند

وی اظهار امیدواری کرد: ایمیدرو یک تیم تخصصی است که می‌تواند هپکو را اداره کند؛ اگرچه نیازمند حمایت دولت است که ابلاغیه را اعلام کنند.
شمس تاکید کرد: بنگاه‌داری هپکو در توان سازمان خصوصی‌سازی نیست؛ از اینرو تلاش بر این است که این واگذاری سریع تر انجام گیرد؛ که در همین راستا مقرر گردیده که استاندارمرکزی مصوبه هیات وزیران را از رئیس ستاد تسهیل دریافت کند و روند قانونی واگذاری سهام به ایمیدرو رسما اعلام گردد.

هپکو به لحاظ پرداخت حقوق، وضعیتِ مشخصی دارد

معاون سازمان خصوصی سازی کشور در بخش پایانی اظهارات خود در خصوص تاخیر در پرداخت حقوق کارگران و کارکنان هپکو گفت: تاخیر چندانی در پرداخت حقوق و نیز عیدی و پاداش کارگران نبوده و همه پرداخت شده است؛ به طوری که حقوق بهمن، عیدی و پاداش در اسفندماه پرداخت شده و تا قبل از روز کارگر حقوق اسفند نیز پرداخت می شود که چک آن صادر شده و تا چند روز آینده به حساب کارگران واریز می شود و لذا هپکو به لحاظ پرداخت حقوق، وضعیتِ نه ایده‌آل ولی نسبتا خوبی دارد.

عناوین برگزیده