تاریخ: ۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۹ ، ساعت ۱۸:۱۸
بازدید: ۲۹۵
کد خبر: ۱۰۰۱۹۱
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
ساعت پنج و نیم عصر:

"حباب بورس" خارچشم موازی‌ها

می متالز - گزارش پنج و نیم امروز نیم نگاهی دارد به جبهه‌ای بنام بورس و آمار تیره و تار معاملات بازار مسکن تا رکوردی که شکسته شد تا اعتباری خدشه‌دار نشود.
"حباب بورس" خارچشم موازی‌ها

به گزارش می متالز به نقل از بورس نیوز، این روزها "بورس" نقل هر محفلی شده و از بالاترین مقامات کشوری تا مردم عادی از هر جنس و هر صنف و هر سن، از بورس و بورس بازی حرف می‌زنند. عده ای اصرار دارد که "حباب است و چطور ممکن است بورس تهران بر خلاف جهت بورس‌های جهانی حرکت کند؟

اصلا چه اتفاق مثبتی در اقتصاد ایران رخ داده که شاخص بورس سر به فلک کشیده؟ "عده ای دیگر از پتانسیل های این بازار می گویند و می پرسند چطور پراید ۷۰ میلیونی و املاک میلیاردی حباب ندارد و بورس، حباب دارد؟ از بالا هم اشاره می کنند که "هر کس از رشد بورس عصبانی شده و... پنبه در گوشش بگذارد. ما تمام قد از این بازار حمایت می کنیم!"
خلاصه که بساط عجیبی است و مانده ایم که بپذیریم این بازار، کازینویی شده یا واقعا ارزنده است؟ هر چه هست، تحلیل در این بازار خریدار ندارد و همه گارد گرفته و آماده حمله یا شاید هم دفاع از نظر خود هستند. اگر هم خواستید دایره واژگان تان در حوزه ناسزاهای مدرن تکمیل تر شود، مثلا بگویید ارزش روز بعضی صندوق ها یا شرکت های سرمایه گذاری، ۱۰ _ ۲۰ درصدی بالاتر از ناو است!

 

رکورد وثیقه

یکی از آقایان در جدیدترین اظهارات خود فرموده که چرا اقشار مختلف جامعه آنقدر حساسیت نادرستی نسبت به ثروتمند شدن افراد جامعه دارند؛‌ای بابا، آقای مسئول شما راست می‌گی اگر به ثروتمندان توجه کنیم آن‌موقع می‌فهمیم که یکی از دوستان برای آزادی هزار میلیارد تومان وثیقه گذاشته که رکورد تاریخ را جابه‌جا کرده است.

 

آماری به زلالی آب گل آلود

گویا آمارهای معاملات مسکن به تازگی خیلی کدر شده و اصلا نمی توان تحلیل صحیحی از وضعیت بازار و قیمت واقعی املاک داشت. این آمارهای به قول مشاورین املاک، جرح دار، فقط به سود دلالانی است که تبانی می کنند تا قیمت منطقه ای را بالا ببرند و البته شاید پای منافع کسان دیگری هم در میان است.

 

ضربه فنی کرونا

کرونا خیلی از صنایع تولیدی را ضربه فنی کرده. ده ها کارخانه قطعه سازی تعطیل شده؛ بازار فروش لوازم خانگی خوابیده؛ ساخت و ساز راکد شده؛ و... مردم مانده اند بر سر دو راهی؛ تعطیل کنند تا سالم بمانند یا اینکه جان شان را کف دست بگذارند بلکه شکم اهل و عیال شان سیر شود.

 

تبلیغی تراریخته

جدیدا روغنی به‌ واسطه ارتباط خود با اهالی فئودال صنایع‌غذایی بر تمامی ارگان‌ها فشار می‌آوردند که تبلیغ روغن غیرتراریخته را قطع کنید! سازمان خاص چرا اصراردارد تبلیغ روغن غیرتراریخته متوقف شود؟! چرا وقتی تراریخته‌ها برخلاف قانون، موضوع را روی محصولشون حک نمیکنند یا خیلی ریز حک میکنند، این سازمان حساس نشده؟

عناوین برگزیده
محمدیاسر طیب‌نیا، مدیرعامل فولاد مبارکه در آیین امضای فاز اول قرارداد‌های احداث کارخانه تبدیل هماتیت به مگنتیت به روش RHF و پایلوت توسعه فناوری استحصال معادن کم‌عیار به روش بستر سیال (SMR):

فولاد مبارکه در حوزه تکنولوژی‌ها و فناوری‌های نوین می‌تواند یک دنبال‌کننده هوشمند باشد