تاریخ: ۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۹ ، ساعت ۱۲:۵۰
بازدید: ۱۴۸
کد خبر: ۱۰۰۳۶۶
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

تحلیل کارگزار بورس از روند شاخص تا شهریور و عوامل کوچک‌تر شدن اقتصاد

می متالز - کارگزار بورس با بیان اینکه اصلاح قیمت ها در بازار سهام در آینده نزدیک رخ خواهد داد ضمن اشاره به عوامل دخیل در کوچک‌تر شدن اقتصاد، روند شاخص را تا شهریور پیش بینی کرد.
تحلیل کارگزار بورس از روند شاخص تا شهریور و عوامل کوچک‌تر شدن اقتصاد

به گزارش می متالز، فردین آقابزرگی با بیان اینکه اصلاح قیمت ها در بازار سهام در آینده نزدیک رخ خواهد داد گفت: البته این اتفاق روزهای اخیر با رشد شاخص به کندی صورت می‌گیرد. کاهش بنیه اقتصاد دولت به واسطه کسری بودجه حداقل ۱۷۰ هزار میلیارد تومانی، صدمات ناشی از شیوع ویروس کرونا، کاهش مراودات در سطح بین الملل و کاهش بیشتر مراودات مالی بین ایران و سایر کشورها، افزایش قابل توجه سطح عمده قیمت‌ها و عدم تناسب با متغیرهای اثرگذار اقتصادی باعث کوچک‌تر شدن اقتصاد ایران مانند سایر اقتصادهای دنیا شده است.

وی ادامه داد: تورم این ذهنیت را ایجاد می کند که ممکن است نرخ تبادل ارزها تغییر و افزایش پیدا کند اما زمانی که نرخ ارز رشد پیدا نمی کند، ارزیابی ارزش شرکت‌های بورسی با قیمت دلاری که افزایش نیافته صورت می‌گیرد.

آقابزرگی درباره پیش‌بینی آینده بورس تا شهریور ماه عنوان کرد: تا شهریور ماه به دلیل وزن زیاد شرکت‌های بنیادی، وضعیت سود و زیان آنها و جبران عقب ماندگی افزایش قیمت ‌ها نسبت به سایر شرکت‌ها که بیش از ارزش ذاتی معامله می شدند به مرور زمان، وزن شاخص را به سمت صعود می برد اما شاخص کل با معیار هم وزن، رشد کم‌تر یا نزول را تجربه می‌کند. به عبارت دیگر عمق بازار منفی است اما وزن شرکت‌های بزرگ باعث می شود شاخص کل رشد کند.

منبع: بورس پرس
عناوین برگزیده