به گزارش می متالز، وزیر راه و شهرسازی در مراسم بهره برداری از ۵۶ دستگاه ناوگان ریلی افزود: شرکت راهآهن با مشارکت سرمایهگذاران احداث ۲۰۰ تا ۴۰۰ کیلومتر خط فرعی ریلی برنامه ریزی کرده است که تکمیل خط دوم کرج- قزوین و بافق- اصفهان از آن جمله است.
محمد اسلامی بیان کرد: مهمترین خط ریلی ما که ترافیک سنگین دارد خط بافق- تربتحیدریه است که امیدواریم با احداث خط دوم این مسیر با همکاری سرمایهگذار این مشکل برطرف شود.
اسلامی اظهارداشت: در سال ۹۸ تعداد ۷۷۸ دستگاه انواع ناوگان نو و بازسازی شده وارد شبکه ریلی شد که امیدوارم با امسال نیز ۲ هزار دستگاه ناوگان ریلی وارد شبکه شود و در سال ۱۴۰۰ شاهد راهآهن توسعه یافته در کشور باشیم که بتواند سهم خود را در اقتصاد ملی و منطقهای بیش از پیش افزایش دهد.
وی یادآورشد: گفت: در سال جاری خط آهن بستانآباد ـ تبریز افتتاح میشود که موجب می شود فاصله زمانی سیر قطارها بین تهران تا تبریز ۵.۵ ساعت کاهش یابد.
وزیر راه وشهرسازی با بیان اینکه باید در مبدأ و مقصد کالا از نقطه صفر تا نقطه پایان روی ریل حرکت کند و سهم ریل در جابهجایی کالا افزایش یابد.اظهارداشت: در پایانههای تخلیه و بارگیری ضرورت دارد سیستم مکانیزه گستردهتری به کار گرفته شود که خواب واگنهای باری کاهش یابد.
وزیر راه و شهرسازی بر ضرورت ایمنسازی تقاطعهای ریلی تاکید کرد و گفت: ایجاد خط دوم ریلی برای ارتقاء راندمان سیر قطارها ضروری است و از این طریق سرعت حرکت قطار برای رسیدن به مقصد معنا پیدا می کند.
وزیر راه و شهرسازی افزود:در سال جهش تولید و با اهتمام ویژه رئیس جمهور امیدواریم بتوانیم در حوزه ترانزیت ریلی گامهای بزرگتری برداریم.
وی افزود: آمار عملکردی نشان میدهد میتوان سهم ریل را در ترانزیت کالا افزایش داد. در دوره ۳۵ روزه رشد ۲۵ درصدی حمل بار در راهآهن گام مثبتی در این بخش است.