تاریخ: ۱۱ ارديبهشت ۱۳۹۹ ، ساعت ۰۰:۲۰
بازدید: ۴۸۳
کد خبر: ۱۰۰۴۲۸
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
توسط شرکت سبدگردان بررسی شد:

پیش بینی بازدهی بورس با آزادسازی سهام عدالت + عوامل موثر بر ثبات بازار

می متالز - روند معاملات آخرین روز کاری این هفته بازار سهام، وضعیت بازارهای جهانی و رقیب، پیش بینی بازدهی بورس با آزادسازی سهام عدالت و دو عامل موثر بر ثبات بازار توسط شرکت سبدگردان تحلیل و بررسی شد.
پیش بینی بازدهی بورس با آزادسازی سهام عدالت + عوامل موثر بر ثبات بازار

به گزارش می متالز،  شرکت سبدگردان تصمیم نگر با بررسی روند معاملات آخرین روز کاری این هفته بازار سهام اعلام کرد: شاخص کل در معاملات سه شنبه با رشد 25 هزار و 489 واحدی به کانال 845 هزار و 995 واحد رسید. رشد قیمت‌ها در سقف مجاز روزانه و بازگشایی نمادهای بزرگ‌تر با گپ‌ های 10 درصدی و حتی بالاتر از نکات مهم معاملات روز سه شنبه بشمار می‌آید. از ابتدای سال 99 تاکنون بیش از 250 هزار میلیارد تومان معامله در بازار سرمایه انجام شده که 226 هزار میلیارد تومان از این مبلغ مربوط به معاملات سهامداران حقیقی است.

در آخرین روز هفته و در غیاب تعدای از بزرگان بازار، شاخص کل با ثبت رشد 32 هزار و 170 واحدی به کانال 878 هزار و 122 واحد و شاخص هم وزن با افزایش 9 هزار و 23 واحدی به 285 هزار و 668 واحد رسید. نماد‌های " فارس،‌ فملی و فولاد " بیشترین تاثیر مثبت را بر شاخص کل داشتند. ارزش معاملات بورس و فرابورس نیز 7.8 و 4.3 هزار میلیارد تومان بود. در این بین بیشترین ارزش معاملات متعلق به نمادهای "دماوند، وغدیر و فاذر" بود.

در معاملات چهارشنبه رکورد ورود پول حقیقی ها برای دومین بار در هفته جاری شکسته شد و 2.01 هزار میلیارد تومان پول توسط حقیقی ها به بازار تزریق شد که بالاترین میزان در تاریخ بورس در یک روز بدون عرضه اولیه بوده است. رکورد قبلی در روز دوشنبه هفته جاری به ثبت رسیده بود.

وضعیت بازارهای جهانی و رقیب

پس از پشت سر گذاشتن یک هفته پرنوسان در بازار جهانی،‌ معاملات تا حدودی  از کاهش شدت نوسان قیمت نفت خبر می‌دهد. در بازار جهانی نفت برنت 23 دلار و  نفت خام در محدوده 14 دلار داد و ستد شد. مس  در 5220 دلار معامله شد. روی به  1945 دلار و هر انس طلا نیز به  1719 دلار رسید.

در این بین قیمت هر بشکه نفت سنگین ایران (پایه سبد نفتی اوپک) در چهار ماه نخست سال ۲۰۲۰ با ۸۳.۳ درصد کاهش از حدود ۶۰ دلار به نزدیک ۱۰ دلار رسید.

بررسی بازارهای رقیب نیز نشان می دهد نرخ هر دلار آمریکا در معاملات مجددا به کانال 16 هزار تومان بازگشته و در محدوده 16200 تومان معامله می‌شود. صرافی ملی نرخ فروش دلار را 15550 تومان اعلام کرد. قیمت سکه نیز حدود 6 میلیون و 480 هزار تومان گزارش شده است. 

بررسی چند رویداد

موافقت رهبر انقلاب در خصوص آزادسازی سهام عدالت ابلاغ شد. در این راستا رئیس سازمان خصوصی سازی اعلام کرد با ابلاغ رهبر انقلاب حدود 50 میلیون نفر عضو سازمان بورس خواهند شد و معامله سهام عدالت آن دسته از مشمولانی که مایل هستند خود راسا اقدام به مدیریت سهام عدالت‌ کنند را شورای عالی بورس تعیین و تصویب خواهد کرد.

علی آقامحمدی عضو مجمع تشخیص مصحلت نظام درخصوص آزادسازی سهام عدالت عنوان کرد: با بیانیه رهبری در حدود ۳۰۰ هزار میلیارد تومان نقدینگی وارد بورس خواهد شد.

محمود واعظی رئیس دفتر رئیس جمهور گفت: نظارت کامل بر سرمایه گذاری در بورس وجود دارد و مورد حمایت جدی دولت است. در شرایط فعلی، بازار سرمایه ملی است و بخش‌های مختلف که متوازن مدیریت شود برای دولت مهم است تا مردم انتخاب کنند در کدام بازار تمایل به سرمایه گذاری دارند تا سود مناسبی نصیب آنها شود.

اسامی ۹ بانک بورسی و دولتی برای پذیره نویسی نخستین ETF اعلام شد. این بانک‌ها عبارتند از ملی، سپه، مسکن، کشاورزی، رفاه کارگران، ملت، تجارت، صادرات و قرض‌الحسنه مهر ایران هستند.

در ادامه صف نشینی شرکت‌ها برای ورود به بازار سرمایه، احمدزاده مدیر عامل پتروشیمی بوعلی سینا اعلام کرد: آماده ورود به بورس هستیم.

در خصوص عرضه اولیه آریا ساسول تا زمان مشخص شدن نرخ واقعی اتان به عنوان خوراک این شرکت و تاثیر آن بر درآمد، عرضه اولیه حدود 5 درصدی این شرکت منتفی است. بنابراین زمان دقیق عرضه اولیه مشخص نیست لکن فرابورس اعلام کرد: طبق مذاکره با مدیران شرکت، قرار شده تکلیف این قضیه مشخص شود. با این اوصاف احتمالا اواخر اردیبهشت عرضه اولیه آریاساسول انجام شود.

داریوش اسماعیلی معاون وزیر صنعت اعلام کرد: سال گذشته حدود ۲۵ درصد کل ارز غیر نفتی از طریق معادن و صنایع معدنی تامین شد و رشد زنجیره فولاد حدود ۲۰ تا ۲۵ درصد بود و چشم انداز خوبی هم برای سال جاری داریم.

آینده بازار سهام

با ورود نقدینگی عظیم ناشی از ورود سهام عدالت به بازار، فرضیات برخی از فعالان اقتصادی مبنی بر حبابی بودن بازار سرمایه از بین خواهد رفت. ورود سیل جدید سهامداران به بازار موجب پایداری و استحکام بورس می شود و همین امر مقدمه ای خواهد شد برای حضور مابقی شرکت های تجاری به بازار سهام تا از این بازار بازدهی مناسبی کسب کنند.

این احتمال وجود دارد بعد از آزاد سازی سهام عدالت تعداد زیادی از افراد مدیریت سهام را به عهده گیرند که این موضوع از یک طرف می تواند ورود پول را تشدید کند و از طرف دیگر می تواند سبب نوسانات و آشفتگی هایی در بازار شود. در این شرایط با مهیا ساختن بسر مناسب برای آشنایی عموم مردم با بورس، شاهد کوچ هرچه بیشتر نقدینگی به بورس خواهیم بود. تنوع ابزارهای مالی و پله ای ساختن امکان فروش سهام عدالت از مواردی هستند که به ثبات و آرامش بازار کمک خواهند کرد.

منبع: بورس پرس
عناوین برگزیده
محمدیاسر طیب‌نیا، مدیرعامل فولاد مبارکه در آیین امضای فاز اول قرارداد‌های احداث کارخانه تبدیل هماتیت به مگنتیت به روش RHF و پایلوت توسعه فناوری استحصال معادن کم‌عیار به روش بستر سیال (SMR):

فولاد مبارکه در حوزه تکنولوژی‌ها و فناوری‌های نوین می‌تواند یک دنبال‌کننده هوشمند باشد