به گزارش می متالز، محمد اسلامی امروز چهارشنبه در مراسم بهره برداری از ۵۶ دستگاه انواع واگن در ایستگاه راه آهن تهران افزود: حمل و نقل ریلی در سال ۹۹ بهینه تر و ایمن تر خواهد شد.
وی ادامه داد: بهینه تر بدین معنا که در پایانه های تخلیه و بارگیری سیستم مکانیزه گسترده تری به کار میرود که خواب واگن و قطار کاهش یابد و منظور از ایمن سازی، نوسازی واگن های ریلی و ایمن سازی تقاطع های ریلی در کشور است.
اسلامی خاطرنشان کرد: بر اساس فرمول افزایش بهینهگی در راه آهن، افزایش حداکثری اتصالات مویرگی راه آهن در دستور کار است و بار از مبدا تا مقصد روی ریل انجام شود و سهم راه آهن در اقتصاد کشور افزایش یابد.
وزیر راه افزود: ایجاد خط دوم ریلی برای ارتقا راندمان سیر قطارها ضروری است تا بتوان برای مردم سریع تر رسیدن به مقصد را معنا کرد، بر همین اساس امسال خط آهن بستان آباد- تبریز را افتتاح خواهیم کرد تا مسیر سیر قطار برای تهران تا تبریز ٥ ساعت کوتاه تر شود.
وی، دوران کرونا را بهترین فرصت برای نوسازی و بازسازی واگن های مسافری اعلام کرد و گفت: دوره ای که نه شکل ظاهری قطارها و نه سرعت آنها مناسب بود باید پایان یابد.
اسلامی ادامه داد: امسال و در سال جهش تولید باید بتوان سهم ریل در ترانزیت را افزایش داد، اکنون شاهد رشد ۲۵ درصدی سهم حمل بار در راه اهن هستیم که گام مثبتی است.
وزیر راه گفت: پیش از پایان دولت یک هزار و ۲۰۰ کیلومتر خط آهن به شبکه ریلی کشور افزوده میشود هم چنین حداقل٢٠٠ و حداکثر ۴۰۰ کیلومتر خطوط فرعی با همکاری بخش خصوصی احداث میشود.
عضو هیات دولت خاطرنشان ساخت: خط دوم باقث- اصفهان و کرج به قزوین نیز که حدود ٨٠٠ کیلومتر است با تامین منابع دولتی احداث میشود.
به گفته وزیر راه خط دوم خط ریلی بافق- تربت حیدریه نیز با مشارکت سرمایه گذاران احداث خواهد شد و بر اساس تا پایان سال۱۴۰۰ راه اهن با حداکثر توسعه یافتگی و افرایش سهم در اقتصاد ملی و منطقه ای خواهد بود.