تاریخ: ۱۱ ارديبهشت ۱۳۹۹ ، ساعت ۱۶:۳۱
بازدید: ۱۹۹
کد خبر: ۱۰۰۵۹۰
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

افزایش سهم داخلی سازی در خودروهای تولیدی کشور

می متالز - وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت : روند داخلی سازی قطعات وارداتی خودرو در کشور رو به رشد است.
افزایش سهم داخلی سازی در خودروهای تولیدی کشور

به گزارش می متالز، رضا رحمانی امروز در آئین رونمایی از محصولات جدید شرکت ایدم تبریز افزود: در خودروهای تولیدی فعلی کشور سهم ساخت داخل بیشتر شده و با توجه به برنامه‌ریزی انجام شده، تا سال ۱۴۰۰، حدود یک میلیارد و ۴۰۰ میلیون دلار از واردات انواع قطعات صنعت خودرو باید داخلی سازی شود.

وی افزود: سال گذشته و در سایه یک کار جهادی نهضت ساخت داخل ، ما از برآورد دستیابی به دو میلیارد دلار داخلی سازی انواع قطعات و تجهیزات به رقمی بیش از ۳ میلیارد و ۴۰۰ میلیون دلار رسیدیم که متناسب با آن عدد داخلی سازی صنعت خودرو نیز از پیش بینی های موجود جلوتر بوده است.

وزیر صنعت، معدن و تجارت اضافه کرد: اولویت نخست ما در این صنعت توجه به ساخت داخل است و در گام بعدی باید حتماً افزایش تیراژ تولیدات در دستور کار قرار گیرد.

رحمانی تصریح کرد: ما با حفظ روند مثبت تولیدات خودرویی، توانستیم تا حد زیادی این حجم از تقاضا را مدیریت کنیم و هم اکنون ظرفیت تولید خودروی کشور دو میلیون و ۲۰۰ هزار دستگاه است که در همین راستا از تمامی خودروسازان درخواست کردیم تا آنجا که ممکن است از این ظرفیت استفاده کنند.

وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: امروز در تامین نیاز بازار خودرو با یک نیاز واقعی و یک تقاضای غیر واقعی و مقطعی نیز مواجه هستیم که به عنوان نمونه در سال گذشته تعداد تقاضای خودروی کشور بیش از 6 میلیون دستگاه بوده که در عمل مصرف واقعی خودرو این رقم نیست .

رحمانی با اشاره به برنامه اصلاح ساختار شرکت‌های بزرگ خودروسازی کشور گفت: در قالب این برنامه فعال سازی سرمایه های راکد این دو شرکت که حتی می تواند در قیمت تمام شده خودرو نیز عامل موثری باشد در حال پیگیری جدی است و مقرر شده است این دو شرکت اموال و املاک غیر تولیدی و شرکت های تابعه خود را واگذار کنند.

وی ادامه داد: ظرفیت های لازم در صنعت خودروسازی کشور وجود دارد تا انتظاری که مردم از این صنعت دارند به خوبی برآورده شود و کافی است تصمیمات بجا و درست در این حوزه اتخاذ شود و کما اینکه در این مدت و در خصوص حذف فعالیت برخی از شرکت های چند لایه در این بخش صنعتی کشور اقدام کردیم و خوشبختانه دستگاه های نظارتی و حتی قضایی نیز در این خصوص به کمک ما آمده و گام های موثری نیز برداشته شده است.

رحمانی تصریح کرد: صنعت خودرو و صنعت قطعه سازی علاوه بر این که سهم ویژه ای در اقتصاد ملی دارند و این مهم در سایر کشورها به خصوص در کشورهای صنعتی مورد توجه است در اشتغالزایی نیز جایگاه قابل توجهی دارند.

وی گفت: طبق آمار های موجود صنعت خودرو در کشور ما نیز به لحاظ حجم سرمایه گذاری و اشتغال زایی از جایگاه مهمی برخوردار است و به تناسب از مسائل و مشکلات خاص خودش را نیز دارد.

وی با اشاره به گزارش مدیر عامل شرکت ایران خودرو از میزان تولیدات ایران خودرو دیزل اضافه کرد: در همین واحد از 2000 دستگاه تولیدی در سال 97، هم اکنون برای تولید 12 هزار دستگاه در سال 99 برنامه ریزی شده است.

وزیر صمت تصریح کرد: سال ۹۷ اوج بحران های صنعت خودرو کشور بود و به دلایلی تولید افول کرده و میزان تولید روزانه دو خودروساز بزرگ کشور بین ۸۰۰ تا ۱۲۰۰ دستگاه بود که بخش عمده‌ای از تولیدات نیز ناقص بوده و به کف پارکینگ خودروسازان منتقل می‌شد، در همین راستا در مقطعی خودروهای دپو شده در کف پارکینگ خودروسازان حتی به بیش از ۲۰۰ هزار دستگاه رسید.

رحمانی ادامه داد: این در حالی بود که در همان ایام برای بیش از یک میلیون دستگاه خودرو از سوی خودروسازان تعهد ایجاد شده بود و همچنین به طور همزمان شاهد تحریم ها به صورت کاملاً هدفمند بودیم.

وی افزود: در همان شرایط خاص این صنعت، یک همت والایی در این حوزه شکل گرفت و برنامه جامع اصلاح صنعت خودرو با همکاری خود دست اندرکاران این صنعت اعم از انجمن های تخصصی و تشکل های مرتبط و همچنین برخی دانشگاه ها، تدوین شده و در دستور کار قرار گرفت.
تولید روزانه بیش از 4 هزار دستگاه خودرو

وزیر صنعت، معدن و تجارت اضافه کرد: عمده ترین توجه در برنامه اصلاح صنعت خودرو موضوع افزایش تولید در آن مقطع بود و امروز شاهد آن هستیم که مجموع آمار تولیدات دو شرکت بزرگ خودروسازی کشور هم اکنون به بیش از ۴ هزار دستگاه خودرو در روز رسیده است.

رحمانی افزود: امسال برنامه های ویژه ای نیز در این حوزه داریم و بر خلاف تصور عده ای بابت وجود مشکلاتی خاص در مسیر تولید کشور، توان لازم برای افزایش تولید در صنعت خودرو وجود دارد و در همین راستا از همه شرکت های خودرو سازی خواسته ایم برنامه سال 99 خود را ارائه کنند.

وی گفت: در دوره جدید تحریم ها یکی از اتفاقات مهم در صنعت خودرو توجه به توان داخلی در تامین قطعات بود و یکی از آثار مهم آن موضوع اشتغال افراد در این صنعت بود، در سال ۹۷ انجمن قطعه سازان در نامه‌ای از بیکاری حدود ۲۸۰ هزار نفر در صنعت قطعه سازی کشور خبر داد که بعد از تمهیدات اتخاذ شده و افزایش تیراژ تولید خودرو، همین انجمن در نامه‌ای دیگر اعلام کرد نه تنها ۲۸۰ هزار نفر مربوط به کار خود بازگشته اند بلکه ۴۰ هزار نفر جدید نیز در این صنعت بکارگیری شده اند.

پسا کرونا فرصتی برای صنعت کشور

رحمانی با اشاره به شیوع کرونا در سطح جهان تصریح کرد: این اتفاق در ایجاد فرصت های جدید همکاری با برخی از کشورها موثر واقع خواهد شد و با این حال در تامین برخی اقلام اساسی هم محدودیت هایی برای کشور ایجاد خواهد کرد که در این خصوص در حال برنامه ریزی و تحلیل دقیق شرایط هستیم.

وی تاکید کرد: پسا کرونا به صورت ویژه در حوزه صنعت می‌تواند تبدیل به یک فرصت شود و باید به دقت مطالعه و رصد قرار گیرد.

وزیر صمت خاطرنشان کرد: دشمنان کشورمان در سایه تحریم های تحمیلی خود منتظر تعطیلی واحدهای صنعتی ما بودند که امروز برخلاف این تصور نه تنها تعطیلی نداشتیم بلکه واحدهای ما شاهد افتتاح طرح‌های توسعه خود نیز هستند و این بسیار ارزشمند است.

وی اضافه کرد: در بسیاری از بخش های مختلف صنعتی کشور پیشرفت های خوبی حاصل شده و به عنوان نمونه در همین شرایط شیوع کرونا شاهد جهش تولید در انواع اقلام بهداشتی در سطح کشور بودیم که امروز علاوه بر تامین نیازهای کشور در آستانه صادرات این اقلام نیز قرار گرفته ایم.

لزوم ایجاد قطب سوم صنعت خودرو در آذربایجان شرقی

استاندار آذربایجان شرقی هم با اشاره به ظرفیت‌های صنعتی استان، گفت: ایجاد قطب سوم صنعت خودرو با استفاده از ظرفیت‌های استان در این حوزه یکی از اولویت‌ها و اهداف مدیریت استان است.

محمدرضا پورمحمدی افزود : با وجود زنجیره مناسب و مورد نیاز برای صنعت خودروسازی و استفاده بهینه از ظرفیت‌های صنعتی استان، تحقق این هدف دور از انتظار نیست.

وی با بیان اینکه آذربایجان شرقی در سال‌هایی نه چندان دور از جمله استان‌های برتر صنعتی کشور بود که اکنون از این جایگاه فاصله گرفته است گفت: باید با همت جمعی و تلاش مضاعف، آذربایجان شرقی را به جایگاه درخشان خود در عرصه صنعت بازگردانیم.

عناوین برگزیده