به گزارش می متالز، هیبت اله اصولی نایب رییس کمیسیون اقتصاد کلان اتاق بازرگانی ایران با اشاره به اینکه ظرفیتهای بندری ایران معادل کل خلیج فارس است، اظهار کرد: به طور حتم بنادر ایران میتوانند به عنوان یک منبع پایدار در جهت ایجاد ثروت و درآمد ملی فعالیت کنند، اما متاسفانه آن گونه که باید و شاید این ظرفیت مورد توجه قرار نگرفته است و باید نگاه ملی در این خصوص به بهرهبرداری هرچه بیشتر و بهتر از ظرفیتهای دریایی و بندری ایران معطوف شود.
او ادامه داد: بنادر ایران میتوانند برای کشورهای همجوار به عنوان یک فرصت تلقی شوند و در مسیر خطوط ترانزیتی مورد استفاده قرار گیرند؛ مقولهای که همواره در مورد آن مباحث مختلفی مطرح شده است، اما آن گونه که باید مورد توجه قرار نگرفته است.
نایب رییس کمیسیون اقتصاد کلان اتاق بازرگانی ایران با بیان اینکه بنادر کشور در صورت برنامهریزی صحیح و اصولی یک منبع درآمد بی نظیر هستند، گفت: تردید نداشته باشیم که ظرفیتهای بندری و دریایی ایران در صورت بالفعل شدن میتوانند یک منبع درآمد ملی باشند و شکوفایی و رونق اقتصاد ایران را رقم بزنند.
اصولی با اشاره به اینکه ظرفیتها و امکانات بندری کشور برای واردات و صادرات کالا مناسب و کافی است، بیان کرد: بنادر ایران از تجهیزات و امکانات لازم و کافی به منظور امور تجاری برخوردارند و در صورت استفاده از ظرفیت آنها میتوانند به عنوان یک منبع مهم درآمدی برای افزایش سطح رفاه عمومی عمل کنند.
او با اشاره به اینکه ظرفیت دریایی کشور به دلیل تحریمهای ظالمانه و غیرقانونی آمریکاییها با موانعی روبهرو شده است، عنوان کرد: طرح تحول صنایع دریایی گامی مهم برای بهبود وضعیت دریایی کشور است، اما در عین حال باید به تجارت دریایی نیز علی رغم تحریمها توجه جدی داشت تا بتوانیم ارتباط دریایی خود را با دنیا درحد امکان حفظ کنیم.
نایب رییس کمیسیون اقتصاد کلان اتاق بازرگانی با بیان اینکه توسعه ناوگان دریایی و حل مشکل بیمه کالا، فاکتور اصلی برای توسعه ترانزیت در ایران است، عنوان کرد: ایران یک کشور سوق الجیشی است و نقطه عطفی برای کشورهای همجوار به شمار میرود تا بتوانند از این فرصت به نحوی مطلوب استفاده کنند، بنابراین توجه به حمل و نقل ترکیبی عامل مهمی برای توسعه ترانزیت یک کشور محسوب میشود و ایران نیز از این مقوله مستثنی نیست.
اصولی با تاکید بر اینکه ریل یک امکان مناسب و لازم برای ورود و خروج هرچه بهتر و بیشتر کالا از به بنادر است، اظهار کرد: اتصال بنادر به ریل یک الزام جدی است و در مورد بنادری که به شبکه ریلی کشور متصل نیستند باید تصمیم مناسب و عملیاتی اتخاذ شود چراکه این اتفاق اجتناب ناپذیر است.