به گزارش می متالز، حمید قاسمی دهچشمه گفت: زیرساختهای توسعه صنعت گاز طبیعی فشرده (سیانجی) و دستیابی به این رقم در وزارت نفت و مجموعه شرکت ملی پالایش و پخش فرآوردههای نفتی ایجاد شده است و فقط در بخش تبدیل نیز باید اقدامهای توسعهای انجام شود که آن هم در حال انجام است.
وی با اشاره به اینکه وزارت نفت از ابتدا با پشتیبانی از تولید موتور پایه گازسوز و تبدیل کارخانهای و کارگاهی اقدام به توسعه این صنعت کرد، افزود: در سالهای گذشته ۹۲۰ هزار خودرو از طریق قراردادهای مستقیم وزارت نفت تبدیل شدند و در بخش حمایت خودرویی نیز حدود یک میلیون و ۴۰۰ هزار خودرو در بخش حمایتی قرار گرفت.
معاون مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی تأکید کرد: ظرفیتی که در سالهای گذشته برای این توسعه بهوجود آمد ایجاد حدود ۲ هزار و ۵۰۰ جایگاه عرضه سوخت در بخش حملونقل سبک و چند جایگاه در حوزه حملونقل سنگین (اتوبوسرانی) بود که در شرایط کنونی حدود ۲۲ درصد از سبد سوخت خودروها را پوشش میدهد.
قاسمی درباره جزئیات تبدیل خودروهای عمومی طبق مصوبه شورای اقتصاد گفت: حدود یک میلیون و ۵۰۰ هزار خودرو طبق این مصوبه گازسوز خواهند شد که شامل ۱۰۰ درصد بخش حملونقل خودرویی مسافر و همچنین حملونقل بار از جمله وانتبارها، نیسان و کامیونت است.
وی با اشاره به اینکه در دنیا از گاز بهعنوان سوخت پاک یاد میشود، گفت: قیمت سیانجی بهصورت میانگین در دنیا حدود یکپنجم قیمت بنزین است و در کشور ما این عدد (قیمت ۴۰۰ تومانی سیانجی) حدود یکهفتم است که همین موضوع سبب کاهش هزینههای حملونقل عمومی، حملونقل بار و کاهش هزینههای سبد خانوار میشود و تورم ناشی از حملونقل کالا نیز به نحو قابل ملاحظهای کاهش مییابد.
قاسمی گفت: ظرفیت اسمی جایگاههای ما هماکنون ۶۰ هزار مترمکعب در شبانهروز است، اما اگر ظرفیت واقعی ۱۴ ساعت عرضه در روز را محاسبه کنیم، این ظرفیت ۴۰ میلیون مترمکعب در روز خواهد بود که دوبرابر میزان عرضه کنونی است و حداقل نیمی از این ظرفیت بدون استفاده باقی مانده است.
وی پراکندگی نامناسب جایگاههای عرضه سوخت سیانجی در کشور و بهویژه شهرهای بزرگ به دلیل گرانی زمین را یکی از چالشهای این صنعت برشمرد و گفت: با برنامهریزیهای انجامشده برای ایجاد جایگاههای کوچکمقیاس مشکل زمین رفع شده و دسترسی این جایگاهها متناسب با نیاز کاربران خواهد بود.
قاسمی بازگشت سرمایه کمتر از دو ساله در این بخش را از دیگر مزایای این صنعت برای بخش خصوصی برشمرد و گفت: در جایگاههای کوچکمقیاس با حذف مخازن ذخیره، حریم ایمنی کمتری نیاز است و تنها عبور و مرور و دسترسی به برق و گاز مدنظر قرار خواهد گرفت. در این جایگاهها ابعاد زمین حدود یکپانزدهم جایگاههای پیشین بوده و به ۱۰۰ مترمربع کاهش یافته است.