تاریخ: ۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۹ ، ساعت ۲۰:۴۷
بازدید: ۲۴۰
کد خبر: ۱۰۲۷۲۹
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

بازگشت 30 واحد تولیدی راکد در کردستان به چرخه تولید/ تهیه برنامه های وزارت صمت در سال جهش تولید

می متالز - رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت کردستان گفت: در سال گذشته 30 واحد تولیدی استان با وجود تمام مشکلات اقتصادی و تنگناها از طریق کارگروه تسهیل به چرخه تولید بازگشتند.
بازگشت 30 واحد تولیدی راکد در کردستان به چرخه تولید/ تهیه برنامه های وزارت صمت در سال جهش تولید

به گزارش می متالز، محمد دره‌وزمی افزود: امسال با عنوان سال جهش تولید از سوی مقام معظم رهبری نام‌گذاری شده در همین راستا وزارت صمت برنامه‌های خود را در 7 محور و 43 پروژه مشخص کرده است، سازمان صنعت، معدن و تجارت کردستان نیز به تبعیت از برنامه‌های وزارت صمت برش استانی این برنامه‌ها را تهیه کرده است.

 

بهبود فضای کسب و کار، اولویت سازمان صمت کردستان است

وی گفت: تولید و توسعه و تعمیق ساخت داخل، تامین منابع مالی و توسعه سرمایه گذاری، بهبود فضای کسب و کار، توسعه صادرات غیر نفتی، مدیریت واردات، توسعه معادن صنایع فلزی، توسعه فناوری و بهبود بهره‌وری و مدیریت بازار و ساماندهی لجستیک تجاری در کشور از محورهای تعیین شده در این برنامه‌هاست.

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت کردستان افزود: ما در سازمان صمت استان در این محورها برنامه‌ها را برای خودمان تعریف کرده‌ایم که البته اولویت اول را بر بحث حفظ واحدهای تولیدی که در حال فعالیت هستند و به ظرفیت‌رسانی واحدهای نیمه فعال و راه‌اندازی واحدهای راکدی که امکان راه اندازی دارند، گذاشته‌ایم.

وی با بیان اینکه یک سری از واحدها امکان راه‌اندازی ندارند و نمی‌خواهیم انرژی خود را صرف این واحدها کنیم، گفت: این واحدها توجیه اقتصادی ندارند، اما آن دسته از واحدهایی که نیازمند حمایت­های دولت از جمله سرمایه در گردش و تامین مواد اولیه هستند را یاری خواهیم داد تا به چرخه تولید باز گردند.

وی اضافه کرد: اولویت بعد ما اجرای طرح‌های نیمه تمام است طرح‌های که به بهره‌برداری نرسیده‌اند و پیشرفت فیزیکی بالا دارند، سعی می‌کنیم امسال به کمک سرمایه گذارها این طرح‌ها را به بهره‌برداری برسانیم.

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت کردستان گفت: یک سری صنایع پیشران در استان تعریف کرده‌ایم و در کنار آن پیگیری صنایع مثل پتروشیمی فولاد و طرح‌های بزرگ دیگر به صورت موازی در دستور کار قرار داده‌ایم امیدواریم با تلاش هرچه بیشتر زمینه را برای پیشرفت هرچه بیشتر این پروژه‌های بزرگ در سال 99 فراهم کنیم.

دره وزمی درخواستی هم از تولیدکنندگان داشت و گفت: از همه تولید کنندگان استان می‌خواهیم برای تامین سرمایه در گردش و تامین مواد اولیه کما فی سابق با سازمان ارتباط مستمر داشته باشند.

 

امکان بازگشت 50 واحد تولیدی راکد کردستان به چرخه تولید وجود دارد

وی در ادامه به ظرفیت‌های استان در حوزه صنعت گریزی زد و گفت: در حال حاضر 860 واحد تولیدی در استان داریم که 151 واحد از این تعداد راکد بوده و پیش بینی برآورد و مطالعه ما این است که امکان بازگشت 50 واحد از این تعداد به چرخه تولید وجود دارد.

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت کردستان تصریح کرد: سازمان صمت استان تمام تلاش خود را برای بازگشت این واحدها به چرخه تولید بکار خواهد گرفت البته پیگیری خود این واحدها بسیار موثر است.

دره‌وزمی با بیان اینکه یک سری از واحدها در استان به واسطه شیوع بیماری کرونا دچار مشکل شده­ اند، گفت: به حدود 70 واحد هنوز فعالیتشان را شروع نکرده‌اند، کمک خواهیم کرد که این واحدها به زودی فعالیتشان را شروع کنند.

وی تصریح کرد: در سال گذشته 30 واحد تولیدی استان با وجود تمام مشکلات اقتصادی و تنگناها از طریق کارگروه تسهیل به چرخه تولید بازگشتند.

 

تزریق 177 میلیارد تومان تسهیلات به واحدهای تولیدی

وی از تزریق 177 میلیارد تومان تسهیلات سرمایه در گردش به واحدها تولیدی مشکل دار در سال گذشته خبر داد و گفت: این تسهیلات بانکی اکثرا با بهره بانکی 10 درصد و 8 درصد پرداخت شده که امیدواریم امسال هم از این کمکها و ظرفیت برخوردار شویم.

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت کردستان خاطرنشان کرد: در تامین مواد اولیه 2 بحث وجود دارد کارخانه‌های که مواد اولیه آنها در داخل کشور تامین می­شود، از طریق بورس ثبت نام می‌کنند، آمار تولیدشان را به صورت ماهیانه در سامانه بهین یاب ثبت و تائیدیه می‌گیرند مواد مورد اولیه مورد نیازشان را از طریق بورس می‌خرند.

دره وزمی تصریح کرد: بحث دیگر واحدهای تولیدی هستند که مواد اولیه آنها از طریق خارج از کشور تامین میشود این گروه از واحدها در سامانه اقدام به ثبت سفارش میکنند ثبت سفارش آنها بررسی و از سوی سازمان صمت تائید و ارجاع می­شود و نهایتا از مسیری که برای واردات باید انجام بدهند پیگیری و وارداتشان انجام می‌شود.

وی افزود: در سال 98 بیش از 450 مورد ثبت سفارش در سازمان صمت استان تائید شد و نزدیک به 160 میلیون یورو و در سال جدید پیگیری شد.

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت کردستان گفت: پیگیری واحدها در سال جاری باید بیش از سال 98 باشد و ما هم در زمان‌های پیگیری کوتاه تری سعی می‌کنیم مشکل این عزیزان را حل بکنیم

دره وزمی در مورد ظرفیت‌های استان در بحث معادن هم گفت: در استان کردستان معادن سنگ آهن هم معادن شناسایی شده و هم ظرفیت‌های شناسایی نشده زیادی وجود دارد.

وی اضافه کرد: در سال 93 با توجه به معادن سنگ آهن، پلی متال و ظرفیت‌های که برای شناسایی مطالعه و اکتشاف در کردستان وجود دارد استارت بحث زنجیره فولاد زده شد.

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت کردستان اظهار کرد: در سال 1404 تولید 55 میلیون تن فولاد در کشور هدف‌گذاری شده است، اما با وجود ظرفیت‌های پلی متال که در کردستان وجود دارد در طرح آمایش فولاد کشور جایی برای این استان تعریف نشده بود.

 

3درصد معادن سنگ آهن کشور در کردستان است

دره وزمی گفت: کردستان 2 درصد جمعیت، 1.8دهم درصد مساحت کشور و بیش از 3 درصد معادن سنگ آهن کشور را دارد و با توجه به این ظرفیت استان ما می‌تواند در پازل تولید فولاد کشور نقش‌آفرینی جدی ایفا کند.

وی افزود: بر اساس همین ظرفیت‌ها، تولید 2 میلیون تن فولاد از 55 میلیون تولید فولاد هدف گذاری شده در کشور به عنوان سهم استان کردستان تعیین شد.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت کردستان اذعان کرد: یکی از مسائل برای احداث کارخانه فولاد بحث آب و تامین آب است از این رو این واحدها باید در کنار دریاها ایجاد شود، اما ما در کردستان رواناب‌های مطمئن و خوبی داریم و برای استفاده از ظرفیت اجرای این پروژه بعد از انجام کار مطالعاتی کلید خورد که امیدواریم در کنار افزایش ارزش افزوده و ثروت آوری جلو خام فروشی را در استان کردستان بگیرد.

 

استخراج 4.5 میلیون تن سنگ آهن در کردستان

دره وزمی گفت: این پروژه با حمایت دولت و تلاش مسوولان استان کلید خورد که از استخراج معدن تا محصول نهایی 4 و نیم میلیون تن استخراج سنگ آهن در استان کردستان صورت می‌گیرد.

وی افزود: تولید 2 و نیم میلیون تن کنسانتره، 2 و نیم میلیون تن گندله، 6/1 میلیون تن آهن اسفنجی و در نهایت پروژه 5/1 میلیون تن شمش فولاد و در نهایت یک میلیون تن فولاد و ورق در استان کردستان در قالب اجرای این پروژه تعریف و این زنجیره تولید تکمیل می شود.

وی خاطرنشان کرد: در حلقه اول که کنسانتره است، یک میلیون و 500 هزار تن از این 2 میلیون تن به بهر برداری رسیده و2پروژه گندله توسط دو شرکت صبا نور و شرکت کیمیا معادن در حسن آباد یاسوکند انجام خواهد شد که شرکت صبا نور کار خود را شروع کرده است.

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت کردستان با بیان اینکه جواز شرکت کیمیا معادن هم صادر شده و به زودی وارد فاز اجرا می شود، گفت: توسعه کنسانتره کیمیا معادن در حال انجام است و در بحث پروژه آهن اسفنجی و فولاد نیز شرکت صنایع فولاد کردستان با مشارکت 44 درصدی ایمیدرو، 20 درصدی صبا نور، 16 درصدی کیمیا معادن و 20 درصدی شرکت توسعه و تجهیز امداد وابسته به کمیته امداد حضرت امام خمینی(ره) تاسیس شده است.

دره‌وزمی اذعان کرد: خوشبختانه تمام مراحل انجام کار آهن اسفنجی فولاد و ورق به خوبی جلو رفته و اسناد مناقصه از طریق روز نامه های کثیر الانتشار چاپ و توزیع شده و آخر اردیبهشت شرکت‌ها برای ارزیابی اسناد خودشان را تحویل خواهند داد.

 

ورود 13 شرکت قدر کشور به پروژه فولاد کردستان

وی تصریح کرد: 13 شرکت قدر که شرکت های خوب کشور هستند، اسناد خریداری و انشالله بعد از برگزاری مناقصه عملیات اجرایی 2 پروژه آهن اسفنجی در بیجار و اسلب آن در قروه منطقه آونگان آغاز می شود.

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت کردستان با تاکید براینکه حجم سرمایه گذاری 2 پروژه آهن اسفنجی و و فولاد و ورق در این 2 نقطه حدود 6 هزار میلیارد تومان است، گفت: در صورت اجرا و به بهره برداری رسیدن برای 10 هزار نفر به صورت مستقیم و غیر مستقیم اشتغال ایجاد می‌شود.

دره‌وزمی اذعان کرد: این پروژه از پروژه‌های تاثیر گذار است و جلو خام فروشی را خواهد گرفت و ضمن ایفای نقش در تولید فولاد کشور موجب ایجاد ارزش افزوده و تولید ثروت و ایجاد اشتغال خواهد شد و کردستان را در مسیر صنعتی شدن قرار می‌دهد.

عناوین برگزیده