تاریخ: ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۹ ، ساعت ۱۶:۱۱
بازدید: ۳۵۳
کد خبر: ۱۰۲۹۶۷
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
توسط شرکت مشاور سرمایه گذاری بررسی شد:

پیش بینی شاخص ۲.۷ میلیونی + معرفی دو نماد با بیشترین ارزش و وضعیت رقبا

می متالز - روند معاملات سومین روز کاری این هفته بازار سهام، معرفی دو نماد دارای بیشترین ارزش، وضعیت بازارهای رقیب و پیش بینی شاخص ۲.۷ میلیون واحدی تا سال آینده توسط شرکت مشاور سرمایه گذاری بررسی شد.
پیش بینی شاخص ۲.۷ میلیونی + معرفی دو نماد با بیشترین ارزش و وضعیت رقبا

به گزارش می متالز، شرکت مشاور سرمایه گذاری ابن سینا مدبر (اماکو) با بررسی روند معاملات سومین روز کاری این هفته بازار سهام اعلام کرد: در معاملات امروز بسیاری از نمادها با فشار فروش همراه بودند و برخی نمادها نیز در نهایت به صف فروش رسیدند که هم شناسایی سود و هم تامین نقدینگی برای ورود به صف خرید "خساپا"  که پس از  نزدیک به 2 ماه به تابلوی معاملات بازگشت از مهمترین دلایل آن محسوب می شود.

از اتفاقات مهم معاملات امروز تعویق زمانی دو نماد "خساپا" و "شستا" به دلیل مشکلات فنی بود. معاملات نماد "شستا" برای اولین‌بار در بازه یک ساعته قبل از 12:30 انجام شد و "خساپا" جای "شستا" را در ساعات غیرعادی معاملات پر کرد.

در نهایت شاخص کل با رشد 4484 واحدی به کانال یک میلیون و 47 هزار واحد و شاخص هم وزن با کاهش 120 واحدی به کانال 324 هزار و 753 واحد رسیدند. نماد‌های " فارس و تاپیکو " بیشترین تاثیر منفی و  نماد‌های " خساپا، فملی و شستا " بیشترین تاثیر مثبت را بر شاخص کل داشتند. 

ارزش معاملات بورس و فرابورس نیز 10.6 و 4.5 هزار میلیارد تومان بود. بیشترین ارزش معاملات متعلق به نمادهای "وبملت و فملی " بود. ارزش معاملات "وبملت و فملی"  1330 و 833 میلیارد تومان بود . پس از انجام معاملات "خساپا"  در نهایت حدود هزار میلیارد تومان پول توسط حقیقی ها به بازار تزریق شد و میانگین ارزش معاملات هفته چهارم اردیبهشت ماه به 14 هزار و 341 میلیارد تومان رسید.

وضعیت بازارهای جهانی و رقیب

در پی نگرانی از تداوم مازاد عرضه و ضعف اقتصادی ناشی از بیماری همه‌گیر کرونا در کنار لغو حمایت برخی تولیدکنندگان بزرگ جهان از کاهش عرضه جهانی نفت، قیمت نفت امروز کاهش یافت و قیمت نفت برنت  به 30 دلار و 5 سنت و قیمت نفت خام نیز به 23 دلار و 96 سنت رسید. مس  در 5279 دلار معامله شد. روی به  2016 دلار و هر انس طلا نیز به  1706 دلار رسید.

بررسی بازارهای رقیب نیز نشان می دهد هیجانات در این بازارها افزایش یافته به شکلی که نرخ هر دلار آمریکا در محدوده 16 هزار و 700 تومان معامله می‌شود. امروز صرافی ملی نرخ فروش دلار را 16 هزار و 500 تومان اعلام کرد. قیمت سکه نیز حدود 6 میلیون و 950 هزار تومان گزارش شده است.

بررسی چند رویداد

رئیس شورای رقابت اعلام کرد: بطور متوسط محصولات ایران خودرو 10 درصد و محصولات سایپا 23 درصد افزایش پیدا می‌کند. همچنین به خودروسازان اجازه داده شده هر سه ماه یکبار با توجه به تورم بخش صنعت، درخواست افزایش قیمت داشته باشند.

مهدی فرشادان عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس گفت: نقدینگی سرگردان در جامعه هرازگاهی به سمت بازارهای سکه، طلا،  مسکن و غیره می‌رود و با ورود به این بخش‌ها آسیب و مشکلاتی را هم بوجود می‌آورد اما اکنون خوشبختانه با تدابیر اندیشیده شده، بورس در حال جذب سرمایه‌های سرگردان است.

رئیس سازمان خصوصی سازی تعیین تکلیف مدیریت سهام عدالت مشمولان را یکی از موارد مهم برشمرد و اعلام کرد: آزادسازی این گونه خواهد بود که ظرف ۶ ماه آینده بتوانند تا ۲۰ درصد سهام را بفروشند.

رئیس بانک مرکزی اعلام کرد: نرخ سود بین بانکی به ۱۲ درصد کاهش یافته است. سهم بازار سرمایه در تامین مالی باید به حدود ۵۰ درصد برسد.

کاهش ضرایب اعتباری به 25 درصد قیمت پایانی از امروز اجرا شد.

سرمایه جدید ایران خودرو از مازاد تجدید ارزیابی دارایی ها ثبت شد تا بزرگترین شرکت بورس ایران بعد از دو ماه به تابلو بورس برگردد.

قیمت پایه محصولات پتروشیمی از سوی دفتر توسعه صنایع تکمیلی پتروشیمی با افزایش 560 ریالی به دلار 140120 ریالی اعلام شد.

رییس سازمان فناوری اطلاعات گفت: هم اکنون حضور چهار شرکت صبا ایده، کافه بازار بصورت انفرادی بدون حضور هلدینگ هزار دستان، تپسی و دیجی‌کالا در بورس قطعی شده اما جزییات در حال نهایی شدن است و با پیگیری‌های متعدد مراحل ورود اولیه و عرضه سهام تا کمتر از 6 ماه آینده نهایی می‌شود.

دونالد ترامپ در صفحه شخصی توییتر، گزارش وب سایت مجله آمریکایی تایم درباره اعلام آمادگی ایران برای تبادل زندانیان بین ایران و آمریکا را باز نشر کرد.

آینده بازار سهام

بررسی نوسانات بازار ارز نشان می دهد بار دیگر در مسیر سقوط ارزش ریال قرار گرفته ایم. از یک طرف به دلیل شیوع بیماری کرونا ساختار اقتصادی خصوصا در حوزه خدمات بسیار شکننده شده و از طرف دیگر ورود منابع پولی به دلیل افت قیمت نفت محدود شده است و در نتیجه به دلیل عدم ورود نقدینگی جدید به اقتصاد با تورم بالایی در سال 99 روبرو خواهیم بود.

در این بین بورس به منبعی برای جبران کسری بودجه و سوپاپ اطمینان اقتصاد تبدیل شده که جهت بهبود کارایی این بازار نیاز به افزایش عمق آن و عرضه شرکت های جدید وجود دارد. حمایت دولت از بازار سرمایه و تلاش برای عرضه سهام شرکت های سودآور نیز نشان از این مهم دارد.

بررسی بازار مسکن نشان می دهد این بازار با افزایش قیمت مواجه می شود اما به دلیل نبود قدرت خرید کافی احتمالا در رکود تورمی باقی خواهد ماند. پایین بودن سرعت نقدشوندگی در این بخش از عواملی است که فعالان بازار از ورود به آن اجتناب می‌ورزند. در بازار خودرو نیز بر اساس اعلام شورای رقابت افزایش قیمت رقم خواهد خورد اما هجوم نقدینگی مازاد جامعه به سمت بازار سرمایه این تفکر را شکل می دهد که روند فعلی رشد بازار در سال 99 شتاب بیشتری نیز خواهد گرفت.

از منظر تکنیکالی با توجه به عبور شاخص کل از مقاومت روانی یک میلیون واحد، مقاومت معتبر بعدی در محدوده 1.5 تا 1.6 میلیون واحدی  است که احتمالا این مقاومت هم شکسته خواهد شد و تا سال آینده به محدوده 2.7 میلیون واحدی نیز خواهیم رسید.

بهره گیری از شرکت‌های مشاور سرمایه‌گذاری، سبدگردانی و یا صندوق های سرمایه گذاری در کنار توجه به نکات مهمی همچون استفاده از پول مازاد برای حضور در بازار سرمایه، پرهیز از رفتارهای هیجانی، افزایش سطح آگاهی نسبت به کارکردهای بازار سرمایه و آشنایی با تحلیل صورت های مالی شرکت ها از عواملی هستند که به جدیدالورود ها کمک خواهد کرد.

منبع: بورس پرس
عناوین برگزیده