تاریخ: ۱۳ بهمن ۱۳۹۶ ، ساعت ۱۴:۲۴
بازدید: ۲۶۴
کد خبر: ۱۰۳۵۷
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی

توافق برجام، رکود صنایع مصرفی مس را شکست

می متالز - مصرف مفتول مسی در ایران، طی دوره تشدید تحریم‌ها که صنایع مصرف‌کننده مس به ویژه صنعت ساختمان را به رکود کشاند، با افت همراه بود.
توافق برجام، رکود صنایع مصرفی مس را شکست

به گزارش میم متالز، اگرچه با پایان یافتن این دوره و توافق برجام در اواخر سال 1394، تعداد پروانه‌های ساختمان در سطح ثابتی نسبت به سال 1394 باقی ماند و صنعت خودروسازی با رشد همراه بود. این امر سبب شد تا مصرف مفتول مسی در ایران جان تازه‌ای بگیرد.

ایران از جمله کشورهای در حال توسعه با چشم‌انداز اقتصادی روشن در میان کشورهای خاورمیانه محسوب می‌شود. اگرچه تنش‌های سیاسی این کشور، اقتصاد ایران را تحت‌الشعاع قرار داده، اما انتظار می‌رود که در آینده نه‌چندان دور، با کاهش تحریم‌های اقتصادی و سیاسی و در کنار افت نرخ تورم، بازار ایران روزهای بهتری را به خود ببیند. تقاضای مس یک کشور یا منطقه، همبستگی معناداری با رشد اقتصادی دارد؛ علت این امر، گستردگی کاربردهای مس در صنایع مختلف از زیرساخت و ساختمان گرفته تا ساخت و تولید لوازم خانگی و شخصی است.

به طور متوسط در سراسر جهان، بیشترین حجم مصرف مس تصفیه شده در تولید مفتول مسی است که آن هم عمدتا در تولید سیم و کابل به مصرف می‌رسد. مصرف مفتول مسی ایران طی سال‌های 1388 تا 1395، همگام با روند تولید، با افت و خیر همراه بود. طی 8 سال گذشته، متوسط مصرف مفتول مسی در ایران بالغ بر 119 هزار تن بود که در نیمه اول دهه 1390، به دلیل رکود صنایع مصرفی در پی تشدید تحریم‌های بین‌المللی، کاهش داشت و در سال‌های 1391، 1393 و 1394 بیشترین میزان افت را تجربه کرد. نمودار 1، آمار مصرف مفتول مسی در کشور را برای سال‌های 1391 تا 1395 به تصویر می‌کشد.

بیشترین میزان مصرف مفتول مسی در بازه مورد بررسی، متعلق به سال 1390 بود که در سال 1394 با توجه به رکود شدید بخش مسکن در ایران، به حداقل مصرف مفتول مسی طی 8 سال اخیر رسید. رشد سالانه مصرف مفتول در ایران طی سال‌های 1388 تا 1395، برابر با 0.8- درصد برآورد می‌شود که حاکی از افت تقاضای مفتول مسی در بازار ایران است. رکود صنایع مصرفی در ایران در سال‌های پایانی دوره تشدید تحریم‌های بین‌المللی (1393و 1394) تأثیر مستقیمی بر افت تقاضای مس و محصولات مسی در این کشور داشت که قابل مشاهده است.

با توجه به بهبود وضعیت تحریم‌ها و پیش‌بینی اقتصاد مثبت ایران طی سال‌های آتی، انتظار می‌رود که تقاضای مس به ویژه در قالب مفتول در کشور افزایش پیدا کند. ثبات صنعت ساختمان ایران در سال 1395 نسبت به سال 1394، گویای این امر است که موانع رشد این صنعت تقریبا از میان رفته و بازار مسکن با رونق همراه خواهد بود. قیمت مسکن در سال 1396 نیز روند صعودی را پشت سر گذاشت.

عناوین برگزیده