تاریخ: ۱۷ ارديبهشت ۱۳۹۹ ، ساعت ۱۱:۲۲
بازدید: ۲۱۱
کد خبر: ۱۰۳۹۹۵
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی
فرماندار اسفراین:

پروانه اکتشاف معدن آلبلاغ به زودی صادر می شود/ وسایط نقلیه حامل سرب و روی آلبلاغ توقیف می شوند

می متالز - فرماندار اسفراین گفت: به زودی پروانه اکتشاف معدن آلبلاغ که مطالبه هلدینگ ایمیدرو برای انجام پی جویی و اکتشاف در منطقه آلبلاغ بود از از سوی وزارت صمت صادر خواهد شد.
پروانه اکتشاف معدن آلبلاغ به زودی صادر می شود/ وسایط نقلیه حامل سرب و روی آلبلاغ  توقیف می شوند

به گزارش می متالز، طاهر رستمی، فرماندار اسفراین اظهار کرد: تیرماه سال گذشته با سفر رییس جمهور به خراسان شمالی تفاهم نامه ای میان استان خراسان شمالی با هلدینگ ایمیدرو در زمینه های انجام پی جویی، مطالعه و اکتشاف در منطقه معدنی آلبلاغ توسط ایمیدرو منعقد شد.

رستمی افزود: بنده به همراه معاون عمرانی استانداری در راستای عملیاتی شدن این تفاهم نامه سفرهایی به استان تهران و گفت و گو با ایمیدرو داشتیم که آنان در این جلسات اعلام کردند برای شروع به کار باید پروانه اکتشاف و بهره برداری برای ایمیدرو صادر شود.

وی بیان کرد: در همین راستا، با معاون امور معادن وزیر صمت دیداری داشتیم و در آن جلسه صدور پروانه اکتشاف و بهره برداری برای ایمیدرو به منظور حضور این هلدینگ در منطقه و انجام تعهداتش را درخواست کردیم تا دیگر بهانه ای برای حضور در منطقه آلبلاغ را نداشته باشد.

وی افزود: معاون امور معادن وزیر صمت نیز مجوز ماده ۳۲ را صادر و به هیات مدیره ایمیدرو ابلاغ و اعلام کرد که این مجوز برای انجام امور پی جویی، اکتشاف همچنین استقرار نیروهای حفاظتی در منطقه معدنی آلبلاغ صادر شده است، با این وجود، ایمیدرو بهانه آورد و گفت باید پروانه اکتشاف و بهره برداری برای این اقدام صادر شود.

نماینده عالی دولت در اسفراین گفت: در همین راستا، موضوع به کش و قوس های اداری افتاد و سرانجام استاندار نسبت به حل مساله و صدور پروانه اکتشاف و بهره برداری ورود کرد.

رستمی اعلام کرد:  به زودی وزارت صمت پروانه اکتشاف و بهره برداری را صادر خواهد کرد تا ایمیدرو دیگر برای حضور در منطقه آلبلاغ و عمل به تعهداتش بهانه نداشته باشد.

وی همچنین خاطر نشان کرد: هفته گذشته نیز نماینده هلدینگ ایمیدرو به شورای تامین شهرستان اسفراین دعوت و به این‌نماینده اعلام شد که هر چه سریعتر باید تیم حفاظتی را در این منطقه مستقر کنند.

فرماندار اسفراین اعلام کرد: کارشناسان ایمیدرو طی روزهای آینده در منطقه مستقر خواهند شد تا نیرو و امکاناتی که نیاز است در منطقه مستقر کنند را ارزیابی داشته باشند.

وی در بخش دیگری از سخن خود با یادآوری این مطلب که طی یک سال و نیم گذشته شهرستان اسفراین انرژی زیادی برای حل مسائل و حواشی منطقه معدنی آلبلاغ صرف و هشت مرحله عملیات پاکسازی منطقه از حضور دلالان و بهره برداران غیر مجاز برداشت سرب و روی را انجام داده است، خاطر نشان کرد: نیروهای در اختیار نیروی اتتظامی شهرستان اسفراین کفاف حفاظت مستمر از این منطقه را نمی دهد.

وی عنوان کرد: تمامی نهادهای اجرایی این شهرستان طی دو ماه اخیر علاوه براینکه برای اتفاقات بیماری کرونا و جاری شدن سیلاب انرژی گذاشته اند، در عین حال، این شهرستان از حفاظت منطقه معدنی آلبلاغ نیز غافل نبوده است.

فرماندار اسفراین همچنین اعلام کرد: با توجه به اینکه دوباره حضور دلالان و بهره برداران غیر مجاز در این منطقه معدنی بیشتر شده است، در شورای تامین شهرستان اسفراین مصوب شد تا اکیپ های ایست و بازرسی، کنترل در محورهای مواصلاتی این شهرستان را تشدید کنند که این دستور العمل از هفته گذشته اجرایی شده است‌.


رستمی افزود: در این شورا همچنین مصوب شد که هر وسیله نقلیه ای که مواد معدنی سرب و روی آلبلاغ را جابجا کند به مدت سه ماه توقیف شوند.

وی خاطر نشان کرد: در گذشته به تمامی شرکت های باربری این شهرستان ابلاغ شده است که حق صدور بارنامه برای حمل مواد معدنی از منطقه آلبلاغ را ندارند که در غیر این صورت با آنان برخورد قضایی می شود.

وی افزود: اغلب مواد معدنی استخراجی از این‌منطقه به شیوه های مختلف غیر مجاز خارج شده اند.

این مقام مسوول یادآور شد: از سال گذشته تا به کنون حدود ۱۶۰ تن ماده معدنی سرب و روی منطقه آلبلاغ را از سودجویان حاضر در این منطقه کشف کرده ایم.

رستمی در خاتمه با یادآوری این مطلب که در هفته گذشته یک نفر از بهره برداران غیر مجاز در این منطقه مصدوم شد از احتمال بروز حادثه ای دیگر در این منطقه ابراز نگرانی کرد.

وی خواستار شد ایمیدرو نسبت به انجام تعهداتش در قبال تفاهم نامه ای که امضا کرده است مسوولیت پذیر باشد و هر چه سریعتر تیم حفاظتی خود را در منطقه مستقر و پی جویی و اکتشاف این منطقه معدنی را شروع کند.

منبع: عصر اترک
عناوین برگزیده