تاریخ: ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۹ ، ساعت ۱۸:۱۰
بازدید: ۲۲۹
کد خبر: ۱۰۴۴۰۵
سرویس خبر : زمین شناسی

مشارکت بخش خصوصی در اکتشاف

می متالز - سازمان زمین‌شناسی از زمستان سال گذشته اعلام آمادگی کرد تا با بخش خصوصی همکاری و در حوزه اکتشاف ورود پیدا کند. بخش خصوصی با بهره از اطلس‌هایی که ازسوی این سازمان منتشر شده می‌تواند از مزایایی بهره ببرد تا سود بیشتری کسب کند و سریع‌تر به هدف خود دست یابد.
مشارکت بخش خصوصی در اکتشاف

به گزارش می متالز، از آنجایی‌ که سازمان زمین‌شناسی به‌دنبال تشویق بخش‌خصوصی برای ورود به حوزه معدن است، تلاش کرده هزینه‌های بخش خصوصی را برای ورود به بخش معدن به‌شدت کاهش دهد. این سازمان در بخش‌های مختلف زمین‌شناسی و اکتشافات مواد معدنی اقدامات بزرگی را در مقیاس ملی و بین‌المللی انجام داده است.

از سال ۱۳۸۳ دقت کاری در این سازمان افزایش یافته و تولید نقشه‌های زمین‌شناسی با مقیاس یک ۲۵ هزارم آغاز شده است. سازمان زمین‌شناسی با هدف اینکه اطلاعات تولیدی خود دقیق‌تر کند، از فناوری جدید، تصاویر ماهواره‌ای و روش ژئوفیزیک هوایی استفاده کرده و با این کار ریسک اکتشاف را برای بخش خصوصی کاهش داده است. در سال گذشته در حدود ۶۴۰ هزار کیلومتر خطی برداشت ژئوفیزیک هوایی داشته‌ایم و بر اساس این روش اطلاعات خوبی را به‌دست آورده و در اختیار علاقه‌مندان قرار داده‌ایم.

هرچند اطلس‌هایی که سازمان زمین‌شناسی تهیه ‌کرده حرف اول و آخر را نمی‌زنند و به‌طور حتم نقاط ضعفی هم دارند اما امیدواریم بخش خصوصی از آنها بهره کافی را ببرد.

 خوشبختانه مجموعه‌های دیگر هم از داده‌های جدید سازمان زمین‌شناسی استقبال خوبی کرده‌اند. ما هم اطلاعات رسیده به سازمان ازطرف مجموعه‌های دیگر را با رعایت حقوق معنوی تولیدکننده در پایگاه ملی داده‌های علوم زمین قرار می‌دهیم تا تمام علاقه‌مندان به آن دسترسی پیدا کنند. این مهم باعث می‌شود بانک اطلاعاتی مناسبی در این سازمان شکل بگیرد که باعث شود از دوباره‌کاری و موازی‌کاری‌ها جلوگیری شود.

علیرضا شهیدی - رئیس سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی
عناوین برگزیده