تاریخ: ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۹ ، ساعت ۱۸:۱۴
بازدید: ۲۷۵
کد خبر: ۱۰۴۴۰۷
سرویس خبر : آهن و فولاد

موانع جهش تولید در صنایع معدنی

می متالز - امسال از سوی رهبر معظم انقلاب با عنوان جهش تولید نام‌گذاری شده است، تحقق هدف جهش تولید در این سال به الزاماتی نیاز دارد.
موانع جهش تولید در صنایع معدنی

به گزارش می متالز، ازجمله مهم‌ترین این شاخصه‌ها می‌توان به آمایش سرزمین و توجه به مزیت‌های نسبی هر منطقه در اجرای پروژه‌های گوناگون اشاره کرد. تغییر محیط کسب‌وکار به سمت ارتقای تولید، از دیگر مواردی است که باید مورد توجه سیاست‌گذاران قرار گیرد. در ادامه با تقویت بنگاه‌های کوچک زود بازده زمینه‌ای برای ایجاد تنوع شغلی فراهم شود. اجرای اصلاحات در ساختاری نظام اقتصادی مورد توجه مسئولان قرار گیرد. در این مسیر، باید تولید کالاهای استراتژیک و اساسی کشور در اولویت باشد. دستیابی به بازارهای از دست رفته به‌ویژه در حوزه کشورهای همسایه نیز می‌تواند در تحقق این هدف، کمک‌کننده باشد.

با این وجود، موانعی در مسیر تحقق این هدف وجود دارد. فرسودگی تجهیزات و ماشین‌آلات مورد استفاده در صنایع معدنی و تأمین نشدن قطعات یدکی مورد نیاز را باید یکی از مهم‌ترین چالش‌ها در مسیر تولید دانست. این کمبود به‌دلیل تحریم‌های ظالمانه استکبار جهانی علیه ایران ایجاد شده و صنایع ما را در فشار و محدودیت قرار داده است. در همین حال برخی طرح‌های توسعه‌ای در این بخش به‌دلیل محدودیت‌های مالی و اعتباری و جذب نشدن سرمایه‌گذار خارجی، متوقف مانده‌اند. چند نرخی بودن ارز و تغییرات شدید آن در بازه‌های زمانی کوتا‌مدت و همچنین نبود مکانیسمی برای پوشش ریسک‌های مرتبط با آن نیز مزید بر مشکلات شده است و همچون مانعی در مسیر رشد تولید عمل می‌کند. در موقعیت کنونی دستیابی به فناوری‌های نوین و به‌روز جهان در بخش معدن و صنایع معدنی بسیار دشوار یا حتی غیرممکن شده است.

در چنین شرایطی باید صادرات محصولات صنایع معدنی نیز به‌دلیل تحریم‌های بین‌المللی دشوارتر از گذشته شده است و نقل‌وانتقال ارز حاصل از صادرات نیز به دشواری انجام می‌شود. توسعه صادرات نقش بسیار مهم و اثرگذاری بر رشد تولید بر عهده دارد، چراکه توسعه صادرات زمینه را برای رشد تقاضای محصول افزایش می‌دهد. طبیعی است که در کنار رشد تقاضا، برای ایجاد تعادل میان عرضه و تقاضا، تولید نیز بیشتر می‌شود. ایجاد فضای رقابتی، شفاف و بدون فساد در اقتصاد از دیگر اصول اولیه برای رشد تولید به شمار می‌رود؛ بنابراین اصلاح ساختار نظام اقتصادی موجب خواهد شد کارآفرینان با فرا‌غ‌بال به امر تولید و ارتقای بهره‌وری مشغول شوند. درچنین موقعیتی، فعالان صنعتی و صاحبان سرمایه می‌توانند میزان تولید را افزایش دهند.

علاوه بر شاخصه‌های ذکر شده، تامین منابع مالی و توسعه سرمایه‌گذاری در این حوزه اهمیت ویژه‌ای دارد. بخش معدن و صنایع معدنی از ظرفیت بالایی برای سرمایه‌گذاری برخوردار هستند. حضور صاحبان سرمایه به این بخش می‌تواند مقدمات لازم برای رشد و شکوفایی عملکرد این صنایع را فراهم کند. با این وجود، جذب سرمایه به یک حوزه، به الزاماتی نیاز دارد. چنانچه این الزامات و به‌ویژه زمینه حضور سرمایه‌گذاران خارجی فراهم شود، مشکل تامین مالی که به‌عنوان چالش اساسی اغلب بنگاه‌های اقتصادی شناخته می‌شود، برطرف خواهد شد.

گفتنی است شرکت صنایع فولاد کردستان در امسال در نظر دارد براساس اهداف پیش‌بینی شده نظام گام بردارد و سهم خود را در تحقق شعار جهش تولید ایفا کند. بر همین اساس نیز برنامه‌های شرکت صنایع فولاد کردستان که به تصویب اعضای هیات مدیره این شرکت رسیده و از طریق معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت و رئیس هیأت عامل ایمیدرو نیز ابلاغ شده است، معطوف به انجام ارزیابی پیمانکاران مناقصه پروژه‌های طرح تکمیل فولاد کردستان است. این اقدامات تاکنون منتج به تهیه فهرست کوتاه، انتخاب و عقد قرارداد با پیمانکار، پیگیری اجرای زیرساخت‌های پروژه‌ها، انجام کارهای زود هنگام پروژه‌ها و سایر امور و عملیات اجرایی شده است.
 

محمدرضا احمدی - مدیرعامل شرکت صنایع فولاد کردستان
عناوین برگزیده
ریل نجات صنعت
با حضور کارشناسان بررسی شد: دولت چهاردهم چه سیاستی را در حوزه صنعت باید در پیش بگیرد؟

ریل نجات صنعت