به گزارش می متالز، حمیدرضا کلامی در خصوص برنامههای عملیاتی معاونت بازرگانی داخلی در سال ۱۳۹۹ بیان کرد: در همین راستا دفتر برنامهریزی تامین، توزیع و تنظیم بازار وزارتخانه، تامین حداکثری کالاهای اساسی و ضروری با قیمتهای مناسب با اولویت تولیدات داخلی و در صورت نیاز از محل واردات و اولویت حمایت از تولیدات داخل در مورد کالاهایی که دارای تولید داخل است و ممنوعیت واردات چنین کالاهایی را در دستور کار خود قرار داده است.
وی با تاکید بر اینکه پیشبینی مقدار کالای موردنیاز برای واردات در سال ۹۹ و افزایش استفاده از ظرفیتهای بخش خصوصی در حوزه تامین و توزیع نیز در دستورکار است، اضافه کرد: تدابیر لازم برای جلوگیری از رسوب کالا در بنادر و مبادی ورودی کشور تداوم مییابد و تعیین و بررسی روشهای موثر در کاهش قیمت تمامشده (کاهش مالیات، تسهیل در فرآیند ترخیص کالا و جلوگیری از دموراژ) در دست انجام است.
سرپرست معاونت بازرگانی داخلی وزارت صمت با تاکید بر اجرای طرحهای کاهش ضایعات تولید محصولات کشاورزی و اجرای الگوی سطح زیر کشت، گفت: مدیریت حوزه توزیع برای حداکثر کردن دسترسی اقشار مختلف جامعه به کالاهای اساسی مشمول ارز حمایتی، استفاده از ظرفیت بخشهای مختلف از جمله اتاق اصناف، اتاق تعاون، سازمان میادین میوه و ترهبار و پیشبینی سازوکار توزیع الکترونیکی کالاهای اساسی از دیگر برنامهها است.
کلامی، حفظ سطح مطلوب ذخایر راهبردی برای جلوگیری از هرگونه نوسانات و تلاطمهای احتمالی کالاهای اساسی در بازار را یک اولویت دانست و افزود: استفاده از کارکردهای بورس کالا برای تنظیم بازار موثر محصولات پتروشیمی و فولاد، تعریف دقیق سیستم گزارشگیری و گزارشدهی جهت تسریع در اجرایی شدن تصمیمات کارگروه تنظیم بازار برای فعالسازی بیش از پیش کارگروه ملی و کارگروههای استانی، برنامهریزی برای افزایش کارایی نظارتها با استفاده حداکثری از ظرفیت تمام دستگاههای نظارتی کشور، تدوین و اجرای تقویم تنظیم بازار کالاهای اساسی و ضروری و اجرای طرحهای ویژه مناسبتهای ملی، مذهبی از دیگر اولویتها است.
وی در مورد وظایف دفتر امور خدمات بازرگانی وزارت صمت نیز بیان کرد: رصد پذیرکردن جریان گردش کالا یکی از اقدامات این دفتر است و با توجه به مشکلات حادث شده در ارتباط با تحریمهای ایجادشده و محدودیتهای انتقال ارز و به تبع آن ایجاد کندی در تامین کالا لازم است که جریان گردش کالا از مبدا تولید یا واردات تا سطح خردهفروشی رصد شود تا از نشت کالا از شبکههای توزیع جلوگیری شود که این پروژه برای این منظور و با استفاده از سامانه جامع تجارت داخلی برای کالاهای اساسی در حال انجام است.
سرپرست معاونت بازرگانی داخلی وزارت صمت، ساماندهی شرکتهای پخش کالا را از دیگر اولویت-های این دفتر دانست و گفت: شرکتهای پخش کالا بنگاههای توانمندی هستند که با ساماندهی و اتصال آنها به سامانه جامع بهرهوری توزیع کالا افزایش مییابد و این پروژه حدود ۸۰ درصد پیشرفت داشته است.
کلامی با تاکید بر ضرورت ساماندهی و بهبود عملکرد فروشگاههای بزرگ و زنجیرهای، بیان کرد: فروشگاههای زنجیرهای در ایجاد تعادل و ثبات قیمتها در بازار کالاهای اساسی مورد مصرف خانوارها بسیار موثر بودهاند و این پروژه با این هدف تهیه و اجرا شده است.
وی شناسهدار کردن کالاهای مشمول آییننامه ماده ۱۳ و عملیاتی کردن سامانههای شناسه کالا و رهگیری را از دیگر کارهای در دست اقدام امسال دانست و افزود: شناسهدار کردن کالاها برای رهگیری و طبقهبندی و شناسایی کالاها از اهمیت ویژهای برخوردار است که این پروژه در این راستا تعریف شده است.
وی با اشاره به طراحی و پیادهسازی سامانه یکپارچه اعتبارسنجی و رتبهبندی اعتباری گفت: بر اساس این پروژه حجم تجارت بازرگانان بر اساس اعتبار تجاری و عملکرد سالهای گذشته آنها تعیین و کنترل میشود.