تاریخ: ۱۶ بهمن ۱۳۹۶ ، ساعت ۰۲:۳۰
بازدید: ۴۵۴
کد خبر: ۱۰۵۵۱
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
با تشکیل دو هیأت بازرسی کارت‌های بازرگانی یک ساله؛

هویت قاچاقچیان برملا می‌شود

می متالز - کارت بازرگانی مجوز و پیش نیاز صادرات و واردات به صورت تجاری در کشور است. این مجوزهای تجارت توسط اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی صادر و با تایید وزارت صنعت، معدن و تجارت مورد استفاده بازرگانان قرار می‌گیرد؛ به همین دلیل با همه نظارت‌هایی که توسط وزارت صنعت و اتاق بازرگانی صورت می‌گیرد، امروزه شاهد توسعه «کارت‌های بازرگانی یک بار مصرف» هستیم که باعث فرار مالیاتی، نپرداختن عوارض گمرکی و توسعه قاچاق شده است.
هویت قاچاقچیان برملا می‌شود

به گزارش می متالز، به گفته کامل تقوی ‌نژاد رئیس‌ سازمان امور مالیاتی تا انتهای فروردین ماه سال گذشته رقمی معادل 8100 میلیارد تومان فرار مالیاتی با استفاده از کارت‌‌های بازرگانی یک بار مصرف رخ داده است. این یعنی وارد کنندگان کالا تنها نیمی از مالیات کالای ورودی خود را پرداخت کرده‌اند.

بر این اساس کارت‌ های بازرگانی یکبار مصرف در مجموع 9300 میلیارد تومان به دولت زیان مالی وارد می‌ کنند. این در حالی است که قاچاقچیان با استفاده از کارت‌ های بازرگانی یک بار مصرف به سادگی هرچه تمام ‌تر می‌توانند با قرار گرفتن در پشت سر افراد بی ‌بضاعت، هویت خود را پنهان کرده و امکان شناسایی و اثبات تخلف را به حداقل برسانند. به ‌صورت ویژه در مورد شرکت‌ های صوری که به نام افراد هویت ‌فروش ثبت می‌شود و تخلف به نام آن شخص حقوقی انجام می‌شود، وجاهت کار بالا رفته و امکان شناسایی آن دشوار بوده و نیز به دلیل دو لایه مالکیت پنهان، اثبات تخلف از آن هم دشوارتر است.

در همین راستا میزان گزارشی از قول قاضی سراج رئیس سازمان بازرسی کل کشور منتشر کرده که به گفته سراج، دو هیئت بازرسی در حال بررسی موضوع کارت‌های بازرگانی یک سال مصرف هستند که نتایج بازرسی اعلام خواهد شد.

با ورود سازمان بازرسی به موضوع کارت‌های بازرگانی یک سال مصرف اقدامات خوبی در این رابطه صورت گرفت، سازمان بازرسی از بازرگانان و بازاریان اصیل دعوت به همکاری کرد تا از صدور این کارت‌ها جلوگیری شود.

در پی اقدامات سازمان بازرسی، بازرگانان با ارسال نامه‌ ای کتبی از اقدام این سازمان برای جلوگیری از صدور کارت بازرگانی یک سال مصرف حمایت کردند. قاضی سراج پیش از این گفته بود با همکاری وزارت اقتصاد و دارایی این افراد شناسایی شده و مالیات ‌ها باز می‌گردد.

با گذشت بیش از ۲ ماه از اقدام سازمان بازرسی، رئیس سازمان بازرسی کل کشور در رابطه با آخرین اقدامات صورت گرفته این سازمان، گفت: دو هیئت در حال بررسی موضوع کار‌ت های بازرگانی یک سال مصرف هستند.

قاضی سراج ضمن بیان اینکه اقدامات خوبی در رابطه با موضوع کارت‌ های بازرگانی یک سال مصرف توسط سازمان بازرسی صورت گرفته است، افزود: این هیات متشکل از بازرگانان و اعضای اتاق بازرگانی و سازمان بازرسی است و اقدامات خوبی دراین رابطه صورت گرفته است و نتیجه نهایی متعاقبا اعلام خواهد شد. همچنین باید زمینه مساعد برای فعالیت بازرگانان اصیل در کشور فراهم شود.

عناوین برگزیده