تاریخ: ۰۳ خرداد ۱۳۹۹ ، ساعت ۱۸:۵۷
بازدید: ۱۸۱
کد خبر: ۱۰۵۷۴۰
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

راهبرد دولت در زمینه عرضه سهام پتروپالایشی‌ها مشابه بانک‌هاست

می‌متالز - مدیرعامل شرکت مدبران اقتصاد گفت: رویکرد دولت در عرضه سهام پالایشی مانند صنعت بانکداری است و هیچ تغییری نکرده است.
راهبرد دولت در زمینه عرضه سهام پتروپالایشی‌ها مشابه بانک‌هاست

به گزارش می‌متالز، جواد عشقی‌نژاد امروز درباره وضع سهام شرکت‌های پالایشی در روزهای اخیر بازار سرمایه، اظهارکرد: معاملات شرکت‌های پتروپالایشی طی ماه‌های گذشته با افزایش قیمتی خوبی روبه‌رو بوده و طبیعی است که پس از هر افزایشی، بازار شاهد یک روند اصلاحی باشد.

به باور وی، صف‌های فروش در گرو‌های پتروپالایشی جای نگرانی ندارد و بالا و پایین داشتن، لازمه هر بازاری است و حتی با وجود این حجم از صف‌های فروش، بیش از نیمی از سرمایه‌گذاران همچنان در سود به سر می‌برند.

این کارشناس بازار سرمایه درپاسخ به پرسشی درباره اینکه آیا صف‌های فروش نوید رشدهای قطعی و بازگشت به صف‌های خرید را م‌دهد، گفت: نوسان‌های قیمت یک سهام و منفی شدن موقت آنها شرایط را برای بازاری متعادل مهیا می‌کنند و این به این معنا نیست که قرار است رشدهای تند و تیزی در انتظار این سهم‌ها باشد و حتی این نوع از رشد خطرناک است.

عشقی‌نژاد گفت: بازار شامل دو دسته سهم است. سهم‌های بنیادی و سهم‌هایی که P/Eهای خوبی ندارند و گاه صورت‌های مالی زیان‌دهی را ارائه داده اند. با توجه به این مسئله که سهام شرکت‌های پتروپالایشی را می‌توان در دسته سهم‌های بنیادی قرار داد پس می‌توان گفت که اصلاح در این سهم‌ها به معنی ترسیدن از شرایط نیست زیرا این گروه بنیادی خود راه خود را پیش می‌گیرد.

وی با اشاره به ورود دولت در عرضه سهام پالایشی، افزود: دولت تاکنون تجربه ورود در گروه بانکی‌ها و بیمه را داشته و موفق هم عمل کرده است،  اکنون که دست روی صنعت پالایشی گذاشته نیز رویکرد خود را تغییر نداده و با همان راهبرد مسیر خود را پیش گرفته است، بنابراین می‌توان امیدوار بود که شرایط در این گروه نیز مساعد خواهد بود.

این کارشناس بازار سرمایه نیز در پاسخ به پرسشی درباره اینکه آیا این سهم‌ها ارزنده هستند و ارزش نگهداری دارند، گفت: با توجه به نوع و ماهیت این دسته از صنایع پالایشی و جای‌گیری در گروه سهم‌های بنیادی می‌توان مدعی بود که این سهم‌ها در سال جاری جای نگرانی ندارند و اگر هم این روزها برای آنها صف‌های فروش شکل گرفته منجر به خروج حجم قابل توجه پول از صنعت پالایشی نشده است بنابراین می‌توان این روند را تنها اصلاحی برای ورود به بازاری متعادل خواند.

عناوین برگزیده