به گزارش می متالز، جواد سلیمانی در دیدار با رئیس سازمان ملی کارآفرینی و نایب رئیس اتاق بازرگانی ایران اظهار کرد: صنعت خودرو کل سال ۹۸ را با تحریم مواجه بود و حتی برخی از شرکتهای چینی نیز به همکاری با شرکتهای ایرانی خاتمه دادند.
وی ادامه داد: در کنار تحریم به عنوان یک مانع بلندمدت در هفته های پایانی سال نیز شیوع ویروس کرونا محدودیتهای بیشتری را برای روند تولید ایجاد کرد اما با برنامهریزی دقیق موفق شدیم علاوه بر تداوم خنثیکردن اثر تحریمها و نیز مقابله با شیوع کرونا در سطح شرکت برای حفظ سلامت کارکنان، خطوط تولید را فعال نگه داریم.
این مقام مسئول با بیان اینکه اگر تولید در شرایط تحریمی و کرونایی ادامه پیدا نمیکرد، التهابات اخیر بازار خودرو بسیار بیشتر میشد، افزود: خودروسازی اجرای یک فرآیند برنامهریزی برای رساندنِ میلیونها قطعه متفاوت و متنوع از صدها قطعهساز داخلی و خارجی در یک زمان مشخص به خطوط تولید است که این امر در شرایط تحریم به شدت دشوار شده و امیدواریم مردم نیز این دشواری را درک کنند.
سلیمانی عنوان کرد: برای هر خودرو چند هزار قطعه را از داخل و خارج تامین کرده و آن را تولید کردهایم اما به دلیل کمبود کاتالیست این خودروها امکان تکمیل و تجاریسازی ندارند. تنها چند تولیدکننده کاتالیست وجود دارد که با تمام توان برای تامین نیاز خطوط تولید خودروسازان تلاش میکنند اما در ساخت این قطعه نوعی مواد معدنی استفاده میشود که فقط در دو کشور آفریقایجنوبی و روسیه وجود دارد که در شرایط تحریم و کرونا واردات آن حتی با واسطه شرکتهای چینی نیز بسیار دشوار شده است.
وی با بیان اینکه گاهی برای تامین یک قطعه آن را در چند کشور دنیا میگردانیم تا وارد ایران شود، اضافه کرد: کاملا متوجه هستیم این مشکلات و دشواری ها به مردم و مشتریان ارتباط مستقیم پیدا نمیکند اما امیدواریم در کنار عذرخواهی و پوزش این مشکلات را هم بپذیرند. البته در کنار پذیرش این انتقادها و تلاش برای رفع آنها هم از نخبگان و هم از افکار عمومی میخواهیم که به محدودیتها و واقعیتهای این صنعت نیز توجه کنند.
مدیرعامل سایپا ادامه داد: بحث خروج پراید از خط تولید مدتها بود که مطرح میشد اما پس از حضور در سایپا طی یکسال گذشته آن را عملیاتی کردیم تا هم با پیگیری برنامه توسعه محصولات، خودروهایی با کیفیت و فناوری بالاتر تولید کنیم و هم خیال منتقدان را از مشکلات این خودرو قدیمی راحت کنیم، البته امیدواریم بعد از اتمام تولید آخرین پراید در تیر ماه و پایان داستان آن در سایپا، منتقدان باز هم یک سوژه دیگر پیدا کنند تا هر روز در رسانهها، شبکه های اجتماعی و برنامههای تلویزیونی صحبت کنند و تیتر شوند و تمام مشکلات خیالی و واقعی صنعت خودرو را به آن منتسب کنند.
سلیمانی به بحث قیمتگذاری محصولات خودروسازان نیز اشاره کرد و گفت: مواد اولیه و نهادههای تولید خودرو مثل آهن، آلومینیوم، فولاد، مس و ... براساس نرخ های جهانی و دلار آزاد و نیمایی محاسبه میشود و ناچار به خرید آنها هستیم. بنابراین وقتی که ۶۵ تا ۷۰ درصد قیمت خودرو را مواد اولیه و قطعات تشکیل میدهد، طبیعی است که با افزایش قیمت این مواد، هزینههای تولید خودرو افزایش یابد.
وی تاکید کرد: بنابر وظیفه با تمام توان در حال تولید هستیم و رکوردهای تولید چندساله اخیر را در اردیبهشت شکستیم تا در سال جهش تولید ضمن افزایش تولید، محصولات جدید و به روز را به بازار عرضه کنیم.