به گزارش می متالز، علیرضا امیری، مدیرکل روابط عمومی ذوب آهن اصفهان در بازدید از خبرگزاری پانا درباره قیمت گذاری محصولات فولادی خاطرنشان کرد: «طبیعی است که قیمتگذاری دستوری و دولتی یکی از عوامل ایجاد رانت است و این رانت هیچگاه اثربخش نبوده است. بسیاری از خریداران مهم ذوب آهن اکنون این توان مالی را دارند که کارخانه ذوب آهن احداث کنند و رشد واحدهای تولیدی به دلیل قیمتهای دستوری از برنامهها عقب افتاده است.»
وی با بیان اینکه در برخی از سالها بین ۱۰ تا ۴۰ درصد رانت قیمتی در محصولات فولادی وجود داشته است، اظهار کرد: «از وقتی که محصولات در بورس فروخته می شود شفافیت بیشتر است اما در شرایطی بسته به تصمیمهای مدیریتی سقف قیمتی لحاظ میشود.اقتصاددان و صنعتگران با محدودیتهای قیمتگذاری مخالف هستند و معتقدند که موجب ایجاد رانت میشود.»
امیری اظهار کرد: «درحالی که مهمترین هدف دولت از قیمتگذاری دستوری حمایت از مصرفکننده است اما این هدف محقق نشده است و برخی از رانت توزیعی بهره بردهاند.»
وی خاطرنشان کرد: «ذوب آهن درمیان واحدهای صنعتی از یارانه انرژی بیبهره است و از کوک و زغال سنگ استفاده میکند که بخشی از آن وارداتی است و بخشی از آن از محل تولیدات داخلی تامین میشود. قیمت تمام شده محصولات ذوب آهن از سایر رقبای خود حدود ۱۰۰۰ تومان گرانتر از سایر رقبای داخلی است به این دلیل که از زغال سنگ مرغوبتری نیز استفاده می کند.»
امیری خاطرنشان کرد: «واحدهای فولادی که از گاز استفاده میکنند تنها حدود ۲۰ درصد از نرخ جهانی گاز را پرداخت میکنند درصورتی که در ذوب آهن اصفهان زغال سنگ و کوک مورد استفاده از بازار جهانی تامین میشود.»
وی اضافه کرد: «متاسفانه نظارت دولت بر قیمتگذاری وجود داشته است و در شرایط خاصی که قیمت ها نوسان داشته است سقف محدود شده است. برخی از واحدهای نوردی مایلند که شمش را از ما ارزانتر خرید کنند.»
امیری با اشاره به کاهش ۵۰ درصدی مصرف آب در ذوب آهن اصفهان اظهار کرد: «وقتی که ذوب آهن اصفهان راه اندازی شده است حق آبه ما یک مترمربع بر ثانیه بوده است که اکنون به ۴۰۰ بر ثانیه رسیده است. مصرف اب در صنایع دارای نرمی جهانی است و ما مطابق با تکنولوژی روز دنیا برای مصرف به تولید ادامه می دهیم.»
وی از انعقاد قراردادی با شهرهای اطراف برای خرید پساب خبر داد و افزود: «با احداث تصفیهخانه در سالهای آینده مصرف آب خام به حداقل خواهد رسید و این امیدواری وجود دارد که مصرف آب به صفر برسد.»
امیری گفت: « فولادصنعتی است که برای تولید یک کیلوگرم ان ۵ و نیم لیتر اب مصرف میشود درحالی که برای تولید یک کیلوگرم هندوانه حدود ۱۰۰لیتر آب مصرف میشودو فولاد حجم بالایی از اشتغالزایی را به خود اختصاص داده است.»
مدیر کل روابط عمومی ذوب آهن اصفهان اظهار کرد: «ذوب آهن اولین صنعت فولاد کشور است و ۵۲ سال است که از احداث آن میگذرد. در سال ۱۳۴۲ قرارداد احداث ذوب آهن اصفهان منعقد شد و در سال ۱۳۴۶ کلنگزنی آن آغاز و در سال ۱۳۵۰ به بهرهبرداری رسید.»
وی ادامه داد: « فاز نخست این طرح با ظرفیت ۵۵۰ هزار تن بوده است که در دو مرحله توسعه یافته است که در مرحله نخست ۵۰۰ هزار و با توسعه مرحله دوم اکنون ظرفیت اسمی کارخانه به ۳ میلیون و ۶۰۰ هزار تن رسیده است.»
امیری با بیان اینکه در سالهای نخست انقلاب تولید فولاد کشور ۵۰۰ هزار تن بوده است، اظهار کرد: «اکنون میزان تولید ۳۶ میلیون تن است و قرار است تا سال۱۴۰۴ به ۵۴ میلیون تن برسد.»
وی با بیان اینکه فولاد از مزیتدارترین صنایع در کشور است، عنوان کرد: «تیرآهن تولیدی فولاد اصفهان از کیفیت بسیار بالایی برخودار است و از سالهای گذشته نیز قیمت آن از سایر اقلام مشابه در بازار بیشتر بوده است.»
مدیر کل روابط عمومی ذوب آهن اصفهان خاطرنشان کرد: «محصولات تولیدی این کارخانه به ۵۳ کشور جهان صادر میشود و بیش از ۵۰ درصد ظرفیت تولیدی این کارخانه به کشورهای دیگر صادر میشود. سال گذشته ۲ میلیون و ۲۵۰ هزار تن محصول در این کارخانه تولید شده است که ۷۰ درصد ظرفیت اسمی این کارخانه بوده است که حدود ۱۰ درصد از ظرفیت بازار تولید کشور است.»
وی با بیان اینکه مصرف فولاد در کشور رابطه مستقیمی با بودجه عمرانی دولتها دارد، اظهار کرد: «هر زمان که بودجه عمرانی دولتها افزایش یابد میزان مصرف داخلی فولاد تا ۲۰ میلیون تن افزایش مییابد و سال گذشته حدود ۱۴ میلیون تن فولاد درکشور به مصرف رسیده است.»
امیری با اشاره به نقش تقاضای فولاد در تعیین قیمت جهانی آن خاطرنشان کرد:« میزان بودجه عمرانی چین یکی از تعیینکنندهترین فاکتورها برای قیمت جهانی فولاد در بازارهای جهانی است. از یک میلیارد و ۶۰۰ میلیون تن فولاد تولیدی در جهان ۸۰۰ میلیون تن آن در کشور چین تولید میشود و به همین دلیل درسالهای اخیر که میزان بودجه عمرانی کشور با کاهش مواجه شده است میزان مصرف فولاد نیز در بازار داخلی کاهش یافته است.»
وی با بیان اینکه سال گذشته یک میلیون و ۲۰۰ هزار تن فولاد از ذوب آهن اصفهان به ۲۳ کشور جهان صادرشده است، عنوان کرد: « به دلیل کیفیت بالای محصول تولیدی در فولاد اصفهان مشکلی در بازار کشورها به وجود نیامده است اما تحریم هزینههای تولید را افزایش داده است و حاشیه سود تولید را کاهش داده است.»
مدیر کل روابط عمومی ذوب آهن اصفهان خاطرنشان کرد: « تلاش شده است تا برند فولاد اصفهان حفظ شود و بازارهای صادراتی که بیشتر متکی بر کیفیت محصولات تولیدی این کارخانه است حفظ شود. فراتر از نیاز کشور فولاد تولید میشود و به همین دلیل به بازار صادراتی توجه جدی صورت میگیرد و حتی اگر سود صادرات چندان موردتوجه نباشد این بازار صادراتی باید حفظ شود.»
امیری تصریح کرد: «اگر بازار صادراتی از دست برود هر سال وضعیت فولاد کشور بغرنجتر میشود. ذوب آهن اصفهان یک شرکت قدیمی است و در آن زمان که احداث شده است دیدی در سطح بزرگترین کارخانه فولاد جهان به آن وجود داشته است و وسعتی که برای آن در نظر گرفته شده است ۳۶ هزار هکتار بوده است.»
وی با بیان اینکه مقرر بوده است که کل فولاد تولیدی کشور در ذوب آهن اصفهان متمرکز شود،اظهار کرد: « پس از انقلاب سیاستهای تولید فولاد در کشور تغییر کرده است و در نقاط مختلف کشور تولید فولاد در دستور کار قرار گرفته است.»
وی عنوان کرد: « فولاد نیشابور نیز با استفاده از تجربیات ذوب آهن اصفهان راه اندازی شده است و صادرات نیروی انسانی نیز از این واحد صورت گرفته است.»
امیری با اشاره به نقش مسوولیتهای اجتماعی اظهار کرد: «اهمیت مسوولیتهای اجتماعی در این کارخانه همپای تولید بوده است و ایجاد و توسعه تولید واحدهای فولادی و صادرات نیروی انسانی متخصص همواره مورد توجه قرار گرفته است.»
وی درباره تعدیل نیروی انسانی ناشی از کرونا گفت: « با وجود آنکه ناشی از کرونا تولید متوقف و حدود ۵ هزار نفر از نیروی کار در محل کارخانه حضور نداشتند حقوق و مزایای آنها پرداخت شده است و حتی یک نفر نیز تعدیل نشده است.»
امیری خاطرنشان کرد: « قیمت سهام این کارخانه نسبت به سایر واحدهای تولیدی از رشد بهتری برخودار بوده است.»
امیری تصریح کرد:« برخی از بخشهای کارخانه قابل توقف و تعطیلی نیست به طور مثال کوره بلند کارخانه باید دائم فعال باشد و تنها هر ۱۵ سال برای تعمیرات اساسی متوقف میشود و روند تولید همواره باید ادامه یابد به همین دلیل سه شیفت کاری برای تولید درنظر گرفته شده است.»
وی اضافه کرد: « از سالهای اولیه تاسیس کارخانه بخش روابط عمومی نیز در کنار این مجموعه فعال بوده است و تمامی امور مربوط به ویزا و بلیت و غیره نیز توسط این واحد صورت میگیرد. نشریه داخلی شامل ماهنامه و فصلنامه نیز برای کارکنان و خانواده آنها توسط واحد روابط عمومی منتشر میشود.»
مجید مرادیان معاون روابط عمومی ذوب آهن اصفهان نیز در این بازدید با اشاره به بحث مهم مسوولیتهای اجتماعی در ذوب آهن اظهارکرد: « یکی از بزرگترین خانوادههای فرهنگی در ذوب آهن وجود دارد و در جشن دانشپژوهی که هرساله در این واحد برگزار میشود حدود ۵ هزار نفر حضور دارند که ضرب آنها در میزان خانوادهها رقم قابل توجهی است و یکی از بزرگترین گردهماییهای دانش آموزی در این واحد برگزار میشود.»
وی افزود: «اگر بتوان نسل آینده را به خوبی تربیت کرد و در خانواده ذوب آهن نشاط ایجاد کرد دانشاموزان نیز بهتر درس میخوانند و در آینده بهتر میتوانند در خدمت صنعت و تولید کشور باشند. بخشی از پرورشی که در وزارت آموزش و پرورش پیگیری میشود رسالت ما در ذوب آهن یا هر مجموعه تولیدی و صنعتی در کشور است.»