به گزارش می متالز، مهدی صادقی نیارکی در حاشیه نشست امروز ستاد تنظیم بازار در جمع خبرنگاران اظهار داشت: طرحهای فروش فوق العاده برای عدالت در توزیع خودرو است و یکی از مصداقهای عدالت این است که افرادی که تا کنون خودرو دریافت نکرده اند، ثبت نام کنند؛ از این رو برای کسانی که اطلاعات غلط درج کنند، محدودیت در مراحل بعدی در نظر گرفتیم.
وی اضافه کرد: در جلسه دو هفته گذشته ستاد اقتصادی دولت، طرحی از سوی وزارت امور اقتصادی و دارایی مبنی بر جلوگیری از سوداگری در بازار خودرو مطرح و پیشنهاد شد، اگر کسی وارد بازار خودرو میشود و مراتب مختلف خرید و فروش خودرو را انجام میدهد، مشمول مالیاتی تحت عنوان مالیات عایدی بر سرمایه شود.
صادقی نیارکی گفت: این موضوع در دستور کار دولت است البته قرار است دیدگاههای کارشناسی همه دستگاهها گرفته شود که پس از آن، این موضوع در قالب مصوبات سران قوا و یا به شکل قانون اعلام خواهد شد.
وی افزود: اینکه کسانی در قرعه کشی برنده شوند، اما توان تأمین وجه را نداشته باشند محدودیتی برای شرکت در قرعه کشیهای بعدی نخواهند داشت، البته خودرو سازان محدودیتهایی در این باره اعمال کردند که به آنها تذکر داده شد و امروز این محدودیت در اطلاعیه فروش دو خودرو ساز اصلاح شده است.
صادق نیارکی ادامه داد: کسی که حائز شرایط نمیشود، میتواند در طرحهای دیگر که طرح پیش فروش و مشارکت در طرح یک سال و دو سال و فروشهای فوق العاده که تا پایان سال خواهد بود، شرکت کند؛ البته فروش فوق العاده در مناسبتهای مختلف اطلاع رسانی و حداقل تا پایان سال سه بار اجرا خواهد شد ضمن اینکه برنامه بعدی ما پیش فروش یک ساله با ۷۵ هزار دستگاه خودرو است که هفته بعد اطلاع رسانی خواهد شد.
سرپرست امور صنایع وزارت صمت گفت: شرط چک در مصوبه روز جمعه گذشته کمیته خودرو ستاد تنظیم بازار حذف شد و به جای آن خریدار یک میلیون تومان از وجه را نزد خود نگه میدارد، بعد از دوران رهن، خریدار یک میلیون باقی مانده را واریز میکند، سند نیز به وی تحویل میشود.
صادقی نیارکی افزود: شرط پلاک جاری در دو طرح فروش فوق العاده و پیش فروش تا یک سال وجود دارد، اما برای مشارکت در تولید یک سال و دو ساله این محدودیت وجود ندارد و متقاضیان میتوانند ثبت نام کنند.
وی درباره پلاک نشدن برخی خودروها از سوی نیروی انتظامی گفت: در موضوع استاندارد آلایندگی یورو ۴، خودروسازان در حال پیگیری هستند، ما هم داریم با سازمان حفاظت محیط زیست مذاکره میکنیم البته تعداد زیادی از موتورها در بحث یورو ۴ تأیید شده و میتوانند استاندارد یورو ۵ را بگذرانند؛ موتورهای گازسوز هنوز امکان دریافت این استاندارد را ندارند.
صادقی نیارکی گفت: بیشتر موتورها توانستند تأییدیه سازمان محیط زیست را برای یورو ۵ دریافت کنند تنها تعدادی باقی مانده که با کمیسیون زیربنایی دولت و سازمان حفاظت محیط زیست در حال مذاکره هستیم.