به گزارش می متالز، علی گلشن معاون خرید شرکت فولاد هرمزگان گفتوگویی انجام داده که در ادامه میخوانید:
در 9 ماهه امسال خرید گندله خوب بود. یعنی وضعیت امسال نسبت به سال گذشته با راهاندازی پروژههای جدید بهتر شده و ما کمبود خود را از طریق واحد سنگان جبران کردیم اما این مشکل به بحث کنسانتره منتقل شده است. در حال حاضر واحدهای گندلهسازی در زمینه کنسانتره مشکل دارند. از سوی دیگر مهمترین مشکلی که در حال حاضر در زمینه تامین مواد اولیه وجود دارد، زیرساختهای حملونقلی موجود در کشور است. باید به این موضوع هم در حوزه حمل ریلی و هم جادهای فکر کرد. با توجه به افزایش حجم، حمل با کامیون به صلاح نیست. در فولاد هرمزگان در 10 ماه ابتدای سال جاری 65 درصد حمل به صورت کامیون و 35 درصد به صورت حمل ریلی انجام شده است که آمار خوبی نیست.
بحث هزینه مطرح نیست. البته در حال حاضر حمل ریلی قیمت پایینتری برای ما دارد اما در امکان زیرساختی آن وجود ندارد. خطوط ریلی شلوغ است و آن توسعهای که متناسب با صنعت فولاد و دیگر صنایع اتفاق افتاده در زیرساختهای حمل ریلی رخ نداده است. با کمبود شدید دیزل و واگن همراه هستیم و خیلی از معادن حتی به خطوط ریلی متصل نیستند.
بیشترین خرید از گلگهر انجام میشود. 80 درصد نیاز ما از سوی گل گهر، 15 درصد از زرند و 5 درصد از سنگان تامین میشود که در حال حاضر آمار خرید از سنگان را کاهش دادهایم زیرا هزینه حمل از سنگان تا بندرعباس بالا بوده و به صرفه نیست. حمل از سنگان به ازای هر تن 46 هزار تومان گرانتر از حمل از گلگهر و زرند است.
اگر بخواهیم به عنوان فرض گلگهر را مثال بزنیم، به ازای هر تن 39 هزار تومان هزینه حمل با کامیون است اما با ریل این رقم حدود 32 هزار تومان میشود.
میزان خرید گندله از نظر تناژ در 10 ماهه سال جاری حدود 1 میلیون 950 هزار تن بوده است.
مشکل ما در مورد گندله بوتیا بود که کیفیت آن خوب نبود. همچنین یک مشکل هم در سنگان وجود داشت که برطرف شد. در مورد بوتیا، آتشسوزیهای ما زیاد شده بود. همچنین به دلیل افزایش تولید نرمه خسارات زیادی به مدل احیا وارد کرد و هزینهها و همچنین مصارف الکترود، آب، برق، انرژی، انواع نسوزها و ... را افزایش داد. در حال حاضر حدود 2 ماه است با هماهنگیهایی که میان فولاد هرمزگان و معادن گل گهر و زرند اتفاق افتاد، این مساله برطرف شده است.
یکی از قطعات استراتژیک ما الکترود گرافیتی است. قیمتها بسیار بالا رفته است. البته در این رابطه تمهیداتی در نظر گرفته شده و قرار است ما در راستای هلدینگ مبارکه نیاز خود را پیشبینی کنیم. با سازندگان بزرگ دنیا از شرکتهای مختلف از جمله هند، چین، آلمان مذاکره داشته تا بتوانیم این نیاز را تامین کنیم. پیشبینی بر این است ممکن است تا 200 تومان هزینه تولید را افزایش دهد. در حال حاضر این افزایش متوقف شده و به یک ثباتی رسیده است. این موضوع تنها به دلیل بحث چین و مسائل زیست محیطی رخ داد. این موضوع بسیار مساله بحرانی بود اما در میان شرکتها، هلدینگ مبارکه مشکل کمتری نسبت به دیگر شرکتها داشت. ورود شخص دکتر سبحانی به این موضوع بود که توانست به ما کمک کرده تا این موضوع را حل کنیم.
کمیت مطرح نیست بلکه بحث جابهجایی گندله وجود دارد. در صورتی که بحث زیرساختها حل نشود و با مشکل همراه شویم با توجه به قرارگیری شرکت در کنار دریا در صورتی که نیاز داشته باشیم واردات را انجام خواهیم داد. اما این موضوع در اولویت ما قرار ندارد زیرا واردات گندله یعنی خروج ارز از کشور. همچنین با این کار اشتغال را در آن سوی مرزها ایجاد کردهایم. با توجه به اینکه نیاز به تفکر ملی است و باید بحث اشتغال و کارآفرینی را انجام دهیم باید پول در کشور هزینه شود. اما به شرطی که ما هم آسیب نبینیم. در حال حاضر بیشترین مشکل در حوزه آهن اسفنجی است. ما در فولاد هرمزگان این قابلیت را داریم تا به میزان 1 میلیون و 500 هزار تن ظرفیت اسمی تولید کرده و حتی از آن عبور کنیم اما آهن اسفنجی در اختیار نیست و متاسفانه در این شرایط آهن اسفنجی صادر هم میشود. نیاز است دولت از طریق ارگانهای مربوطه در این باره به جهت حمایت از تولید داخل ورود کرده تا وقتی به آهن اسفنجی در داخل کشور نیاز است این محصول صادر نشود. با توجه به این موضوع به احتمال بسیار در بهمن و اسفند ماه به دلیل نبود آهن اسفنجی با کاهش تولید همراهه خواهیم شد.
گفتوگو از محمدجواد بهآبادی