تاریخ: ۱۶ خرداد ۱۳۹۹ ، ساعت ۱۶:۳۰
بازدید: ۲۲۷
کد خبر: ۱۰۸۶۵۹
سرویس خبر : خودرو و قطعه سازی

فروش دارایی مازاد؛ گریزی برای خروج از زیان

می متالز - گروه صنعتی ایران خودرو همانطور که در بالا گفته شد، حدود 50 درصد از سهم بازار خودرو کشور را در اختیار داشته و بزرگترین خودروساز به شمار می‌آید که نکته مثبتی است، اما متأسفانه در صورت‌های مالی عملکرد برعکس و منفی است؛ چرایی این موضوع را عمدتاً باید در قیمت تمام شده و هزینه مالی جستجو کرد.
فروش دارایی مازاد؛ گریزی برای خروج از زیان

به گزارش می متالز، شرکت ایران خودرو (سهامی عام) در مرداد ماه سال ۱۳۴۱ بنام شرکت سهامی خاص کارخانجات صنعتی ایران ناسیونال در اداره ثبت شرکت ها و مالکیت صنعتی تهران به ثبت و در سال ۱۳۴۲ به بهره برداری رسیده است.

فعالیت‌های اصلی شرکت ایران خودرو طبق ماده ۲ اساسنامه، تأسیس و احداث و اداره کارخانجات در هر محل، در داخل و یا خارج از کشور به منظور تولید و تهیه انواع خودرو و وسایل نقل و انتقال و حمل مسافر و بار مشتمل بر انواع خودروی سواری، کامیون، اتوبوس، مینی‌بوس، وانت، واگن قطار و قطعات مربوط به آنها و امثال آن و هرگونه دستگاه و ماشین‌آلات و قطعات و اجزای آنها و بهره‌برداری از اینگونه کارخانجات و فروش و صدور محصولات آنها و واردات مواد اولیه و قطعات هر گونه خودرو و ماشین آلات و همچنین تأسیس هرگونه شرکت با یا بدون مشارکت اشخاص داخلی و خارجی و سرمای‌ گذاری و خرید و فروش کارخانجات و سهام شرکت‌های موجود در داخل یا خارج از کشور در حدود موضوع شرکت و استفاده از فرصت‌های سرمایه‌گذاری به‌منظور کسب سود و تقویت بنیه مالی شرکت و مبادرت به هرگونه فعالیت‌های قانونی که برای انجام مقاصد بالا یا تسهیل اجرای آن لازم یا مفید باشد.

• ترکیب سهامداران

ترکیب سهامداران به شرح جدول ذیل است:

• تغییرات سرمایه

تغییرات سرمایه شرکت از بدو تأسیس به شرح جدول ذیل است:


در اسفند ماه ۱۳۹۸ سرمایه شرکت از ۱۵.۳۰۰.۰۰۰ به ۳۰۱.۶۵۶.۰۶۸ میلیون ریال از محل مازاد تجدید ارزیابی دارایی‌های استهلاک پذیر تغییر یافت.

• ترکیب سرمایه گذاری‌ها

گروه صنعتی ایران خودرو متشکل از حدود ۱۱۶ شرکت فرعی و وابسته است که در حوزه‌های مختلف از قبیل تأمین قطعات، خدمات پس از فروش، سرمایه‌گذاری در سهام شرکت‌ها، خدمات حمل ونقل، آموزشی کارکنان و… مشغول فعالیت است.

• تولید

آمار کلی تولیدات شرکت در دو سال گذشته به شرح جدول ذیل است:

• پروژه ها و طرح های توسعه

– انطباق موتور TU5 یورو روی پلتفرم‌های ۲۰۶ و ۴۰۵ (فاز اولیه)

– بهبود کیفیت موتورهای تولیدی (TU3،TU5،۷XU،۷EF)

– ایجاد خط درب‌های جانبی و خط هوایی بین مکانیک صندلی بندی مونتاژ

– توسعه وانطباق گیربکس اتوماتیک DEA روی دناپالس TC

– توسعه و خودکفایی قطعات پژو ۳۱۰ (فازاولیه)

– رباتیک کردن خطوط سیلر و PVC در سالن رنگ

– بهبود و بهره‌وری خطوط پرس

• نسبت‌های مالی

نسبت‌های مالی در سه سال گذشته به شرح جدول ذیل است:

• نتیجه گیری

گروه صنعتی ایران خودرو همانطور که در بالا گفته شد، حدود ۵۰ درصد از سهم بازار خودرو کشور را در اختیار داشته و بزرگترین خودروساز به شمار می‌آید که نکته مثبتی است، اما متأسفانه در صورت‌های مالی عملکرد برعکس و منفی است؛ چرایی این موضوع را عمدتاً باید در قیمت تمام شده و هزینه مالی جستجو کرد. قیمت تمام شده شرکت به علت هزینه سنگین قطعات خریداری شده از ساپکو، در چند سال اخیر از درآمدهای عملیاتی بیشتر و سبب شده تا زیان ناخالص برای شرکت حاصل شود. از طرفی هزینه مالی شرکت در چند سال اخیر شیب صعودی داشته که برای نمونه در ۹ ماه ۱۳۹۸ از کل سال ۱۳۹۷ حدود ۳.۶۶۷ میلیارد ریال بیشتر بوده است.

برآیند عملکرد این خودرو زیان انباشته ۱۶۰ هزار میلیارد ریالی در پایان ۹ ماهه ۱۳۹۸ می باشد که بیش از ۱۰ برابر سرمایه شرکت است.

به نظر می‌آید ایران خودرو برای اصلاح ساختار سرمایه‌ای خود راهی جز فروش دارایی (با اولویت دارایی‌های مازاد) و سرمایه گذاری‌های غیر مولد خود ندارد. در صورت تحقق این امر، می‌توان گفت که از وجوه حاصل از فروش دارایی و یا تهاتر دارایی‌ها با بدهی‌ها که عمدتاً متعلق به سیستم بانکی است، هزینه مالی به صورت چشمگیری کاهش می‌یابد. به موازات اقدام فوق باید به بهره‌وری سرمایه انسانی و کیفیت تولید پرداخته شود تا از هزینه هنگفت قیمت تمام شده و دیگر هزینه‌ها کاسته شود.

در سایه دو عمل فوق می‌توان امید داشت که این هلدینگ بزرگ صنعتی به دوران سوددهی اوایل دهه ۸۰ شمسی نزدیک شود که بی‌شک به نفع اشتغال، اقتصاد، صنعت و سرانجام کشور خواهد بود.

 

محمدهادی حمیدی

کارشناس بازار سرمایه

عناوین برگزیده