تاریخ: ۲۱ بهمن ۱۳۹۶ ، ساعت ۱۵:۱۳
بازدید: ۲۶۰
کد خبر: ۱۰۸۷۱
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

تاکید" روحانی" بر واگذاری بنگاه ها در بورس

می متالز - رئیس جمهور با تکذیب شایعه نقش دولت در افزایش دلار گفت: خیال مردم راحت باشد.
تاکید" روحانی" بر واگذاری بنگاه ها در بورس

به گزارش می متالز، حسن روحانی رئیس جمهور در گفت‌وگوی تلویزیونی درباره مسایل  اقتصادی مانند واگذاری شرکت ها ، وضعیت حال و آینده بازار ارز، و... نکاتی را اعلام کرد.

روحانی به واگذاری بنگاه‌های اقتصادی توسط سازمان‌ها و دستگاه‌های دولتی تاکید کرد و گفت: از همه ارگان ها و سازمان ها بارها خواسته‌ایم اقدام به واگذاری بنگاه‌های اقتصادی به مردم و بخش خصوصی کنند.اگر این دستگاه‌ها می‌خواهند در بورس سهام داشته باشند مدیریت بنگاه‌های اقتصادی خود را به مردم و بخش خصوصی واگذار و به مردم خدمت ارائه کنند. چرا که به‌نفع همگان است.

درآمد 90 میلیارد دلاری تا پایان سال

وی در پاسخ به نگرانی‌ها در بخش مبادلات ارزی و نوسانات چند روز اخیر دلار گفت: وعده دولت به مردم تامین ارز مورد نیاز کشور است و درآمد ارزی ما در کشور خیلی بیشتر از مخارج ارزی ماست. از ابتدای سال 96 تا پایان سال پیش‌بینی این است که حدود 90 میلیارد از منابع نفتی و غیره درآمد ارزی خواهیم داشت. در حال حاضرصادرات غیر نفتی بیش از 30 میلیارد تومان است و بنابراین با توجه به پیش‌بینی مجموعه درآمد به حدود بیش از 90 میلیارد خواهد رسید و درآمدی که از بخش و مخارجی که از بخش واردات حدود 70 الی 75 میلیارد خواهد بود و به این معناست که درآمد خیلی بیش از مخارج است و به مردم تعهد می‌دهیم در این زمینه مشکلی وجود نخواهد داشت.

کاهش 8 میلیارد دلاری قاچاق کالا

رئیس جمهور با اشاره به عزم دولت برای مبارزه با قاچاق کالا و ارز تاکید کرد: دولت برای مبارزه با قاچاق باید اقدامات مختلفی انجام دهد که پیش‌بینی اجرای آن را در ابعاد مختلف انجام داده‌ایم.همه تلاش‌ها بر این است که قاچاق در کشور کاهش یافته و چرخه رونق اقتصادی بیشتر به جریان بیفتد. همین که  طی 4 سال توانستیم قاچاق 20 میلیاردی را به 12 میلیارد کاهش دهیم خود نوید بخش امیدهای جدی در بخش مبارزه با کالا است.

به نفع دولت نیست که دلار را بالا ببرد

وی ادامه داد: در کل مردم باید بدانند که درآمد ارزی از کل مخارج ارزی کشور بیشتر است و در سال آینده این میزان چندین برابر خواهد شد و نگرانی‌های موجود نیز برطرف خواهد شد.

روحانی افزود: در کشور مشکلاتی برای توزیع ارز داریم که باید توسط بانک مرکزی رصد شده و مرتفع شود. در تمام دنیا مرسوم است که هزینه‌ها و نیازمندی‌های کشور از طریق سیستم بانکی انجام می‌شود. در کشور اشکالاتی را در بخش بانکی و ارزی داریم، که قسمت عمده‌ای از آن مربوط به تحریم‌هاست.

رئیس‌جمهور درباره شایعه بالابردن نرخ ارز در پایان سال، اظهار داشت: به نفع دولت نیست که دلار را بالا ببرد تا مخارجش را تامین کند. اول سال پیش بینی درخصوص نرخ ارز می‌کنیم و صراحتا" به مردم می‌گویم دولت به دنبال افزایش نرخ ارز نیست.و همواره در دولت به مقامات مسئول این تاکید را داشتیم چراکه نوسانات مختلفی بر زندگی مردم خواهد گذشت.روحانی تأکید کرد: خیال مردم از بابت دلار راحت باشد.

دیگر موسسه غیرمجاز نداریم

وی درباره مشکل سپرده‌گذاران موسسات مالی غیرمجاز، گفت: هر بانک یا صندوقی اگر خلاف متعارف قول سود داد بدانند اینجا خطری هست و احساس خطر و تردید کنند. وقتی سود زیاد می‌دهد چگونه می‌خواهند تامین کنند؟ به مشکل این صندوق‌ها رسیدیم و دولت باید از جیب مردم آن را حل کند و تمام پول دولت متعلق به مردم است.

وی افزود: تاکنون بیش از 11 میلیارد تومان بانک مرکزی پول گذاشته تا این 98درصد را راضی کند و تسویه حساب شوند و اصل پول را بگیرند و یک سود عادلانه هم بگیرند.  11و نیم هزار میلیارد تومان بانک مرکزی پول داده است و روسای سه قوه نمایندگانی را مشخص کردند تا این معضل را حل کنند. ما مشکل را حل می‌کنیم و این نکته را بدانیم که دولت یعنی مردم و دولت از پول مالیات یا نفت مردم می‌تواند آن را تامین کند. اینکه ما در بودجه هم می‌گوییم شفاف باشد این است که مردم بدانند چراکه پول مردم است و باید نظر دهند.

رئیس جمهور تصریح کرد: دیگر موسسه غیرمجاز نداریم و همچنین دستور دادم مجوز بانک خصوصی داده نشود چراکه این مجوزهای بی حساب مشکل درست می‌کند.

اشتغال زایی و رفع فقر مطلق دو وعده مهم

روحانی با اشاره به اشغال‌زایی در حوزه موبایل خاطرنشان کرد: مردم در دهه فجر، از نسل سوم و چهارم موبایل می‌توانند استفاده کنند. این فضا باید برای مردم آزاد شود و زیرساخت‌های شغلی این زمینه ایجاد شود.

روحانی در پایان گفت: دو وعده مهم داده و گفته ام برای اشتغال و رفع فقر مطلق تلاش خواهم کرد. این دو وعده را در بودجه 97 هم آوردم و برای اشتغال، بودجه گذاشتم. از نمایندگان محترم ملت می‌خواهم این اهداف را محقق کنند و امیدوارم در صحن علنی بودجه‌ای را تحویل بگیریم که دولت و رئیس‌جمهور بتواند به وعده‌هایش عمل کند.

عناوین برگزیده