تاریخ: ۱۷ خرداد ۱۳۹۹ ، ساعت ۱۵:۱۹
بازدید: ۲۹۰
کد خبر: ۱۰۸۸۷۱
معاون اسبق سازمان هواپیمایی تاکید کرد:

از رده خارج شدن هواپیماهای پراشکال برای ایمنی مردم

می متالز - در پی بروز سه نقص فنی برای هواپیمای فوکر ۱۰۰ شرکت هواپیمایی آسمان ظرف ۴۸ ساعت در هفته گذشته و نقص فنی هواپیمای فلای پرشیا تهران – شیراز معاون اسبق سازمان هواپیمایی کشوری معتقد است: گرچه ریشه چنین مشکلاتی به تحریم‌ها علیه صنعت هوانوردی عمومی و حمل و نقل هوایی بر می‌گردد اما اگر درست مدیریت نکنیم و هواپیمایی که در بازه زمانی کوتاه با مشکلات عدیده مواجه است را از رده خارج نکنیم حوادث و سوانح هوایی تلخ و غیرقابل جبران گذشته تکرار می‌شود.
از رده خارج شدن هواپیماهای پراشکال برای ایمنی مردم

به گزارش می متالز، در هفته‌ای که گذشت چندین حادثه در پروازهای داخلی نگرانی‌هایی در افکار عمومی به وجود آورده است. چرا که طی حدود ۴۸ ساعت سه بار هواپیمای فوکر ۱۰۰ شرکت هواپیمایی آسمان با نقص فنی مواجه شد و تصاویری از هواپیمای فلای پرشیا که تهران را می‌خواست به مقصد شیراز ترک کند منتشر شد که این هواپیما به گفته مسافران بارها با نقص فنی‌های مختلف مواجه شده و بسیاری از مسافران حاضر نشدند سفر خود را با این هواپیما انجام دهند.

البته خبرهای دیگری از نقص فنی هواپیمای تابان در اهواز نیز منتشر شد.

در پی وقوع این اتفاقات علیرضا منظری - معاون اسبق سازمان هواپیمایی کشوری - به ایسنا گفت: اصل این مشکل به تحریم‌های ظالمانه علیه حمل و نقل هوایی ایران باز می‌گردد اما باید با وجود تحریم بتوانیم راهکارهایی پیدا کنیم که نه تنها چرخ صنعت حمل و نقل هوایی بچرخد بلکه تحریم‌ها را دور بزنیم و این صنعت را سرپا نگهداریم.

وی افزود: بر خلاف برخی اظهارات مبنی بر اینکه گفته می‌شود ایرلاین‌ها نگاه اقتصادی‌شان بر مردم اولویت دارد و به همین دلیل از قطعات با کیفیت پایین‌تر استفاده می‌کنند باید گفت که در حال حاضر قطعات هواپیما به صورت نو به ایران داده نمی‌شود و تهیه قطعات اورحال شده هواپیما نیز بسیار سخت است اما اگر در شرایطی عادی بودیم و ایرلاین‌ها می‌توانستند قطعات مورد نیازشان را از هر سطح کیفی و کارآیی تهیه کنند و آن وقت این کار را انجام نمی دادند این اظهار نظر درست‌تر بود.

معاون اسبق سازمان هواپیمایی کشوری افزود: به عنوان مثال هواپیمای فوکر ۱۰۰ که در طول هفته گذشته چندین بار با مشکل مواجه شده است، همان هواپیمایی است که دیگر در جهان تولید نمی‌شود و قطعات آن نیز به سختی قابل تامین است و در ایران به خاطر شرایط سخت موجود همواره استفاده از آن برای ماه‌ها و سال آینده تمدید می‌شود.

منظری ادامه دارد: گرچه در اداره کردن ایرلاین‌ها و نظارت بر آنها از سوی سازمان هواپیمایی کشوری نیز با مشکل مواجه هستیم اما بخشی از این مسائل به تحریم‌های ظالمانه بر می‌گردد و باید به این مسئله نیز توجه جدی کنیم.

وی تصریح کرد: در وضعیت موجود که یک هواپیمای فوکر ۱۰۰ در هفته چندین اتفاق را به وجود می‌آورد و دچار نقص فنی‌های متعددی می‌شود باید به این سمت حرکت کنیم که دیگر از فوکر ۱۰۰ استفاده نکنیم. چرا که ایمنی اولی‌تر از هر مسئله دیگری است و حتی اگر با از رده خارج کردن فوکر ۱۰۰ عرضه و تقاضا در صنعت حمل و نقل هوایی ما با مشکل مواجه شود باید این کار را برای فوکر ۱۰۰ و هواپیماهایی که دیگر قابل استفاده و تعمیر نیستند انجام دهیم.

معاون اسبق سازمان هواپیمایی کشوری تاکید کرد: این مسئله بسیار جدی و قابل تامل است و اگر در بررسی‌ها به این نتیجه برسیم که با این تعداد اشکالات، ادامه پرواز یک هواپیما مخاطرات جدی در پی دارد باید آن هواپیما را از رده خارج کنیم چرا که اگر این کار را انجام ندهیم حوادث تلخ و غیرقابل جبران هوایی گذشته تکرار می‌شود. بنابراین قبل از تکرار چنین حوادثی باید این تصمیمات اتخاذ شود.

آرمان بیات کارشناس حوزه حمل و نقل هوایی نیز در این باره گفته بود هر اتفاق و سانحه هوایی که رخ می‌دهد فارغ از اینکه ناشی از چه عامل یا عواملی باشد ریشه در سبک و نگاه مدیریتی دارد که به جای اعتماد عمومی و منافع مردم شرایط اقتصادی را اولویت اصلی خود می‌بیند و ادامه چنین وضعیتی ممکن است باعث تکرار سوانح تلخ و غیرقابل جبران هوایی شود.

عناوین برگزیده