تاریخ: ۲۰ خرداد ۱۳۹۹ ، ساعت ۱۴:۱۰
بازدید: ۲۳۸
کد خبر: ۱۰۹۹۱۰
سرویس خبر : انرژی

افزایش قیمت نفت عربستان خریداران آسیایی را شوکه کرد

می متالز - افزایش شدید قیمت نفت خام عربستان سعودی در ماه ژوئیه، بسیاری از پالایشگاه‌های آسیایی طرف قرارداد با این کشور را شوکه کرده است. این در شرایطی است که بعد از تعطیلی‌های ناشی از شیوع ویروس کرونا و بازگشایی‌های اخیر، شاهد رشد مصرف انرژی در منطقه هستیم.
افزایش قیمت نفت عربستان خریداران آسیایی را شوکه کرد

به گزارش می متالز، طبق بررسی که بلومبرگ انجام داده است، افزایش قیمت نفت آرامکو به عنوان پرچمدار نفت خام سبک آسیا، که بیش از نیمی از فروش نفت عربستان سعودی را شامل می‌شود، بیش از انتظار بوده است.

با این وجود دو پالایشگاه به دلیل نداشتن جایگزین دیگر، درصدد خرید حجم معمول مورد نیاز خود هستند. در استناد به گفته متخصصان آشنا به این حوزه، پالایشگاه دیگری به دنبال جایگزینی محموله‌های پادشاهی عربستان از طریق ذخیره‌سازی شناور یا عرضه‌های واسطه‌ای است.

طبق لیست قیمت‌گذاری شده توسط بلومبرگ، عربستان سعودی از ماه ژوئن، قیمت نفت خام سبک خود را ۶.۱۰ دلار در هر بشکه افزایش داده است که طبق تمام رتبه‌های تولید، Super Light و Extra Light بیشترین افزایش را نشان می‌دهد، در حالی که نفت خام سنگین‌تر افزایش کمتری داشته‌ است. کارشناسان معتقدند که بعد از این حرکت، سه پالایشگاه دیگر سایر گزینه‌های عرضه را مورد توجه قرار می‌دهند.

راماچاندران، مدیر پالایشگاه‌های شرکت بهارات پترولیوم هند گفت: ما قصد داشتیم که برای ماه ژوئیه، ظرفیت‌های کاملی از گزینه‌های موجود را برنامه‌ریزی کنیم، اما اکنون با توجه به قیمت‌های عربستان سعودی مجبور به بررسی بیشتر هستیم.

وی افزود: بازارهای نفت با وجود همه این قیمت‌ها به سمت پویایی در حرکت است و این بیشتر از اینکه یک علم باشد هنر است.

تقاضا برای نفت خام در سراسر آسیا، به ویژه در چین، بعد از کاهش سختگیری‌های ناشی از شیوع ویروس کرونا، در حال بهبود است اما این ترمیم نامتوازن پیش می‌رود. عربستان سعودی در آخر هفته گذشته به منظور حمایت از قیمت نفت، توافق خود را با اوپک‌پلاس برای یک ماه دیگر تمدید کرد و از عراق و نیجریه خواسته شد که به این توافق خوب، پایبند باشند.

در استناد به گفته‌های کسانی که درخواست را دریافت کرده‌اند، اما به دلیل حفظ خط مشی شرکت نخواسته‌اند که از آنها نامی برده شود؛ عراق پیش از این تمایل خود را مبنی بر کاهش حجم ژوئن و ژانویه، برای چند مشتری ارسال کرده است. دومین تولیدکننده بزرگ اوپک، دو نوع نفت خام بصره را که با کیفیت نفت خام نیمه‌سنگین عربستان قابل مقایسه است به فروش می‌رساند.

فروشندگان خاورمیانه‌ای مانند شرکت ملی نفت ابوظبی(Adnoc)، شرکت بازاریابی نفت دولتی عراق (سومو) و شرکت ملی نفت کویت (KPC) قرار است طی چند روز آینده قیمت رسمی فروش نفت خود را اعلام کنند. تولیدکنندگان خلیج‌فارس تمایل دارند که قیمت رسمی(OSP) خود را مطابق با یکدیگر تنظیم کنند و این بدان معنا است که پالایشگاه‌های آسیایی که به دنبال جایگزینی برای نفت عربستان هستند، شانس چندانی نداشته باشند.

راماچاندران گفت: تاجران به صورت فعال محموله‌های بارزی را ارائه نمی‌کنند و این به چالش پالایشگاه‌ها افزوده است. معامله‌گران منتظر افزایش قیمت در آینده هستند.

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده