تاریخ: ۲۱ خرداد ۱۳۹۹ ، ساعت ۲۲:۳۹
بازدید: ۲۳۹
کد خبر: ۱۱۰۰۶۳
سرویس خبر : آهن و فولاد
دبیر انجمن سنگ آهن ایران خبر داد:

احیای مجدد شورای آهن و فولاد در وزارت صمت

می متالز- دبیر انجمن سنگ آهن ایران از احیای مجدد شورای آهن و فولاد در وزارت صمت خبر داد.
احیای مجدد شورای آهن و فولاد در وزارت صمت

به گزارش می متالز، سعید عسکر زاده دبیر انجمن سنگ آهن ایران با اشاره به موضوع قیمت گذاری زنجیره فولاد اظهار کرد: خوشبختانه وزارت صنعت، معدن و تجارت خواستار اعلام نظر انجمن های مرتبط با زنجیره فولاد شد و در همین رابطه جلسه ای با حضور 4 انجمن و تشکل در وزارتخانه تشکیل شد که می توان نتایج آن را مثبت تلقی کرد. 

وی ادامه داد: هماهنگی با تشکل ها از موارد مثبتی بود که در جلسه مطرح شد زیرا تمامی حلقه ها به هم وابسته هستند.

به گفته عسکرزاده، وجود تجربه های مشترک باعث شد تا شورای آهن و فولاد بار دیگر احیا شود. درواقع این جلسه اولین جلسه شورای آهن و فولاد تلقی می شود و قرار شد مطالعات کارشناسی پیگیری و در دستور کار شورا قرار گرفته و تصمیمات به تصویب هیات مدیره هر دو انجمن قرار بگیرد.

بی تردید نزدیک شدن تصمیمات وزارت صنعت، معدن و تجارت با نظرات کارشناسی بخش خصوصی می تواند موانع بسیاری از مسیر توسعه زنجیره فولاد بردارد. از سویی دیگر آزاد شدن قیمت ها در زنجیره فولاد منجر به کاهش دلالان و به دنبال آن کاهش قیمت مواد اولیه شود.

قیمت گذاری در زنجیره فولاد شاید این روزها از مهمترین موضوعاتی باشد که فعالان بخش معدن و سنگ آهن آن را دنبال می کنند. هر نوع تصمیم غیر کارشناسی می تواند تهدیدی برای سرمایه های صرف شده در حلقه های زنجیره باشد.

در حالی وزارت صنعت، معدن و تجارت موضوع قیمت گذاری در زنجیره فولاد را در دستور کار قرار داده است که فعالان این حوزه معتقدند عرضه و تقاضا می تواند قیمت را تعیین کند. همچنین فعالان بخش خصوصی در این زنجیره بیان می کنند دخالت در قیمت گذاری خود می تواند پدیده دلالی را ایجاد و منجر به توسعه آن شود.

با این حال وزارت صمت همچنان بر موضوع قیمت گذاری پافشاری داشته و تصمیماتی در این باره اتخاذ شده است، اما در نهایت فعالان بخش خصوصی توانستند با برگزاری جلسات متعدد و ارائه نظرات کارشناسی شورای آهن و فولاد را در وزارت صنعت، معدن و تجارت فعال کنند، شورایی که می تواند به تسهیل امور در تمامی حلقه های زنجیره کمک کند.

عناوین برگزیده