تاریخ: ۲۲ خرداد ۱۳۹۹ ، ساعت ۲۲:۴۸
بازدید: ۱۲۹
کد خبر: ۱۱۰۵۱۹
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

چین برنامه های معدنی خود را تقویت می کند

می متالز - چین برنامه های معدنی خود را تقویت می کند و دوباره در صنعت معدن خود سرمایه گذاری خواهد کرد.
چین برنامه های معدنی خود را تقویت می کند

به گزارش می متالز، براساس گزارش جدید فیچ، چین می تواند برای سرمایه گذاری دوباره در صنعت معدن خود تلاش کند تا پایگاه منابع خود را در جهان پس از بحران کرونا تقویت کند.

همه گیری ویروس کرونا، نقاط ضعف زنجیره تأمین و وابستگی بین المللی به محصولات استراتژیک را روشن می کند.

این مساله حتی در چین، جایی که صنعت فلزات تا حد زیادی به واردات سنگ معدن وابسته است بسیار مهم تلقی می شود.

فیچ می گوید چین می تواند سیزدهمین برنامه پنج ساله خود را که در سال 2016 تصویب شده را مورد بازنگری قراردهد تا یک استراتژی برای تحکیم صنایع اولیه خود از جمله معدنکاری و بالا رفتن زنجیره ارزش به سمت ذوب فلزات را اجرایی کند.

در اواخر ماه مه، انجمن فولاد چین و سازندگان اصلی فولاد خواستار افزایش تولید سنگ آهن آهن داخلی و همچنین سرمایه گذاری بیشتر در اکتشافات خارج از کشور برای اطمینان از منابع شدند.

پس از بحران کرونا چین می تواند سرمایه گذاری دوباره در صنعت معدن خود را برای تأمین منابع خود انجام دهد. دولت می تواند اکتشاف و توسعه مواد معدنی را افزایش داده یا در فناوری سرمایه گذاری کند تا بتواند از تولید مواد معدنی سودآوری از سنگ های معدنی که قبلاً غیر اقتصادی بوده داشته و سودآوری را افزایش دهد.

فیچ می گوید: "از آنجا که امنیت منابع به یک نیاز مبرم تبدیل می شود، ما انتظار داریم که سرمایه گذاری برای استخراج معادن تحت طرح کمربندی و جاده چین (BRI) طی 5 سال آینده سرعت ببخشد."

حال افزایش نیاز چین به سنگ آهن و افزایش ظرفیت تولید فولاد در پساکرونا می تواند تقاضای جهانی را افزایش داده و به دنبال آن قیمت در بازار نیز رشد کند. زیرا بحران کرونا توانست برنامه تولیدی در معادن جهان را تغییر دهد، به عنوان مثال واله به عنوان یکی از تولیدکنندگان بزرگ سنگ آهن جهان، برنامه سال 2020 خود را تغییر داد تا بتواند آسیب کمتری از این ویروس ببیند. در نتیجه در پساکرونا شاهد افزایش تقاضا در مقابل کمبود اولیه در بازار خواهیم بود، عاملی که می تواند بر افزایش قیمت تاثیر گذار باشد.

از سویی دیگر این موضوع می تواند تحریکی بر صادرات سنگ آهن، کنسانتره و گندله از ایران به مقصد چین باشد، موضوعی که وزارت صمت در تلاش است تا از آن جلوگیری کرده و با تامین نیاز داخلی محصولاتی با ارزش افزوده بیشتر درامد بیشتری از صادرات زنجیره فولاد بدست آورد.

اما شاید درحال حاضر مهمترین نکته رسیدن به دوران پساکرونا باشد، این ویروس با توقف بسیاری از فعالیت های اقتصادی از جمله فعالیت ها بخش معدن توانست آسیب جدی به اقتصاد جهانی وارد کند. درنتیجه تمامی کشورها از جمله چین به دنبال برنامه های جبرانی در تمامی حوزه های اقتصادی در پساکرونا هستند.

عناوین برگزیده