تاریخ: ۲۴ خرداد ۱۳۹۹ ، ساعت ۱۰:۴۶
بازدید: ۱۲۷
کد خبر: ۱۱۰۷۰۸
سرویس خبر : انرژی

عربستان در پی بالاترین سهم از بازار نفت در چهل سال اخیر است

می متالز - کریستین مالک، تحلیلگر بانک سرمایه‌گذاری جی پی مورگان گفت: عربستان سعودی، بزرگترین صادرکننده نفت دنیا قصد دارد که سهم خود در بازار نفت را از ۱۱.۶ درصد کنونی به ۱۵ درصد در سال ۲۰۲۵ افزایش دهد که این بیشترین افزایش سهم از دهه ۱۹۸۰ است.
عربستان در پی بالاترین سهم از بازار نفت در چهل سال اخیر است

به گزارش می متالز، در استناد به گزارش این بانک سرمایه‌گذاری، اوپک و بزرگترین تولیدکننده آن (عربستان) برای پر کردن شکاف در عرضه نفت تلاش می‌کنند، چراکه سرمایه‌گذاری‌ها برای تولید نفت جدید، تحت تأثیر سقوط قیمت نفت و شیوع ویروس کرونا قرار می‌گیرد.

مالک به رویترز گفت: عربستان سعودی در جنگ بر سر سهم بازار پیروز خواهد شد و تولیدکنندگان غیراوپک و آمریکا شکست خواهند خورد.

با توجه به اطلاعات بانک وال‌استریت، سهم اوپک در بازار عرضه جهانی نفت در سال ۲۰۲۵ به ۴۰ درصد می‌رسد که این رقم در حال حاضر ۳۳ درصد است، درحالی که سهم این سازمان در سال ۲۰۱۶ حدود ۳۹ درصد بوده است.

وی گفت: در حالی که اوپک و سعودی‌ها قرار است از مزیت کاهش هزینه‌های اکتشاف و توسعه در جای دیگری استفاده کنند، نفت شیل قرار نیست که در سال ۲۰۳۰ به طور عمده رشدی را نسبت به ۲۰۲۰ تجربه کند. مالک پیش‌بینی می‌کند که تولید نفت شیل آمریکا در سال ۲۰۳۰ حدود ۱۱ میلیون بشکه در روز در مقایسه با ۱۰.۹ میلیون بشکه در سال ۲۰۲۰ باشد.

در‌حالی‌که زمین‌های شیل آمریکا به زودی می‌توانند محدودیت‌های تولید را کاهش دهند؛ اما سرعت کاهش تولید بسیار زیاد است و از سوی دیگر کاهش هزینه‌های سرمایه‌گذاری در جاهای دیگر باعث می‌شود که در طی چند سال با بحران عرضه مواجه شویم.

طبق گفته مؤسسه ریستاد انرژی: قرار است هزینه های نفت و گاز به پایین ترین سطح خود در طی ۱۵ سال گذشته برسد، یعنی چیزی حدود ۳۸۳ میلیارد دلار در سال جاری که مقایسه با سال ۲۰۱۹، ۲۹ درصد کاهش را نشان می‌دهد.

آژانش بین‌المللی انرژی در گزارش ماه گذشته خود اعلام کرد که اگر سرمایه‌گذاری‌ها در بخش نفت و گاز از سطح کاهش یافته سال ۲۰۲۰ بهبود نیابد، باعث می‌شود که سطح مورد انتظار عرضه که برای سال ۲۰۲۵ در نظر گرفته شده است، حدود ۹ میلیون بشکه در روز کاهش یابد. بنابراین اگر تقاضا بعد از بحران کرونا رو به افزایش بگذارد، با بحرانی جدی‌تر از بازار کساد مواجه خواهیم شد.

عناوین برگزیده