تاریخ: ۲۶ خرداد ۱۳۹۹ ، ساعت ۲۳:۳۹
بازدید: ۲۲۱
کد خبر: ۱۱۱۰۲۲
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

خودروسازان کلینکر «دشتستان» را صادر می‌کنند

می متالز - بر اساس آخرین آمار بانک مرکزی، متوسط قیمت هر متر مربع مسکن در کلان‌شهر تهران در اردیبهشت ماه سال‌جاری ۱۷ میلیون تومان بوده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته بیش از ۳۰ درصد افزایش قیمت را نشان می‌دهد. بر این اساس قیمت اغلب مصالح ساختمانی هم افزایش قابل ملاحظه‌ای را تجربه کرده و حتی میزان تورم در بخش مصالح بالاتر از ۳۰ درصد است. در این میان پرمصرف‌ترین مصالح ساختمانی اما وضعیتی متفاوت دارد؛ به این معنا که نه تنها قیمت‌ها در سال جدید رشد نکرده، بلکه افزایش قیمت تعیین‌شده در سال ۹۸ هم تاکنون اعمال نشده است.
خودروسازان کلینکر «دشتستان» را صادر می‌کنند

به گزارش می متالز، این اتفاق اعتراض بسیاری از تولید‌کنندگان این ماده استراتژیک را برانگیخته، زیرا آنها معتقدند افزایش قیمت سیمان متناسب با هزینه‌های تولید اتفاق نیفتاده است و از طرفی این استدلال را که افزایش قیمت سیمان می‌تواند باعث افزایش هزینه‌های ساخت و ساز شود، رد می‌کنند که البته با توجه به سهم ۲ درصدی سیمان از قیمت ساخت به نظر می‌رسد اعتراض آنها بیراه نیست. با‌ وجود این، این اتفاقات برای تمامی شرکت‌ها به صورت یکسان رقم نخورده و برخی توانسته‌اند در همین شرایط هم با اتخاذ تدابیر اصولی و تحقیق و توسعه جایگاه خود را ارتقا ببخشند.

علی بیگی، مدیرعامل شرکت سیمان دشتستان می‌گوید: با توجه به شرایط کشورهایی مانند سوریه و یمن که احتمالا در آینده نزدیک  پس از فائق شدن بر شرایط خود و آغاز دوران بازسازی، مصرف‌کننده سیمان خواهند بود، شرکت سیمان دشتستان می‌تواند به عنوان یکی از تامین‌کنندگان جدی، محصولات خود را به این کشورها ارسال کند. از طرفی بر اساس الگوی تهاتر که در میان شرکت‌های وابسته به وزارت صمت و بانک مرکزی وجود دارد و توافقی که بر این پایه میان مدیران شرکت‌های سیمان دشتستان و شرکت‌های ایران‌خودرو و سایپا به امضا رسیده، مقرر شده تا در یک بازه سه ماهه حجم ۵۰ هزار تن از تولید کلینکر کارخانه سیمان دشتستان توسط این دوشرکت خودروساز برای صادرات خریداری شده و بهای آن به ریال تهاتر شود که در نتیجه محصولات شرکت سیمان دشتستان برای صادرات در مجاری جدیدی قرار می‌گیرد.

آنچه می‌خوانید ماحصل گفت‌وگو با  علی بیگی، مدیر عامل شرکت سیمان دشتستان در مورد سرمایه، صادرات، نوآوری و چالش‌های پیش‌روی این شرکت است.

 

اولویت برنامه‌های سیمان دشتستان چه محورهایی است و  تا چه اندازه در دستیابی به برنامه‌های موردنظر موفق بوده‌اید؟

از ابتدای آغاز به کار کارخانه سیمان دشتستان همواره تولید محور اصلی عملکرد شرکت بوده که با توجه به گستره بازار داخلی و صادراتی شرکت، برنامه‌ریزی برای تولید محصولات مورد درخواست بازار و همین طور طراحی و توسعه بازار فروش تولیدات مورد توجه قرار گرفته است. از آنجا که در سال‌های اخیر با افزایش خطوط تولید و کاهش سرانه مصرف سیمان موازنه عرضه و تقاضای این محصول کاملا تغییر یافته و بازار فروش سیمان در رقابتی متاسفانه مخرب قرار گرفته است، شرکت سیمان دشتستان با به‌کارگیری روش‌های مناسب مانند روش «فروش متمرکز» موفق شده از فروش اعتباری و عوارض مخرب آن دوری کرده و محصول خود را با قیمتی بالاتر از رقبا به فروش برساند. همچنین با توجه به شرایط منطقه‌ای کارخانه سیمان دشتستان در کشور، شرکت توانسته از تمامی ظرفیت‌های صادراتی ممکن به‌ویژه در بندر بوشهر استفاده کند. اثرات این سیاست‌گذاری باعث شده تا شرکت سیمان دشتستان بتواند از چشم‌انداز درآمد سالانه خود پیشی گرفته و دورنمای خوبی برای سال مالی آینده ایجاد کند. به گونه‌ای که تا پایان ماه هشتم از سال مالی (پایان اردیبهشت‌ماه) EPS پیش‌بینی شده در بودجه با افزایش ۱۳ درصدی محقق شده و انتظار می‌رود تا پایان سال مالی، بیش از سود پیش‌بینی شده در سبد سهام شرکت قرار گیرد.

در همین حال  افزایش فروش در بازار داخلی و صادراتی در اردیبهشت که به سقف ۱۳۷ هزار تن رسیده در تاریخ شرکت حتی در زمان اوج نیاز بازار به سیمان بی‌سابقه بوده است. این موارد نویدبخش افزایش سودآوری و کاهش هزینه در شرکت است.

 

کدام کشورها بازارهای صادراتی  شرکت هستند؟ برای ورود به بازارهای جدید برنامه‌ای دارید؟

بخش قابل توجهی از درآمد ناشی از فروش شرکت سیمان دشتستان ناشی از صادرات سیمان و کلینکر به کشورهای هدف خود  است. در سال‌های اخیر عمده صادرات شرکت سیمان دشتستان به کشورهای عراق، کویت و سومالی بوده که اخیرا درخواست‌هایی نیز از کشورهای هند و چین دریافت شده است.

درخواست‌های جدیدی به ما رسیده و در صورتی که بررسی‌های واحد مهندسی فروش شرکت نشان دهد که ارزش بازرگانی مطلوبی دارند، حتما صادرات به این بازارهای صادراتی در دستور کار قرار خواهد گرفت. در عین حال با توجه به شرایط کشورهایی مانند سوریه و یمن که احتمالا در آینده نزدیک  پس از فائق شدن بر شرایط خود و آغاز دوران بازسازی مصرف‌کننده سیمان خواهند بود، شرکت سیمان دشتستان می‌تواند به عنوان یکی از تامین‌کنندگان جدی محصولات خود را به این کشورها ارسال کند. از طرفی بر اساس الگوی تهاتر که در میان شرکت‌های وابسته به وزارت صمت و بانک مرکزی وجود دارد و توافقی که بر این پایه میان مدیران شرکت‌های سیمان دشتستان و شرکت‌های ایران خودرو و سایپا به امضا رسیده، مقرر شده تا در یک بازه سه ماهه حجم ۵۰ هزار تن از تولید کلینکر کارخانه سیمان دشتستان توسط این دوشرکت خودروساز برای صادرات خریداری شده و بهای آن به ریال تهاتر شود که در نتیجه محصولات شرکت سیمان دشتستان برای صادرات در مجاری جدیدی قرار می‌گیرد.

 

درخصوص نوآوری و طرح‌های توسعه شرکت به‌ویژه در مقوله کاهش مصرف انرژی توضیح دهید.

طبیعتا صنایعی مانند صنعت سیمان که برای دوره‌های طولانی چند ده‌ساله طراحی می‌شوند، باید به‌روزآوری و توسعه فناورانه در آنها مدنظر قرار بگیرد که شرکت سیمان دشتستان نیز از این موضوع مستثنی نیست. با توجه به بالا رفتن ارزش منابع به ویژه انرژی، محیط‌زیست و معادن، شرکت سیمان دشتستان همواره با استفاده از دانش و فناوری روز برای استفاده بهینه از منابع خود تلاش می‌کند. درحال حاضر چند طرح کاهش مصرف انرژی مانند جایگزینی «الواتور» به جای «ایرلیفت» در انتقال مواد خام در حال انجام است که باعث کاهش ۶۰ درصدی انرژی در این بخش شده است و همچنین انجام مراحل مهندسی و طراحی جایگزینی فیلتر اصلی کارخانه از فناوری «الکترواستاتیکی» به «بگ هوس» که باعث افزایش بیش از ۵۰ درصدی راندمان فیلتراسیون خواهد شد که البته به علت مشکلات تحریم دراین پروژه وقفه‌ای به وجود آمده است. در کنار این گونه پروژه‌ها همواره سعی بر این است که روند تولید به شکلی مدیریت شود که بالاترین راندمان مصرف انرژی حرارتی و الکتریکی با تولید پایدار و یکنواخت به دست آید. به عنوان مثال در اردیبهشت گذشته سرانه مصرف انرژی حرارتی به عدد ۷۹۶ کیلوکالری بر کیلوگرم کلینکر رسیده که فراتر از استاندارد مربوطه است. علاوه بر این موارد، مطالعات تاسیس یک نیروگاه خورشیدی برای تامین برق پاک در کنار کارخانه سیمان دشتستان که یکی از بهترین مناطق بهره‌برداری از نور خورشید در تولید برق است، انجام شده که در صورت تامین منابع مالی  می‌تواند به اجرا درآید و هزینه برق مصرفی کارخانه را به صفر برساند. لازم به ذکر است طرح‌های مطالعاتی برای اجرای پروژه بازیافت حرارت گازهای خروجی از دودکش‌های دپارتمان پخت که می‌تواند تا ۳۰ درصد نیاز مصرفی برق کارخانه را تامین کند به انجام رسید که متاسفانه به دلیل مشخص نشدن قیمت بازخرید توسط وزارت نیرو و عدم تامین منابع مالی ارزان‌قیمت، اجرای آن میسر نشد.

 

با توجه به نام‌گذاری امسال به عنوان جهش تولید چه اقدامی در این خصوص انجام داده‌اید؟

پس از تغییر مدیریت شرکت و با نام‌گذاری سال ۹۹ با عنوان جهش تولید از سوی مقام معظم رهبری، مدیریت شرکت به منظور محقق کردن این هدف و نیز ایجاد تحول اساسی در روش‌های خود به‌خصوص به تناسب شرایطی که اخیرا تحت تاثیر تحریم‌های ظالمانه کشورهای متخاصم به وجود آمده، تمامی برنامه‌های خود را برای تولید با کمیت و کیفیت بالاتر و هزینه پایین‌تر متمرکز کرده است. با توجه به همین شرایط سخت تامین قطعات یدکی و مصرفی خط تولید یکی از اصلی‌ترین سیاست‌های جدید شرکت است. به این ‌منظور چابک‌سازی دپارتمان تدارکات در واحد بازرگانی انجام شده تا بتوانیم قطعات و مواد مصرفی را با بالاترین کیفیت و بهترین قیمت خریداری کنیم. با توجه به اینکه زنجیره فرآیند تولید سیمان از معادن کارخانه آغاز و با استفاده از تجهیزات و ماشین‌آلات و همین‌طور تجربیات و کیفیت پرسنل ادامه یافته و در پایان با ارائه مناسب محصول به بازار تبدیل به ارزش می‌شود، مدیریت شرکت با توجه ویژه به تمامی این گلوگاه‌ها تلاش می‌کند در سال‌جاری بهترین عملکرد و نتیجه را به دست آورد. به عنوان مثال شناسایی معادن جدید و عملیاتی کردن سریع استخراج و حمل این معادن باعث شد تا محصول جدید کلینکر با آلکالی پایین در چند ماه اخیر به تولید انبوه رسیده و جذابیت بالایی برای صادرات ایجاد شود. همچنین از آنجا که تامین آجر‌های نسوز برای بخش پخت کارخانه اخیرا باز هم به دلیل تحریم‌ها و همین‌طور بالا رفتن قیمت ارز، بسیار مشکل شده، شرکت سیمان دشتستان تدابیر لازم را اتخاذ کرده و آجر مورد نیاز خود را برای سال آینده کاری با شرایط مناسب خریداری کرده است.

 

شاید یکی از مهم‌ترین اهداف اولیه تاسیس این کارخانه ایجاد اشتغال در مناطق کم‌برخوردار بود. عملکرد شرکت را در این زمینه چگونه ارزیابی می‌کنید؟

شرکت سیمان دشتستان که در منطقه‌ای کمتر برخوردار در کشور بنا شده، یکی از اصلی‌ترین اهداف خود را ایجاد فضایی مناسب برای اشتغال مولد و همچنین تربیت نیروی انسانی ماهر و باکیفیت قرار داده است. در این رابطه باوجود امکان اداره شدن کارخانه سیمان دشتستان با تعداد پرسنل کمتر  در راستای تامین اشتغال و نگاه توسعه‌ای، در حال حاضر حدود ۴۲۰ نفر در این شرکت مشغول به کار هستند. ضمن اینکه بعد از طی چند سال از آغاز به کار کارخانه و افزایش تجارب پرسنل و همچنین خروج مدیرانی که از ابتدا در کارخانه مشغول به کار شده بودند، (عمدتا به دلیل بازنشستگی یا غیر بومی بودن) با جایگزینی کارشناسان جوان‌تر بومی سعی در به‌کارگیری حداکثری ظرفیت‌های کارشناسی و تخصصی منطقه شده است. نکته مهم دیگر اینکه با گذشت بیش از ۱۸ سال از آغاز فعالیت‌های پروژه و بهره‌برداری این کارخانه در منطقه و سختی بالای کار در یک کارخانه سیمان به‌خصوص در اقلیم جنوبی کشور، بیشتر کارکنان شرکت سیمان دشتستان مشمول شرایط بازنشستگی شغل‌های سخت و زیان‌آور شده‌اند که باعث می‌شود تا سال ۱۴۰۲ بیشتر پرسنل شرکت از گردونه کار خارج شوند و بر این اساس مدیریت شرکت با هدف جانشین‌پروری و آمادگی برای چنین شرایطی با به کارگیری تجربیات مشاوره تخصصی، آیین‌نامه و روش اجرایی جذب و آموزش نیرو‌های جدید را تدوین کرده و متناسب با خارج شدن نیرو‌های موجود خود به دلیل بازنشستگی، اقدام به جایگزینی آنها با افراد آموزش‌دیده و مجرب می‌کند.

عناوین برگزیده
واگذاری ۱۷۲ هکتار از اراضی ملی جهت ساخت نیروگاه خورشیدی و تجدیدپذیر به ایرالکو و بهره‌برداری از فاز نخست پروژه ۸۰ مگاواتی مولد اضطراری شرکت آلومینیوم ایران
با حضور سهامداران عمده و اعضای هیات مدیره ایرالکو، مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مرکزی، مدیر امور اراضی استان مرکزی و مدیرعامل شرکت سهامی برق منطقه‌ای باختر انجام شد؛

واگذاری ۱۷۲ هکتار از اراضی ملی جهت ساخت نیروگاه خورشیدی و تجدیدپذیر به ایرالکو و بهره‌برداری از فاز نخست پروژه ۸۰ مگاواتی مولد اضطراری شرکت آلومینیوم ایران