تاریخ: ۳۱ خرداد ۱۳۹۹ ، ساعت ۰۹:۲۶
بازدید: ۱۵۷
کد خبر: ۱۱۲۰۳۲
سرویس خبر : انرژی

ایران و عراق در مورد نحوه دریافت پول فروش گاز و برق توافق کردند

می متالز - طبق توافق ایران و عراق مقرر شد منابع ارزی حاصل از فروش گاز و برق در قالب غذا و کالاهای اساسی به کشور بازگردانده شود.
ایران و عراق در مورد نحوه دریافت پول فروش گاز و برق توافق کردند

به گزارش می متالز، طبق توافق ایران و عراق، مقرر شد منابع ارزی حاصل از فروش گاز و برق در قالب غذا و کالاهای اساسی به کشور بازگردانده شود. این گشایش ارزی می‌تواند همان اتفاقی باشد که اروپایی‌ها مدت‌ها به‌دنبال اجرای آن بودند و به نوعی اینستکس منطقه‌ای بین ایران و عراق ایجاد می‌کند که ضمن تسهیل ورود کالا از فشار به منابع ارزی موجود می کاهد.

بر اساس این گزارش، اگر ایران موفق شود ۴ تا ۵ میلیارد دلار کالاهای اساسی را که بر مبنای ارز۴۲۰۰ تومانی و معادل حداقل ۱۷ هزار میلیارد تومان به‌ طور مستقیم یا غیرمستقیم از عراق وارد کند تقریبا تا پایان سال نیازی به واردات کالاهای اساسی نخواهد داشت.  ضمن اینکه اگر این منبع ارزی با نرخ نیما تسعیر شود حدود ۸۰ هزار میلیارد تومان منابع ایجاد می‌کند.

با آزاد شدن ۴ تا ۵ میلیارد دلار از منابع ارزی فعلی، توان ارزی بانک مرکزی و قدرت مانور بازارساز نیز بیشتر خواهد شد و توان عرضه در بازار ارز تقویت می‌شود. ضمن اینکه این تهاتر، ورود کالا را نیز تسهیل خواهد کرد.

منبع: بورس پرس
عناوین برگزیده
کاش نمی‌دیدمت!
یادداشت علیرضا مخبر دزفولی قائم‌مقام مدیرعامل در امور ستادی و مسوولیت‌های اجتماعی شرکت فولاد خوزستان

کاش نمی‌دیدمت!