تاریخ: ۲۶ بهمن ۱۳۹۶ ، ساعت ۱۷:۴۴
بازدید: ۱۸۵
کد خبر: ۱۱۲۱۴
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
گزارشی از سیاست‌های رئیس‌جمهوری امریکا برای تقویت اقتصاد نشان داد

تجارت بین‌المللی امریکا در سایه «تولید سرزمینی»

می متالز - دولت امریکا در یک سال گذشته با اعمال مشوق‌های مالیاتی برای تولیدکنندگان داخل کشور در صدد تقویت اقتصاد داخلی برآمده است؛ البته این موضوع با اجرای سیاست‌های محدودکننده برای محصولات خارجی دنبال شده است و بسیاری از دولت‌هایی که تجارت زیادی با امریکا دارند واکنش نشان داده‌اند و معتقدند دونالد ترامپ بدون درنظر گرفتن قوانین بین‌المللی فقط به منافع ملی کشورش می‌اندیشد.
تجارت بین‌المللی امریکا در سایه «تولید سرزمینی»

به گزارش می متالز، دونالد ترامپ نه‌تنها در همان ابتدای ریاست‌جمهوری خود بر تقویت اقتصاد داخلی و اعمال سیاست‌های جدید در بخش مالیات و تعرفه تاکید داشت بلکه در ادامه نیز به دنبال اجرای همین سیاست بود به طوری که در جریان اجلاس کشورهای گروه ۲۰ ترامپ به شدت از سیاست‌هایی که به حمایت از تولیدات داخلی و ایجاد اشتغال در امریکا منجر می‌شود، حمایت کرد. در طول یک سال گذشته سیاست‌های امریکا به‌ویژه در زمینه تجارت خارجی تفاوت‌های قابل توجهی از روند پیش از آن داشته است و «حمایت از تولیدات داخلی» جایگاهی ویژه در اقدامات دولت این کشور پیدا کرده است.در امریکا ساختاری هوشمندانه برای رسیدگی به شکایت‌های تولیدکنندگان داخلی درنظر گرفته شده است. در این ساختار تولیدکنندگان داخلی می‌توانند در صورت ورود ارزان‌قیمت محصولات مشابه تولیدی خود به این کشور، به وزارت تجارت خارجی شکایت کنند. وزارت تجارت خارجی امریکا نیز موظف است در سریع‌ترین زمان به شکایت‌های تولیدکنندگان داخلی رسیدگی کند و به آنها ترتیب اثر دهد. گرچه این ساختار سابقه‌ای طولانی در دولت امریکا دارد اما دولت ترامپ به طور ویژه به این ساختار توجه کرد و سرعت رسیدگی به شکایت‌ها و نتیجه آنها را مطابق میل تولیدکنندگان داخلی این کشور تغییر داد. رسیدگی مجدانه و سریع به شکایت‌های تولیدکنندگان داخلی در زمینه واردات کالاهای ارزان‌قیمت وارداتی که مشابه داخلی دارند، یکی از مهم‌ترین برنامه‌های ترامپ در این زمینه بوده است.به گزارش مهر به نقل از CNBC، رابرت لایتایزر، نماینده تجارت امریکا اعلام کرد که دونالد ترامپ اعمال تعرفه‌هایی را بر واردات صفحه‌های خورشیدی و انواع ماشین‌های شوینده، تایید کرده است. درواقع این تعرفه‌های محافظه‌کارانه برای هر دو نوع واردات یادشده در سال نخست نرخ بالاتری خواهند داشت و در سال‌های بعد کاهش می‌یابند. برای سال نخست بر واردات صفحه‌های خورشیدی تعرفه‌ای ۳۰ درصدی اعمال خواهد شد.دفتر لایتایزر اعلام کرد که نماینده تجاری توصیه‌های خود را براساس یافته‌های مستقل و فراحزبی کمیسیون تجارت بین‌الملل امریکا، به رئیس‌جمهوری ارائه کرده است. طبق اعلام این دفتر، از این نهاد خواسته شده بود که بررسی کند آیا واردات خارجی ماشین‌های شوینده و صفحه‌های خورشیدی تاثیر مخرب بر تولیدکنندگان داخلی دارد یا خیر. لایتایزر در بیانیه‌ای گفت: اقدامات رئیس‌جمهوری بار دیگر نشان می‌دهد که دولت ترامپ همیشه از کارگران، کشاورزان، دامداران و تجارت‌های امریکایی دفاع می‌کند. هرچند برخی دیگر معتقدند این حرکت برای اقتصاد امریکا بد خواهد بود. همچنین مایک بلومبرگ، میلیاردر و شهردار سابق نیویورک در توییتر خود نوشت: تعرفه بستن به پنل‌های خورشیدی تا ۳۰ درصد، مشاغل امریکایی را نابود خواهد کرد، هزینه الکتریسیته را در امریکا بالا خواهد برد و به محیط‌زیست آسیب خواهد رساند. کنگره باید از کارگران و مصرف‌کنندگان امریکایی دفاع کرده و این تصمیم مضر دولت را لغو کند.


واکنش کره‌جنوبی به تعرفه‌های امریکا


در این راستا، ایرنا نیز با انتشار گزارشی به این مسئله پرداخته و آورده است: امریکا تعرفه‌های جنجال‌آفرینی را بر برخی واردات از چین و کره جنوبی اعمال کرده که در راستای سیاست تجاری «امریکا اول» رئیس‌جمهوری امریکا گرفته شده است. برمبنای این تصمیم‌ها، تولیدکنندگان صفحه‌های خورشیدی در چین و سازندگان ماشین‌های لباسشویی در کره‌جنوبی بیش از همه تحت تاثیر این تعرفه‌ها قرار گرفته‌اند. از این رو، وزارت تجارت کره‌جنوبی در بیانیه‌ای با اشاره به این تصمیم دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری امریکا تاکید کرده است: کره‌جنوبی قصد دارد در این زمینه، شکوائیه‌ای علیه آن کشور در سازمان تجارت جهانی طرح کند. همچنین کیم هیونگ‌چون، وزیر تجارت کره‌جنوبی خاطرنشان کرده است: «تعرفه‌های سنگین امریکا علیه محصولات کره‌ای مصداق بارز نقض مقررات سازمان تجارت جهانی است. امریکا به جای توجه به مقررات بین‌المللی و مراعات موازین جهانی، به دنبال تامین منافع داخلی است و وضعیت بازار خود را درنظر می‌گیرد. اگر ما این موضوع را در سازمان تجارت جهانی طرح کنیم به طور قطع برنده خواهیم شد. ما باید با کشورهای دیگری هم که مورد چنین تعرفه‌ای قرار گرفته‌اند یک جبهه متحد باز کنیم.»روابط تجاری امریکا و کره‌جنوبی از زمانی که ترامپ قدرت را دراختیار گرفته پرفرازونشیب و مملو از چالش بوده و وضعیت پیمان تجارت آزاد دو کشور همچنان مبهم است. این مهم‌ترین تصمیم تجاری ترامپاز زمان تصمیم برای خروج از پیمان شراکت تجاری فرااقیانوسیه(TPP) و مذاکره دوباره در زمینه «نفتا»(پیمان تجارت آزاد امریکای شمالی) است.برخی مدیران صنعتی کره‌جنوبی هم در این باره معتقدند اعمال چنین تعرفه‌هایی علاوه‌بر اینکه مشتریان امریکایی را با محدودیت انتخاب روبه‌رو خواهد کرد باعث خواهد شد کارخانه‌های این شرکت در امریکا نیز با تعدیل نیرو مواجه شوند.براساس مقررات جدید امریکا، برای نخستین محموله شامل یک میلیون و ۲۰۰ هزار ماشین لباسشویی وارداتی از کره‌جنوبی در سال نخست، ۲۰ درصد تعرفه درنظر گرفته می‌شود و اگر از این فراتر برود تعرفه به ۵۰ درصد افزایش خواهد یافت. همچنین برای محصولات خورشیدی و تجهیزات مرتبط با آن و ژنراتورهای ۲ و نیم گیگاواتی به بالا که از کره به امریکا صادر می‌شود برای سال نخست ۳۰ درصد تعرفه اعمال خواهد شد. ارزش صادرات محصولات خورشیدی کره به امریکا در سال گذشته میلادی به یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون دلار رسید و پس از مالزی و چین این کشور در رده سوم بزرگترین صادرکننده به امریکا قرار گرفت.


تقابل امریکا و چین در دامپینگ


امریکا پیش‌تر نیز به دنبال اعمال سیاست‌های ضددامپینگ بر تولیدات آلومینیومی چین بود. درواقع، دولت امریکا برای جلوگیری از واردات بی‌رویه ورق آلومینیوم چینی به خاک این کشور که با هدف دامپینگ و زمین زدن بازار این صنعت در ایالات متحده کلید خورده، از حدود ۲ ماه پیش عوارض گمرکی برای آن وضع کرده بود. دامپینگ عبارت است از فروش یک کالا در یک بازار خارجی با قیمتی کمتر از هزینه تمام‌شده یا به عبارتی، فروش کالا در خارج به قیمتی کمتر از نرخ داخلی. در پاسخ به اقدام ضددامپینگی امریکا وزارت بازرگانی چین ضمن ابراز نگرانی از این اقدام امریکا تاکید کرده بود هر تدبیری لازم باشد برای حفاظت از منافع شرکت‌های چینی اتخاذ خواهد کرد. در مقابل، وزارت بازرگانی امریکا اعلام کرده است که تعرفه اولیه واردات را روی ورق آلومینیوم چینی بین ۹۶ تا ۱۶۲ درصد اعمال خواهد کرد تا جلوی فروش این کالا با نرخ ناعادلانه بسیار پایین در بازار امریکا را بگیرد.اقدام اخیر نشان می‌دهد که دولت ترامپ قصد دارد با اعمال فشار بیشتر به چین، شکاف کسری تجاری امریکا را با این کشور کاهش دهد که پیش از این، تلاش‌های ترامپ با موفقیت اندکی در این عرصه روبه‌رو شده است. این نخستین‌بار است که امریکا در ۲۰ سال گذشته تصمیم می‌گیرد تا سیاست‌ها و تدابیر ضددامپینگ روی برخی محصولات وارداتی آلومینیومی از چین اعمال کند. در صورتی که این برنامه ادامه یابد و مشخص شود که واردات این فرآورده‌ها به شرکت‌های امریکایی لطمه می‌زند تعرفه روی فرآورده‌های یادشده چینی افزایش خواهد یافت. البته چین بارها به امریکا هشدار داده است وارد جنگ تجاری با این کشور نشود و خلاف مقررات سازمان تجارت جهانی، دست به اقدامی نزند. پکن همچنین واشنگتن را متهم می‌کند که در حال اجرای سیاست‌های یک‌جانبه تجاری حمایتی است.

عناوین برگزیده