تاریخ: ۰۱ تير ۱۳۹۹ ، ساعت ۰۰:۱۲
بازدید: ۱۰۸
کد خبر: ۱۱۲۴۰۹
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

مقصد بعدی شاخص بورس

می متالز - این روزها بازار سهام و به‌ویژه بورس در صدر اخبار اقتصادی و همچنین مورد توجه عموم مردم قرار گرفته است.
مقصد بعدی شاخص بورس

به گزارش می متالز، نه‌تنها ثبت بازدهی ۱۴۸ درصدی در کارنامه بهاری بورس، یک رکورد تاریخی در عملکرد این بازار است، بلکه سبقت قابل‌توجه بورس از دیگر بازارهای سرمایه‌گذاری موازی نیز درخور اهمیت است. به این ترتیب هر چند بورس همچنان برترین بازار سرمایه‌گذاری شناخته می‌شود، ولی یک سوال مهم اطلاع از روند آینده این بازار است. اینکه پیشتازی بازار سهام تا کجا ادامه خواهد داشت و چه عواملی در تعیین مسیر آتی این بازار دخیل خواهد بود.

در این راستا فعالان بازار سرمایه معتقدند بازار سرمایه دماسنج اقتصادی کشور است و عواملی از جمله مسائل اقتصادی، سیاسی و همچنین اجتماعی می‌توانند مسیر آتی این بازار را دستخوش تغییرات کنند. از منظر اقتصادی به‌صورت سنتی یکی از اصلی‌ترین عوامل محرک بازار، رشد قیمت ارز بوده است. همچنین کارشناسان معتقدند از منظر سیاسی شرایط حاکم بر بازار سرمایه با هیچ دوره‌ای قابل قیاس نیست و دولتمردان درحال‌حاضر نگاه ویژه‌ای به این بازار دارند. از سوی دیگر درحالی این روزها شاهد توسعه بازار سرمایه و همه‌گیری بورس در کل جامعه هستیم که باید به ابعاد اجتماعی این موضوع نیز دقت بیشتری داشت.

 از طرف دیگر به‌واسطه آزاد‌سازی سهام عدالت که به خودی خود فرصت‌ها و تهدیدهایی را به همراه خواهد داشت، بخش قابل‌توجه دیگری نیز به سیل سرمایه‌گذاران و دنبال‌کنندگان بازار سرمایه افزوده خواهد شد که این امر نیز به‌طور طبیعی فراگیری بازار را بیش از پیش افزایش خواهد داد. به این ترتیب تحت شرایط مزبور شاخص کل بورس تا سطح بیش از یک میلیون واحد رشد کرده است.

 هر چند نماگر اصلی بازار یک اصلاح کوتاه‌مدت را نیز تجربه کرد، ولی دوباره به محدوده صعودی بازگشت و حال در سطح بیش از یک میلیون و ۲۰۰هزار واحدی درحال نوسان است. بر این اساس با توجه به رشد مولفه‌های تاثیرگذار بر بازار می‌توان رشد شاخص تا محدوده یک میلیون و ۴۰۰هزار واحدی را در کوتاه‌مدت انتظار داشت. ضمن اینکه تاکید می‌شود مولفه‌های گوناگونی می‌توانند در مسیر رشد شاخص و رسیدن به محدوده‌های مزبور تاثیرگذار باشند؛ نوسان قیمت‌ها در بازارهای جهانی و افزایش نرخ دلار مهم‌ترین دلایل موثر بر روند آتی بازار سهام خواهند بود.

عناوین برگزیده
محمدیاسر طیب‌نیا، مدیرعامل فولاد مبارکه در آیین امضای فاز اول قرارداد‌های احداث کارخانه تبدیل هماتیت به مگنتیت به روش RHF و پایلوت توسعه فناوری استحصال معادن کم‌عیار به روش بستر سیال (SMR):

فولاد مبارکه در حوزه تکنولوژی‌ها و فناوری‌های نوین می‌تواند یک دنبال‌کننده هوشمند باشد