تاریخ: ۰۲ تير ۱۳۹۹ ، ساعت ۱۳:۵۲
بازدید: ۲۸۵
کد خبر: ۱۱۲۵۴۲
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی

ارزش مس در بورس به ۲۳۰ هزار میلیارد تومان افزایش یافت

می متالز - مدیرعامل شرکت ملی صنایع مس ایران گفت: در حال حاضر ارزش مس در بازار بورس به ۲۳۰ هزار میلیارد تومان افزایش یافته که بیانگر رفتار مس در انظار اقتصادی کشور است.
ارزش مس در بورس به ۲۳۰ هزار میلیارد تومان افزایش یافت

به گزارش می متالز، اردشیر سعدمحمدی شامگاه یکشنبه در آئین گشایش هشتمین نمایشگاه بین‌المللی معدن، صنایع معدنی، فرآوری مواد معدنی و تجهیزات وابسته بیان کرد: شرکت مس در سال ۹۸ در مسیری مناسب قرار گرفته است و رتبه اول در رشد فروش کشور را به دست آورده است و در رشد سوددهی نخستین شرکت در کشور است.

وی با تصریح اینکه شرایط ما به گونه ای است که در بازار بورس در سال ۹۷ ارزش مس ۳۰ هزار میلیارد تومان بود، بیان کرد: سال گذشته این ارزش به ۷۲ هزار میلیارد تومان و امروز به ۲۳۰ هزار میلیارد تومان افزایش یافته که بیانگر رفتار مس در انظار اقتصادی کشور است.

سعدمحمدی گفت: فاصله مس با فولاد مبارکه ۴۵ درصد بوده است که در حال حاضر این رقم به ۱۶ درصد رسیده است و بیانگر توانایی رسیدن شرکت مس به رتبه نخست کشور در بین شرکت های دیگر است.

 

افزایش ظرفیت تولید کاتد مس استان کرمان به ۴۰۰ هزار تن

وی افزود: در حال حاضر ۲ هزار و ۲۷۰ میلیون یورو به اضافه ۲۰ هزار میلیارد تومان پروژه جدید در دست اجرا داریم.

سعد محمدی اظهار کرد: در استان کرمان ظرفیت تولید کاتد به۴۰۰  هزار تن افزایش یافته است که ۲۸۰ هزار تن آن در مس سرچشمه و ۱۲۰ هزار تن هم در ۲ هفته پیش با افتتاح های ریاست جمهوری به ظرفیت تولید کاتد اضافه شده است.

وی با اشاره به اینکه نیازمند توسعه متوازن در معدن و تولید کنسانتره هستیم خاطرنشان کرد: در معدن دره آلو تا پایان امسال کارخانه ۱۵۰ هزار تنی و در دره زار هم کارخانه ۱۲۰ هزار تنی کنسانتره را ایجاد می کنیم ضمن اینکه در نیمه نخست سال ۱۴۰۰ فاز ۲  کاخانه میدوک در شهربابک با ظرفیت ۱۵۰ هزار تن و نیز ۲۰۰ هزار تنی کنسانتره جدید در سرچشمه و همچنین طرح مکانیزاسیون در سرچشمه در دست اجرا است.

سعدمحمدی تصریح کرد: باید تناژ استخراجی را تا ۲ برابر افزایش دهیم در حال حاضر میزان استخراج ماده معدنی در کشور ۵۳ میلیون تن است که باید به بیش از  ۱۰۰ میلیون تن برسد.

او اضافه کرد:  در حال حاضر یک هشتم تولید کل معادن کشور در اختیار مس است که یک شرکت قدیمی و فنی توسط پرسنل خدومش در حال رشد است امروز امیدواریم صادرات را گسترش دهیم.

وی خاطرنشان کرد:  صادرات مس در سال ۹۸ حدود ۲.۵ برابر نسبت به سال ۹۷ افزایش داشتیم که امسال سال جهش تولید را داریم امیدواریم ارتقاء د ر این بخش را شاهد باشیم و از تولید ۱۱۷ هزار تن سال گذشته به بالغ بر ۱۵۰ تن برسد؛ امسال پنج معدن جدید در استان کرمان باز می کنیم که مطالبه ای است و قطعا انجام می شود.

مدیرعامل شرکت ملی صنایع مس ایران گفت: در تولید کنسانتره مس کارخانه ه های بسیاری راه اندازی کردیم و امیدواریم در مسیری قرار گیریم که تکنولوژی ثبت طرح تولید کنسانتره را به نام شرکت مس ایران ثبت کنیم که آمادگی اجرا، طراحی و تولید تجهیزات کارخانه کنسانتره با ظرفیت ۱۵۰ هزار تن را داریم.

وی افزود: اگر بتوانیم تجهیزات ایجاد کارخانه را فراهم کنیم بومی سازی معنای گسترده تری پیدا می کند امّا تا فراهم شدن شرایط، ساخت تجهیزات مورد نیاز صنعت مس را در دستور جدی کار قرار دادیم.

سعدمحمدی ادامه داد: اولویت اول، دوم و سوم ما سرمایه گذاری در داخل کشور است و اگر بتوانیم در استان کرمان شرایط تولید را بیش از گذشته فراهم کنیم نمایشگاه دائمی مس را در رفسنجان ایجاد خواهیم کرد که امکان ساخت قطعات بیش از گذشته برای قطعه سازان فراهم باشد.

 

جذب تمامی نخبه های استان کرمان در صنعت مس

مدیرعامل شرکت ملی صنایع مس ایران گفت: طی ۳ ماه گذشته فروش بی نظیری از مس در تاریخ داشتیم و در بخش تولید از سال گذشته فزونی گرفتیم و امیدواریم امسال رکوردهای جدیدی برجای بگذاریم.

وی افزود: امسال ۵۰۰ نیروی جدید در مجتمع مس سرچشمه استخدام کردیم و ۱۰۰ نفر دیگر را در شهریور با آزمون جذب می کنیم و تمامی نخبه های استان را در رشته های مورد نیاز خود به کار می گیریم و آنان را پرورش و آموزش می دهیم که در سال های آینده مدیرانی با توانایی بالا در مس باشند.

سعدمحمدی افزود: در بخش مسئولیت های اجتماعی در سال گذشته ۷۰ زمین چمن در روستاهای استان کرمان احداث کردیم ، ۱۳ اردوی جهادی پنج روزه با ۲۵ پزشک متخصص در روستاها درمان رایگان ارائه کردند.

وی با اشاره به اینکه اردوهای جهادی امسال به ۲۰ عدد می رسد افزود: سعی کردیم تلاش خود را برای مسئولیت اجتماعی تا حد امکان انجام دهیم به طوریکه ورزشگاه ۳۰ هزار نفری کرمان امسال افتتاح می شود که یکی از مدرن ترین ورزشگاه ها خواهد بود و ورزشگاه ۱۵ هزار نفری رفسنجان و ۱۵ هزار نفری در شهربابک هم تکمیل و به بهره برداری خواهند رسید که موجب می شود تورنمنت بین المللی در استان داشته باشیم.

سعدمحمدی خاطرنشان کرد: با اشاره به اینکه پارسال ۷۰ هزار متر و امسال ۱۰۰ هزار متر حفاری اکتشافی  انجام می شود که ذخایر بیش از ۷۰ سال آینده را تامین می کند اظهار داشت: ۵ معدن جدید که موجب رونق اقتصادی در مناطق مختلف استان کرمان می شود امسال اکتشاف خواهد شد و چند دستگاه جدید حفاری، ۴۰ دستگاه جدید تراک، که ناوگان تجهیزات در معادن را ارتقاء می دهند و از نظر فنی با طرح مکانیزاسیون کیفیت کار خود را در ایمنی و فنی بهبود می بخشند را خریداری می کنیم

وی ادامه داد: در ورزش نیز امیدواریم ۲ تیم نخست لیگ یک مس رفسنجان و کرمان لیگ برتری شوند در هندبال و تیر و کمان قهرمان کشور شدیم و تلاش داریم در تمامی زمینه ها توسعه متوازن در سیستم شکل گیرد که خدمتی به مردم کنیم و در اقتصاد استان و کشور نقش بیافرینیم.

عناوین برگزیده