تاریخ: ۰۲ تير ۱۳۹۹ ، ساعت ۱۸:۰۰
بازدید: ۱۹۵
کد خبر: ۱۱۲۶۴۶
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
در نشست شورای گفت‌وگوی ایلام مطرح شد

مهلت بازگشت صادراتی از عراق تمدید شود

می متالز - شعبان فروتن، رئیس اتاق ایلام در نشست شورای گفت‌وگوی این استان با اشاره به اینکه تجارت با عراق به‌صورت ریالی انجام می‌شود و همین مساله به بروز مشکلاتی در انتقال ارز و حتی ابطال کارت بازرگانی تجار منجر شده است، ارائه مهلت به صادرکنندگان فعال در این حوزه برای بازگشت ارز را خواستار شد.
مهلت بازگشت صادراتی از عراق تمدید شود

به گزارش می متالز، رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایلام با اشاره به اینکه فعالیت صادراتی با عراق به‌صورت ریالی است و امکان دریافت ارز در مقابل صادرات وجود ندارد، گفت: در همین حال تعدد بخش‌نامه‌ها که برخی مواقع یکدیگر را نقض می‌کردند باعث شده تجار نتوانند به تعهدات ارزی خود عمل کنند و مشمول جریمه مالیاتی شده‌اند.

شعبان فروتن در نشست شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی ایلام افزود: این در حالی است که در ارتباط با ثبت اظهارنامه در سامانه بانک مرکزی فقط قادر به ثبت موارد اظهاری تا تاریخ 26 مرداد 1397 بوده و دستورالعمل‌های بعدی راهگشا نبوده و همین موضوع باعث بروز مشکلاتی ازجمله ابطال کارت‌های بازرگانی شده است که باید مهلتی به فعالان صادراتی دارنده کارت بازرگانی در این زمینه داده شود.

رئیس اتاق ایلام همچنین به درخواست فعالان اقتصادی در خصوص اصلاح دستورالعمل اجرایی بند الف تبصره 18 قانون بودجه سال 1397 در رابطه با تأمین مالی بنگاه‌های اقتصادی و حذف شرط ارائه تسهیلات با پیشرفت فیزیکی 60 درصد در راستای بهبود فضای کسب‌وکار اشاره کرد و گفت: انتظار این است که به‌منظور حمایت از سرمایه‌گذاری و شتاب بخشیدن در اجرای طرح‌ها، شرط پرداخت تسهیلات از 60 درصد پیشرفت فیزیکی طرح‌ها کاهش یابد.

فروتن در خصوص دستور جلسه مبنی بر بررسی دستورالعمل هیات وزیران در خصوص تعیین رسته‌های آسیب‌دیده از کرونا اشاره کرد و گفت: با توجه به ابلاغیه مصوبه هیات وزیران در تاریخ یازدهم فروردین 1399 در خصوص تعیین رسته‌های آسیب‌دیده از کرونا تعدادی از مشاغل مرتبط با حوزه‌های صنایع غذایی، بسته‌بندی، کشاورزی، گردشگری و خدمات نادیده گرفته شده‌اند.

رئیس اتاق ایلام اظهار کرد: بنابراین ما تقاضای افزایش رسته‌ها آسیب‌دیده از کرونا در کشور و اصلاح مصوبه فوق داریم تا فعالان اقتصادی بیشتری در بخش‌های مختلف زیرپوشش قرار گیرند.

فعالیت مرز مهران با عراق 24 ساعته شود

استاندار ایلام نیز در نشست شورای گفت‌وگوی این استان گفت: با توجه به پیگیری‌های انجام شده از طریق مقامات ارشد کشوری اکنون فعالیت مرز بین‌المللی مهران با عراق به‌صورت دو روز در هفته آغاز شده است.

قاسم سلیمانی دشتکی ادامه داد: ما به دنبال این هستیم که فعالیت در مرز بین‌المللی مهران به‌صورت 24 ساعته شود تا از حداکثر ظرفیت این مرز برای توسعه صادرات غیرنفتی به کشور عراق استفاده بهینه شود و در توسعه فعالیت در این مرز از طریق مقامات ارشد کشورمان همواره پیگیری می‌شود.

استاندار ایلام در ادامه به موضوع ویروس کرونا اشاره کرد و گفت: اتاق بازرگانی همواره در کارهای خیر پیش‌قدم بوده و در موضوع تأمین اقلام بهداشتی و درمانی مورد نیاز برای مقابله با ویروس کرونا کارهای بزرگی را انجام داده است که جای تقدیر دارد.

سلیمانی دشتکی در خصوص اختصاص تسهیلات کارگاه‌های آسیب‌دیده از کرونا گفت: این تسهیلات نیز باید به افرادی که حتی بیمه ندارند اختصاص یابد و در این خصوص هم شیوه‌نامه‌ای ابلاغ می‌شود و این وام که از ۱۲ میلیون تا ۱۶ میلیون تومان خواهد بود به این صنوف پرداخت خواهد شد.

او همچنین به دیگر موضوع دستور جلسه در خصوص تأمین مالی بنگاه‌های اقتصادی و حذف شرط ارائه تسهیلات با پیشرفت فیزیکی 60 درصدی در جهت بهبود فضای کار گفت: پروژه‌هایی در اولویت تخصیص اعتبار هستند که بیش از ۷۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته باشند.

استاندار ایلام همه مسئولان استان را برای کاری جهادی دعوت کرد و افزود: شرایط خاص امروز کشور ایجاب می‌کند با کار و تلاش بیشتر مسائل و سختی‌ها را پشت سر بگذاریم که این مهم نیازمند داشتن روحیه جهادی است.

او در ادامه با عنوان اینکه تخصیص اعتبارات استانی را ۷۲ درصد ابلاغ کرده‌اند، اظهار داشت: اما تخصیص اعتبارات ملی برای پروژه‌های بالای ۷۰ درصد پیشرفت فیزیکی ۱۰۰ درصد اعلام شده است.

استاندار ایلام بر ضرورت مدیریت منابع مالی در شرایط امروز کشور تأکید کرد و یادآور شد: اعتبارات به پروژه‌هایی که شرایط بهره‌برداری دارند، اختصاص می‌یابد، مگر اینکه پروژه‌ای جزو ضرورت‌های اجتناب‌ناپذیر شهرستان بوده و تشخیص داده شود که اگر این پروژه اجرا نشود باعث خسران و نقصان می‌شود و این پروژه ظرف یک یا دو سال به اتمام برسد.

سلیمانی دشتکی اضافه کرد: اعتبار به پروژه‌هایی اختصاص داده می‌شود که درصد پیشرفت فیزیکی آن بالا باشد و احتمال بهره‌برداری از آن نیز بالا باشد.

او با بیان اینکه در شرایط عادی نیستیم و مشکل اعتبارات و سرمایه‌ای داریم، اظهار داشت: در این شرایط نیازمند اولویت‌بندی در اختصاص اعتبارات به پروژه‌ها هستیم.

استاندار ایلام گفت: اگر پروژه‌ای ۸۰ تا ۹۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته باشد و با اختصاص اعتبار ظرف یک سال آینده به اتمام برسید می‌توانیم به آن اعتبار تزریق کنیم.

سلیمانی دشتکی ادامه داد: اولویت با پروژه‌هایی است که پیشرفت فیزیکی بالایی دارند، باید به این مسئله نیز توجه کرد که اگر شهرستانی پروژه عمرانی با پیشرفت فیزیکی بالا ندارد به پروژه‌هایی که کمتر از نرخ اعلام شده پیشرفت دارند نیز اعتبار اختصاص داده می‌شود و اگر لازم بود دستورالعمل و سایت اصلاح می‌شود.

او افزود: اگر پروژه‌هایی با پیشرفت فیزیکی ۹۰ درصد یا ۸۰ درصد تا ۶۰ درصد نداشتیم باید پروژه‌هایی اعتبار اختصاص دهیم که پیشرفت فیزیکی آن نزدیک به این اعداد اعلام شده باشد و ظرف یک سال به اتمام برسد.

استاندار ایلام بر توزیع عادلانه اعتبارات تأکید کرد و گفت: عدالت صرفاً این نیست که همه‌چیز را به‌طور مساوی تقسیم کنیم بلکه باید هر دستگاهی با توجه به میزان عملکرد و پروژه‌هایی که تعریف کرده است، اعتبار دهیم.

او افزود: این مسئله در پرداخت یارانه‌ها نیز باید رعایت شود، یارانه به چهار دهک پایین جامعه داده شود و پرداخت به همه به‌طور یکسان عدالت نیست بلکه مساوات است.

رئیس اتحادیه صادرکنندگان ایلام نیز در این نشست گفت: صدور بخشنامه‌های متعدد در خصوص تعهدات ارزی باعث بروز مشکلاتی و تحمیل مالیات بر صادرکنندگان در مرز بین‌المللی مهران شده است.

فرج امیدی اظهار کرد: با توجه به اینکه معاملات در مرز بین‌المللی مهران با کشور عراق ریالی است بنابراین امکان تعهدات مرزی از صادرکنندگان در این استان وجود ندارد و این دستورالعمل نیازمند اصلاح و بازنگری است.

او درعین‌حال ادامه داد: دستورالعملی که در زمینه تعهدات ارزی برای تجار و بازرگانان از طریق بانک مرکزی ابلاغ شده با زمان تصویب آن در هیات دولت همخوانی ندارد و کسانی در این فاصله صادرات داشته‌اند مشمول مالیات شده‌اند که باید در این زمینه کارهای لازم به‌منظور رفع مشکلات تجار انجام گیرد.

امیدی به موضوع ابطال کارت‌های بازرگانی ناشی از جرائم مالیاتی اشاره کرد و گفت: تجار و بازرگانانی که در فاصله زمانی تصویب تا ابلاغ دستورالعمل تعهدات ارزی فعالیت صادراتی داشته‌اند اکنون با مشکل مالیاتی مواجه هستند.

سعید شریفی معاون امور بازرگانی و توسعه تجارت سازمان صنعت، معدن و تجارت ایلام نیز در این نشست خواستار اصلاح تعیین رسته‌های آسیب‌دیده از کرونا شد و گفت: ضرورت دارد که تمام صنوفی که در جریان ویروس کرونا زیان و ضرر دیده‌اند مشمول این طرح شوند.

رضا محمدرحیمی معاون امور صنایع و معادن سازمان صنعت، معدن و تجارت ایلام نیز بر ضرورت حذف شرط ارائه تسهیلات با پیشرفت فیزیکی 60 درصدی با هدف بهبود فضای کسب‌وکار و کمک به توسعه تولید تأکید کرد.

عناوین برگزیده