تاریخ: ۰۳ تير ۱۳۹۹ ، ساعت ۲۱:۲۴
بازدید: ۵۱۳
کد خبر: ۱۱۲۹۷۶
سرویس خبر : آهن و فولاد
مدیرعامل شرکت ملی فولاد ایران مطرح کرد:

اجرایی نشدن دستاوردهای طرح جامع فولاد کشور، در سیاست‌گذاری‌های صنعتی بررسی شود/ شاهد بخشی‌نگری در احداث واحدهای فولادی و معدنی هستیم

می متالز - امیرحسین نادری، مدیرعامل شرکت ملی فولاد ایران اظهار داشت: باید به‌طور جدی بررسی شود که چرا دستاوردهای طرح جامع فولاد کشور، در سیاست‌گذاری‌های صنعت فولاد و معدن و دیگر صنایع ملاک عمل قرار نگرفته است؟! وی افزود: بدلیل عدم توجه به این سند شاهد جزیره‌ای عمل کردن و بخشی‌نگری در ایجاد و احداث و صدور مجوزهای فولادی و معدنی بوده و هستیم.
اجرایی نشدن دستاوردهای طرح جامع فولاد کشور، در سیاست‌گذاری‌های صنعتی بررسی شود/ شاهد بخشی‌نگری در احداث واحدهای فولادی و معدنی هستیم

به گزارش می متالز، امیرحسین نادری، مدیرعامل شرکت ملی فولاد ایران درنشست تخصصی پایش طرح جامع فولاد کشور اظهارداشت: وجود حتی یک برنامه بد بهتر از بی برنامه بودن است و جای بسی تاسف و تعجب است که با وجود طرح مهم و بسیار خوبی همچون طرح جامع فولاد کشور بعنوان یک سند و برنامه بالادستی، شاهد هستیم که عدم توجه به این طرح چه مشکلات بزرگی را برای کشور و صنعت فولاد و معدن ایجاد کرده است.

وی خاطرنشان ساخت: بدلیل عدم توجه به این سند شاهد جزیره ای عمل کردن وبخشی نگری در ایجاد و احداث و صدور مجوزهای فولادی و معدنی بوده و هستیم که این عدم توجه باعث ازبین بردن مزیت ها و ظرفیت های همه جانبه کشور و منابع ملی شده است.

نادری اضافه کرد: طرح جامع فولاد کشور،یک سند متقن ومحکمی است که وضعیت همه جانبه و زوایای مختلف صنعت کشورومنابع خدادادی رااحصاکرده وبا اماروارقام چشم اندازی برای حرکت درمسیری درست را پیش پای ما گذاشته است.

در این نشست تخصصی، علاوه بر نادری، اعضای هیئت مدیره، معاونین و کارشناسان شرکت ملی فولادایران حضورداشتند و کارشناسان شرکت فولاد تکنیک بعنوان متولیان انجام مطالعات طرح جامع فولادکشور، دراین نشست به ارائه گزارش پایش های جدید دراین طرح پرداختند.

در ابتدای این نشست تخصصی ،محجوب نژاد معاون شرکت فولاد تکنیک وشش نفرازکارشناسان این شرکت به ارائه گزارش درزمینه وضعیت بازارفولاد،انرژی،حمل ونقل ،آب،محیط زیست، و سنگ آهن پرداختند.

پس ازاتمام ارائه گزارش ها مدیرعامل شرکت ملی فولاد ایران باتشکرازتلاش های انجام شده اظهارداشت: باتوجه به آنچه که امروز دیدیم ضرورت دارد که بادرنظرگرفتن شرایط اقتصادی کشور و توجه به لزوم طرح های جامع درزمینه فولاد، مس، آلومینیوم و….. بایک روشنگری همه جانبه توجه تمام مسوولین و تصمیم گیران سیاسی واقتصادی کشور و مجریان را به این نکته جلب کنیم که همگان باید ذیل مفاد طرح جامع فولادکشور عمل وبرنامه ریزی کنند وازاقدامات جزیره ای وبخشی خودداری نمایند.
نادری همچنین خاطر نشان ساخت: باید دراجرای مطالعات بیشتردر زمینه فولاد به موضوع محصولات فولادی باارزش افزوده بالاتر وجدای ازمحصولات فعلی توجه جدی شود وحتما به گونه ای برنامه ریزی شودکه بتوانیم نیازهای آتی کشوروصنایع فلزی براوردشودوبراساس یک نیازسنجی واقعی مجوزهای لازم وسرمایه گذاری مالی انجام شود.

مدیرعامل شرکت ملی فولادایران افزود: برنامه ریزی برای سرمایه گذاری ها باید به گونه ای باشد که نهادهای مالی و سرمایه گذاری های بزرگ به میدان بیایند و براساس دستاوردهای طرح جامع فولاد کشور، نسبت به تولید محصولات موردنیازاقدام نمایند و مجوزهای صادره برای سرمایه گذاری درکشور مبتنی برنیازهای واقعی و در مکان هایی صورت بگیرد که دارای زیرساخت های اساسی واصولی باشد.
نادری همچنین گفت: در همسایگی ایران بیش از۵۰۰ میلیون نفر جمعیت ساکن هستند واین جمعیت در دراز مدت نیازبه محصولات جدید فولادی دارند که ما براساس ظرفیت های موجودمی توانیم بخش مهمی ازاین بازار را دراختیار بگیریم.
مدیرعامل شرکت ملی فولاد ایران ازمجریان طرح جامع فولاد کشور خواست به مبحث ساخت صنایع تبدیلی در جوار طرح های هفتگانه فولادی ورود کنند وطرحی ارائه نمایند که بتوانیم بسته های سرمایه گذاری متناسب با هر منطقه را به سرمایه گذاران پیشنهاد نماییم.
نادری همچنین از مدیران شرکت فولاد تکنیک خواست با توجه به نزدیک شدن به اتمام زمان برنامه ششم توسعه اقتصادی کشور، درخصوص بخش حمل ونقل ریلی ودریایی به گونه ای طراحی و مطالعات را انجام دهند که بشود این نیازها را ضمن تشریح برای مسوولین کشوردربرنامه پنج ساله هفتم بگنجانیم که بعنوان یک سند مهم بالادستی دردستورکارمسوولین اجرایی کشور بشود و از این رهگذر ارزش افزوده فراوان برای کشور ایجاد شود.
در ادامه این نشست مدیرعامل شرکت ملی فولاد ایران پیشنهاد کرد که برای رفع مشکلات حقوقی صنایع فولادی کارگروهی برای تبیین وتعیین مشکلات پیش روی واحدهای تولیدی فولادی ومعدنی ایجاد شود که بتواند مشکلات موجود این واحدها را احصا نموده وبرای رفع آنهابه مسوولین ذیربط ارائه نماییم.

درهمین راستا خلفی عضو هیات مدیره شرکت ملی فولاد ایران نیز پیشنهاد کرد که همایشی با حضورهمه ذینفعان صنعت معدن و فولاد با محوریت شرکت ملی فولاد ایران برگزار شود که این واحدها تمامی مشکلات خود را بیان نمایند و در نهایت با جمعبندی این مشکلات، مسوولین تصمیم گیر در جریان قراربگیرند و اقدامات لازم را برای این موانع قانونی بعمل آورند.
نادری در خاتمه این نشست چهار ساعته از مجریان طرح جامع فولاد کشور خواست در زمینه مسائل زیست محیطی صنعت فولاد، استانداردهای تخصصی و فنی در این خصوص را تهیه نمایند و به سازمان محیط زیست ارائه کنند تا این سازمان یک نگاه تخصصی نسبت به این صنعت داشته باشد و از پیش داوری نسبت به آلایندگی صنعت فولاد خودداری کند.
مدیرعامل شرکت ملی فولاد ایران ازحوصله ای که حضار بخرج دادند تشکرکرد و اظهار امیدواری نمود موارد مطرح شده در این جلسه به سرعت در طرح لحاظ شود تا بتوانیم دریک مراسم رسمی با حضور مقامات ارشد وزارت صمت و ذینفعان طرح جامع فولاد رونمایی شود و برای اجرابه مجریان ذیربط ارائه شود.

منبع: چیلان
عناوین برگزیده