تاریخ: ۰۳ تير ۱۳۹۹ ، ساعت ۱۶:۰۰
بازدید: ۲۳۰
کد خبر: ۱۱۳۱۴۴
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

فولاد‌ی‌های اصفهان موثرترین‌ نمادها در بورس و فرابورس/ رشد خزنده نمادهای محدود گردشگری

می متالز - شاخص کل بورس که تا پایان ساعت کاری روز یکشنبه عبور میلی‌متری از کانال ۱.۳ میلیون را به ثبت رسانده بود در روز دوشنبه و سه‌شنبه با 90 هزار واحد افزایش روبرو شد، فولاد مبارکه همچون روزهای قبل بیشترین تأثیر را در این افزایش شاخص داشت.
فولاد‌ی‌های اصفهان موثرترین‌ نمادها در بورس و فرابورس/ رشد خزنده نمادهای محدود گردشگری

به گزارش می متالز، بازارهای مالی شهر در میانه نخستین هفته تیر ماه، روزهای گرمی را پشت سر می‌گذرد و بازار سرمایه، دلار و طلا گوی سبقت را در افزایش قیمت‌ها از هم دیگر می‌ربایند.

شاخص کل بورس که تا پایان ساعت کاری روز یکشنبه عبور میلی‌متری از کانال ۱.۳ میلیون را به ثبت رسانده بود در روز دوشنبه ۲ تیرماه با ۴۰ هزار واحد افزایش روبرو شد، فولاد مبارکه همچون روزهای قبل بیشترین تأثیر را در این افزایش شاخص داشت، ذوب‌آهن اصفهان هم با تأثیر ۳۱ واحدی بر شاخص کل فرابورس بیشترین سهم در بالارفتن ۲۵۱ واحد این شاخص بر عهده داشت.

صف خرید چند میلیون برای هتل کوثر اصفهان

در بازار بورس، نمادهای بانکی و خودرویی بیشترین معاملات را میزبانی کردند و سیمان و فلزات اساسی در رتبه‌های بعدی قرار گرفتند، به صورت ویژه فلزات اساسی روز دوشنبه شاهد رشد بود و در کنار فولاد و ذوب٬ فملی٬ فسازان٬ کاوه٬ فاسمین و فزرین افزایش قیمت را شاهد بودند، رشد نرخ ارز و آغاز مثبت بازارهای جهانی وضعیت مطلوبی را برای گروه به دنبال داشت.

گروه هتل‌داری که شرکت‌های فعال محدودی دارد هم روز گذشته معاملاتی مثبت را تجربه کرد، هتل کوثر اصفهان که افزایش سرمایه‌ای سنگینی را روز یکشنبه اعلام کرده بود شاهد صف خرید چند میلیون بود.

تیتر خبرهای بازار سرمایه در دوم تیرماه به صحبت‌های مطرح شده در نشست خبری رئیس سازمان مربوط می‌شد، قالیباف اصل در این نشست با تاکید بر کاهش کارمزد معاملات عنوان کرد: فضای مجازی یک فرصت برای بازار سرمایه است، اما هر کسی که بخواهد اخلال در اعتماد در بازار ایجاد کند نهاد ناظر وظیفه دارد برخورد کند.

 

استقبال کاربران و فعالان بازار سرمایه از مصاحبه آقای رئیس

کاربران و فعالان بازار سرمایه از سخنان رئیس سازمان بورس استقبال کردند و به نظر می‌رسد ‏مصاحبه مطبوعاتی رئیس سازمان بورس دورنمایی مثبت پیش روی بازار سهام قرار داده است.

خبر دیگری که روز دوشنبه منتشر شد، اعلام عرضه اولیه جدید بود، شرکت سرمایه‌گذاری پویا با نماد وپویا قرار است چهارشنبه با ۶۰۰ میلیون سهم که معادل ۱۵ درصد از کل شرکت است، وارد بورس شود؛ این خبر از آنجا اهمیت پیدا می‌کند که علی‌رغم تاکید مسؤولان بر ورود شرکت‌ها به بورس، از آخرین عرضه اولیه ۴ هفته گذشته است.

بازدهی و ارزش معاملات بورس (۲ تیرماه)

رشد بی‌سابقه شاخص و ثبت رکوردی دیگر

روز سه‌شنبه ۳ تیرماه نیز بازار سرمایه روند مثبت خود را ادامه داد و با افزایش بی‌سابقه شاخص همراه شد به طوری که رشد ۵۰ هزاری، شاخص کل را به نزدیکی کانال ۱.۴ میلیون رساند، هرچند به نظر می‌رسد در محدود این کانال، شاخص از سرعت رشد کم کند، کما این که در دقایق پایان امروز بازار شاهد عرضه قابل توجه صف‌های خرید بود.

با این حال جو امروز بازار به حدی مثبت بود که اکثر سهم‌ها صف خرید داشتند، رشد امروز شاخص کل معادل ۳.۷ درصد بود که اگر درصد رشد را مبنای محاسبه قرار دهیم، باید گفت که بورس تهران پیش از این شاهد رشدهای بزرگ‌تر هم بوده است اما از نظر عددی، هیچ گاه رشد شاخص کل به ۴۹ هزار واحد نرسیده بود.

فولاد مبارکه روز کاری سه‌شنبه را در حالی به پایان رساند که با افزایش ۵ درصدی قیمت سهام، هر سهم فولاد مبارکه از ۱۴۰۰ تومان فراتر رفت؛ ذوب‌آهن اصفهان نیز شاهد جابجایی ۲۴۸ میلیون سهم بود و قیمت نهایی آن به ۸۳۰ تومان به ازای هر سهم افزایش یافت.

 

وضعیت نامساعد سهامداران پلی اکریل اصفهان

در میان شرکت‌های اصفهانی، به نظر می‌رسد وضعیت سهامداران پلی اکریل از همه نامساعدتر است، نماد این شرکت که از ابتدای سال ۹۹ تا اواخر اردیبهشت متوقف شده بود، پس از بازگشایی با افت شدید ارزش سهام روبرو شد و مجددا در کمتر از یک ماه بار دیگر در خرداد ماه به حالت تعلیق درآمد، خبر بد امروز برای سهامداران ادامه این تعلیق تا ۱۶ تیرماه بود.

یکی از خبرهای مهم امروز بازار سرمایه، خبر آزادسازی باقی سهام عدالت تا یک سال آینده بود که از سوی معاون سازمان خصوصی‌سازی اعلام شد، حسین اعلایی اظهار کرد: براساس صحبت‌های انجام شده قرار است تا شورای عالی بورس در یک سال و به صورت تدریجی اقدامات لازم برای آزادسازی باقی سهام عدالت را انجام دهد اما نحوه اجرای آن تاکنون به سازمان خصوصی‌سازی ابلاغ نشده است.

بررسی‌ها نشان می‌دهد ارزش سهام عدالت به بیش از ۲۲ برابر افزایش یافته و مجموع ارزش سهام عدالت براساس سهام ۵۰۰ هزار تومانی تا سوم تیرماه به ۱۲ میلیون تومان رسیده است.

عناوین برگزیده