تاریخ: ۰۴ تير ۱۳۹۹ ، ساعت ۱۷:۱۵
بازدید: ۲۸۳
کد خبر: ۱۱۳۱۹۷
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

لزوم توجه به سهامداران با مالکیت غیرمستقیم در سهام عدالت

می متالز - یک کارشناس بازار سرمایه گفت: با انتخاب مدیران اصلح در شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی باید تلاش شود تا از منافع سهامدارانی که مالکیت غیرمستقیم در سهام عدالت را انتخاب کرده‌اند حفظ شود.
لزوم توجه به سهامداران با مالکیت غیرمستقیم در سهام عدالت

به گزارش می متالز، حمید میرمعینی امروز از نبود وجود آمار مشخص از تعداد سهامداران مستقیم و غیرمستقیم سهام عدالت، منتشر نشدن صورت‌های مالی شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی به عنوان ابهام‌های موجود در سهام عدالت نام برد و گفت: این شرایط باعث می‌شود ابعاد آثار سهام عدالت بر بازار سرمایه یا حتی اقتصاد کشور قابل تعیین نباشد.

وی که بررسی آثار سهام عدالت بر بازار سرمایه را نیازمند گذر زمان و بررسی و ارزیابی آن عنوان می‌کند، اظهار کرد: با توجه به تصمیم حاکمیتی مبنی بر معامله سهام عدالت در بازار سرمایه، ممکن است در ابتدای امر در بازار سرمایه آمادگی پذیرش این نوع سهام وجود نداشته باشد، اما با توجه به ورود نقدینگی به بازار سرمایه، تشدید عرضه‌های سهام عدالت به‌طور مشخص اثری بر بازار سرمایه نداشته است.

نگران نباشید؛ ارزش سهام عدالت کاهش نمی‌یابد

میر معینی که سهام موجود در پرتفوی سهام عدالت را به عنوان برترین نمادهای حاضر در بازار سرمایه می‌داند، گفت: این سهام از‌سوی مجموعه‌های حقیقی و حقوقی معامله می‌شود و هر گونه نگرانی از بابت افت قیمت سهام آن شرکت‌ها را رد کرد.

وی تصریح کرد: در واقع سهام موجود در پرتفوی سهام عدالت ارزش ذاتی بالایی دارند، بنابراین مشمولان سهام عدالت تلاش کنند با تامین نیازهای مالی خود از روش‌های دیگر، این سهام را حفظ کنند تا در آینده شاهد افزایش ارزش دوباره سهام خود باشند.

این کارشناس خبره بازار سرمایه توزیع سهام عدالت میان مردم را اتفاقی بسیار مناسب برای مشارکت آحاد و اقشار مختلف در اقتصاد کشور دانست و گفت: این شرایط سبب بهره‌مندی مردم از منافع شرکت‌هایی می شود که در اقتصاد فعالیت‌های سود آوری انجام می دهند، از این رو بخشی از این سود ایجاد شده توسط این شرکت‌ها از طریق سهام عدالت به دارندگان این سهام منتقل می‌شود.

کنترل معاملات سهام عدالت به واسطه بازار سرمایه

میر معینی معتقد است تاکنون اثر ملموس و مشهودی در نحوه معامله سهام شرکت‌های موجود در پرتفوی سهام عدالت وجود نداشته است و بازار هم تقریباً توانسته این سهام را کنترل و خریداری کند بنابراین می‌توان اذعان داشت که فروش سهام عدالت تاثیر مهمی بر قیمت این سهام نداشته است.

این کارشناس خبره بازار سرمایه با رد نگرانی موجود ناشی از جمع‌آوری سهام عدالت از سوی صندوق‌ها و شرکت‌های سرمایه‌گذاری از بازار سرمایه، عنوان کرد: قیمت سهام موجود در پرتفوی سهام‌های عدالت به هیچ‌وجه پایین نیست، در بازار سرمایه ایران به عنوان یکی از شفافترین بخش‌های اقتصادی کشور عمدتاً معاملات مبتنی بر ارزشی است که روی تابلوی بورس قرار می‌گیرد.

وی افزود: در واقع قیمت سهام به عنوان یک دارایی مالی روزآمد است و جایی برای سوء استفاده وجود ندارد؛ فروشنده مختار است دارایی خود را بفروشد یا آن را حفظ کند. هر دارایی با توجه به شرایط موجود بازار و با توجه به مؤلفههای اثرگذار از یک قیمت مشخص برخوردار می‌شود.

میرمعینی با اشاره به غیرقابل پیش بینی بودن تصمیم‌های افراد در خرید و فروش دارایی خود در بازار سرمایه، سرانجام نظریه ارزان فروشی سهام عدالت نسبت به قیمت واقعی خود در بازار را رد کرد و بازهم به حفظ سهام عدالت توصیه کرد تا دارندگان آن در آینده از بازدهی مناسب آن برخوردار شوند.

وی خواستار فرهنگ‌سازی درباره سهام عدالت شد تا به این واسطه در مردم امنیت خاطر از باب به رسمیت شناخته شدن مالکیت سهامداران سهام عدالت ایجاد شود. همچنین آنها با توجه به اقتضای زمان قادر به تبدیل سهام خود به وجه نقد و یا سرمایه‌گذاری دیگر باشند.

روش‌های مالکیت سهامداری سهام عدالت

میرمعینی با اشاره به روش‌های مستقیم و غیرمستقیم سهام عدالت، اقبال مردم و یا کارشناسان به انتخاب سهامداری مستقیم سهام عدالت را مورد تاکید قرار داد و گفت: در صورت انتخاب روش مستقیم، باید اطلاع‌رسانی و دوره‌های آموزشی برای شرکت در مجامع، دریافت سود مجامع و یا افزایش سرمایه‌های احتمالی در اختیار این سهامداران که آگاهی و اطلاعات کمتری نسبت به بازار سهام دارند، شود.

وی ادامه داد: سازوکار اطلاع‌رسانی به سهامداران عدالت باید مویرگی و تقویت شده‌تر باشد تا این اطلاع‌رسانی به‌موقع و همزمان در اختیار سهامداران عدالت قرار گیرد. در واقع تلاش این است که چنانچه تصمیمی درباره دریافت سود نقدی و یا مشارکت در افزایش سرمایه‌ها گرفته می‌شود، سهامداران قادر به آگاهی از آن تصمیم‌ها باشند.

لزوم نظارت بر مدیریت شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی

این کارشناس بازار سرمایه با اشاره به مدیریت شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی گفت: در بیشتر این شرکت‌ها مدیران غیرحرفه‌ای و کمتر آشنا با بازار حضور دارند.

وی اظهار کرد: دولت باید با توجه به نفوذ و کنترل در این شرکت‌ها نسبت به انتخاب مدیران شایسته‌تر، باصلاحیت‌تر و آگاه‌تر نسبت به مسائل بازار سرمایه و کسب و کار و اصول سرمایه‌گذاری اقدام کند تا این نوع از شرکت‌های سرمایهگذاری و سهامدارانی که روش غیر مستقیم را انتخاب کرده اند از منافع کمتری نسبت سهامدارانی که روش مستقیم را انتخاب کرده اند، برخوردار نشود.

میرمعینی با اشاره به ضرورت بازنگری اساسی با توجه به صلاحیت حرفه‌ای مدیران و همین‌طور اجرای پروتکل‌های حاکمیت شرکتی برای شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی، اظهر کرد: شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی باید مکلف و موظف شوند که اطلاعات و گزارش‌های مالی خود ( نه ارزیابی آنها)، را به‌طور شفاف منتشر کنند تا مورد ارزیابی مسئولان و اهالی بازار سرمایه قرار گیرد.

تغییر آرام بازار سرمایه با سهام عدالت

میرمعینی که بخشی از بازار سرمایه را متعلق به سهام عدالت می‌دانست، به ضرورت تغییر بازار سهام اشاره کرد و گفت: در واقع شرکت‌های بورسی حاضر در پرتفوی سهام عدالت عمدتاً بر اساس متغیرها و مؤلفه‌های موجود در بازار سرمایه تغییر جهت می‌دهند و روندشان شکل می‌گیرد؛ بنابراین برای تحلیل آینده بازار سهام عدالت نخست باید بازار سرمایه از لحاظ خرد و کلان عوامل خرد برسی شود.

وی از شرایط سیاسی حاکم، ریسک‌های سیاسی بین المللی و اوضاع اقتصاد داخلی به عنوان پارامترهایی نام می‌برد که منجر می‌شود تا بازار سرمایه تا یک ماه آیندبه غیرقابل پیش‌بینی باشد.

این کارشناس بازار سرمایه گفت: بر این اساس نمی‌توان روند مشخصی را برای بازار سرمایه پیش‌بینی کرد بنابراین احتمال نوسان و روند سینوسی در بازار زیاد است.

میرمعینی همچنین از بررسی پرونده ایران در شورای امنیت سازمان ملل متحد تا ۱۰ روز آینده به عنوان موضوع تاثیرگذار بر بازار سرمایه و به تبع آن سهام عدالت نام برد.

عناوین برگزیده
محمدیاسر طیب‌نیا، مدیرعامل فولاد مبارکه در آیین امضای فاز اول قرارداد‌های احداث کارخانه تبدیل هماتیت به مگنتیت به روش RHF و پایلوت توسعه فناوری استحصال معادن کم‌عیار به روش بستر سیال (SMR):

فولاد مبارکه در حوزه تکنولوژی‌ها و فناوری‌های نوین می‌تواند یک دنبال‌کننده هوشمند باشد