به گزارش می متالز، امیرحسن کاکایی، عضو هیات علمی گروه مهندسی خودرو دانشگاه علم و صنعت با تاکید بر اینکه حضور دولت با تمام قوا در صنعت خودرو کشور بهجای نظارت، مانع جدی برای توسعه شده است و این مساله بستر ایجاد فساد و رانت را فراهم کرده است، گفت: «زمانی که دولت خود در اجرای مواردی، چون تحقق برنامهها سنگاندازی میکند، چطور انتظار معجزه از خودروساز میرود.»
وی افزود: «امروز برای ادامه فعالیت این صنعت علاوهبراینکه حمایتهای مالی پس از اعلام از پشت تریبون، بهدست زنجیره تامین خودروسازی نمیرسد، حتی در مواردی که خود خودروساز باید بهدنبال کسب منابع مالی (فروش و عرضه) باشد موانع ایجاد میکند.» کاکایی با بیان اینکه مسیری که برای بهحرکت درآوردن صنعت خودرو در کشور تبیین شده بود، قطعا با محوریت توسعه و ارتقای این صنعت بوده است گفت: «اما در بین راه بهدلایل مختلف معیارهای هدفگذاری در این صنعت بهسمت و سویی تغییر کرد که صنعتخودرو را به بیراهه کشاند.» این کارشناس صنعتخودرو با اشاره بهاینکه برای تعیین وضعیت تولید و عرضه تصمیماتی گرفته میشود که با توجه بهدخالتهای دولت، راه نفوذ برای بروز فساد فراهم میشود، گفت: «امروز رنج صنعتخودرو از رخنه رانت و بیتوجهی بهحال و روز تولید است و همین روال باعث شده است دخالتهای روزافزون دولت لطماتی جبرانناپذیر را بهپیکره این صنعت وارد کند.» عضو هیاتعلمی گروه مهندسی خودرو دانشگاه علم و صنعت با تاکید بر اینکه سیاستزدگی در تار و پود صنعتخودرو رسوخ کرده است، افزود: «این موضوع فضا را برای رشد و توسعه تولید ملتهب کرده و نتیجه آن بینظمی در اجرای برنامهها و نفوذ رانت و فساد بهصنعتخودرو کشور است.»