تاریخ: ۰۷ تير ۱۳۹۹ ، ساعت ۱۵:۳۲
بازدید: ۲۷۵
کد خبر: ۱۱۳۶۶۹
سرویس خبر : آهن و فولاد

تولید ۲۶۰ هزار تن ورق مورد نیاز طرح خط لوله نفت گوره-جاسک در فولاد اکسین

می متالز - مدیرعامل شرکت فولاد اکسین خوزستان گفت: طول کل خط لوله انتقال نفت گوره-جاسک یک هزار و ۱۰۰ کیلومتر است که بهخ ۳۶۶ هزار تن ورق نیاز دارد و تاکنون بیش از۲۶۰ هزار تن از این مقدار در شرکت فولاد اکسین خوزستان تبدیل به ورق شده است.
تولید ۲۶۰ هزار تن ورق مورد نیاز طرح خط لوله نفت گوره-جاسک در فولاد اکسین

به گزارش می متالز، امین ابراهیمی، مدیرعامل شرکت فولاد اکسین خوزستان، با اشاره به ایجاد ارزش افزوده بسیار مناسب در تولید ورق‌های عریض برای ساخت لوله‌های انتقال نفت گوره به جاسک در فولاد اکسین، اظهار داشت: رئیس‌جمهوری پنجشنبه هفته گذشته (پنجم تیرماه) در آیین آغاز عملیات اجرایی این پروژه مشارکت شرکت فولاد اکسین در اجرای این پروژه را از جمله دستاورد با ارزش دولت یازدهم دانست.

وی افزود: با حمایت‌هایی که از سوی دولت انجام شد، زمینه رونق تولید در این شرکت فراهم شد و امروز فناوری روزآمد دنیا در ساخت انواع ورق‌های فولادی در فولاد اکسین خوزستان انجام می‌شود.

مدیرعامل شرکت فولاد اکسین خوزستان گفت: مشارکت در ساخت مواد اولیه تولید لوله‌های خط انتقال نفت گوره به جاسک سبب شد دانش فنی این شرکت نیز بیش‌ازپیش تکمیل شود.

او افزود: همچنین زمینه فعالیت در پروژه‌های دیگر از جمله ساخت لوله ۷۰ در ۵۶  که با فرمول خاصی تولید می‌شود و اکنون  در اختیار متخصصان فولاد اکسین است، فراهم شده است این نوع ورق‌ها برای استفاده در مخازن تحت فشار صنعت نفت، گاز و پتروشیمی تولیدی می‌شوند که هم‌اکنون با قیمت بسیار بالایی از خارج کشور وارد می‌شوند.

ابراهیمی یادآور شد: با ایجاد ارزش افزوده مناسب در فولاد اکسین خوزستان و همکاری بسیار خوبی که بین فولاد مبارکه صورت گرفته، فناوری ساخت این لوله و مواد اولیه تولید آن بومی‌سازی شده است.

۱۰ سال خدمت در حوزه‌های غیرتخصصی

مدیرعامل شرکت فولاد اکسین خوزستان با تاکید بر اینکه این شرایط رضایت‌بخش به واسطه حمایت‌های دولت از این شرکت فولادی رقم خورده است گفت: زمانی که فولاد اکسین فعالیت خود را آغاز کرد، قرار بود این شرکت به ارتباط هرچه بیشتر صنعت نفت و صنعت فولاد کمک کند اما به خاطر نبود اعتماد لازم و همچنین فراهم نبودن بستر مناسب برای ارائه توانمندی‌های فولاد اکسین خوزستان، طی ۱۰ سال گذشته در حوزه‌های غیرتخصصی مشغول فعالیت بودیم.

ابراهیمی تصریح کرد: این موضوع سبب ایجاد چالش‌های متعدد برای شرکت و زیان انباشته به میزان یک هزار و ۶۰۰ میلیارد ریال تا پایان سال ۹۷ شد.

وی با بیان اینکه این روند در سال ۹۸ هم‌زمان با فعالیت ساخت مواد اولیه در تولید لوله‌های خط انتقال نفت گوره به جاسک با تغییرات اثربخشی همراه شد، گفت: در این دوره، فولاد اکسین خوزستان توانست نقش اثرگذاری در صنعت نفت و گاز کشور داشته باشد.

بومی‌سازی دانش لوله‌سازی با مشارکت فولاد اکسین، فولاد مبارکه و لوله‌سازی اهواز

مدیرعامل شرکت فولاد اکسین گفت: این شرکت مجموعه‌ای جوان و متخصص  دارد که با هم‌افزایی به وجود آمده بین فولاد مبارکه، توانست در پروژه گوره به جاسک با تکیه به توان داخلی، در تولید محصول مورد نیاز تولید لوله‌های خط انتقال نفت گوره به جاسک که قرار بود مواد اولیه آن از خارج کشور تامین شود، مشارکت داشته باشد.

ابراهیمی تصریح کرد: سرانجام با مشارکت سه مجموعه فولاد اکسین، شرکت فولاد مبارکه اصفهان و لوله‌سازی اهواز تولید لوله‌های این پروژه کاملا بومی‌سازی شد.

وی با بیان اینکه کل این پروژه یک هزار و ۱۰۰ کیلومتر است که ۳۶۶ هزار تن ورق نیاز دارد، گفت: تاکنون بیش از۲۶۰ هزار تن از این میزان در فولاد اکسین تبدیل به ورق شده است.

ابراهیمی با بیان اینکه نزدیک به ۱۰۰ هزار تن از این پروژه باقی مانده که از این میزان ۲۰ هزار تن ورق آن در شرکت فولاد اکسین و ۸۰ هزار تن اسلب در کارخانه فولاد مبارکه موجود است، گفت: سهم فولاد اکسین خوزستان به عنوان تولیدکننده ورق در شهریورماه پایان می‌یابد.

عناوین برگزیده