تاریخ: ۰۹ تير ۱۳۹۹ ، ساعت ۲۰:۵۶
بازدید: ۱۲۱
کد خبر: ۱۱۴۳۴۰
سرویس خبر : آهن و فولاد

تکلیف قیمت زنجیره فولاد باز هم مشخص نشد/ تشکیل کارگروه 5 نفره برای تعیین ضریب قیمتی فولاد

می متالز - امروز بعد از 4 ماه بحث و گفت‌وگو میان تشکل‌های معدنی و فولادی، جلسه ای برای تعیین ضریب قیمتی زنجیره فولاد در محل وزارت صمت برگزار شد، اما باز هم بی نتیجه ماند.
تکلیف قیمت زنجیره فولاد باز هم مشخص نشد/ تشکیل کارگروه 5 نفره برای تعیین ضریب قیمتی فولاد

به گزارش می متالز، در این جلسه که انجمن فولاد، انجمن سنگ‌آهن، خانه معدن و کمیسیون معدن اتاق بازرگانی ایران، آقامحمدی رئیس گروه اقتصادی دفتر مقام معظم رهبری و عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام و محمدرضا پورابراهیمی رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی نیز حضور داشتند جای خالی تعدادی از شرکت‌های فولادی بزرگ همچون فولاد خوزستان، فولاد هرمزگان و فولاد خراسان مشهود بود، اما در مقابل شرکت‌های معدنی همگی در این جلسه حاضر بودند.

در این میان اختلاف نظر میان فولادی ها و معدنی ها مبنی بر نوع قیمت‌گذاری و تعیین ضریب قیمت وجود داشت. چرا که به عقیده فعالان صنعت فولاد با توجه به شرایط موجود، افزایش هرگونه قیمت در زنجیره منجر به افزایش قیمت نهایی فولاد خواهد شد و در مقابل نیز معدنی ها بر این موضوع تاکید داشتند که باید قیمت‌های کنسانتره و گندله به قیمت جهانی رسانده شود.

حال نکته ای که در این زمینه وجود دارد، رعایت انصاف و تقسیم سود عادلانه در میان این زنجیره است که به نظر می رسد، با انجام کار کارشناسی توسط افراد متخصص و غیر ذی نفع این امر میسر خواهد شد و در نهایت منجر به تعیین قیمت نهایی برای این زنجیره می شود.

گفتنی است که در شرایط فعلی قیمت کنسانتره 16درصد شمش فولاد خوزستان و گندله 23.5درصد شمش فولاد خوزستان است و به نظر می رسد تغییر در این قیمت و افزایش ضریب به ضرر مصرف کننده نهایی که مردم هستند، خواهد بود. بنابراین انتظار می رود که قیمت‌گذاری که قرار است توسط کارگروه 5 نفره که از سوی معاونت معدنی مشخص می شود، با تکیه بر تحلیل های کارشناسی و رصد بازار صورت گرفته و به دور از هرگونه مصلحت اندیشی انجام گیرد.

عناوین برگزیده