تاریخ: ۳۰ بهمن ۱۳۹۶ ، ساعت ۰۰:۳۹
بازدید: ۱۷۵۲
کد خبر: ۱۱۵۰۴
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی
مدیر عامل موسسه خیریه خیرین گمنام رفسنجان عنوان کرد :

شرکت مس در اشتغالزایی و حمایت از نیازمندان نقش بسزایی را ایفا کرده است

می متالز - در سالی که از سوی مقام معظم رهبری به نام «اقتصاد مقاومتی، تولید، اشتغال» نامگذاری کرده اند بد نیست به موسسه خیریه خیرین گمنام رفسنجان که با حمایت شرکت ملی صنایع مس ایران که در چنین روزهایی در بهمن سال 83 کار خود را شروع کرد و اکنون چهاردهمین سال تأسیس خود را پشت سر می گذارد سری بزنیم.
شرکت مس در اشتغالزایی و حمایت از نیازمندان نقش بسزایی را ایفا کرده است

به گزارش می متالز به نقل از روابط عمومی مس منطقه کرمان، موسسه ای که در زمینه اشتغالزایی که یکی از دغدغه های مسئولان است بسیار خوب عمل کرده و بیش از 120 نفر اشتغالزایی به طور مستقیم داشته و در واقع الگویی برای سایر موسسات خیریه گشته و چهار سال متوالی به عنوان خیریه برتر استان در زمینه اشتغالزایی معرفی شده است.

علی دره کردی مدیر عامل موسسه خیریه خیرین گمنام رفسنجان در گفتگو با خبرنگار روابط عمومی مس سرچشمه می گوید: این اتفاق مبارک، بهمن ماه سال 83 و در یکی از شب های قدر، رقم خورد. انگیزه ای که از مدتها قبل در من بوجود آمده بود و مصمم بودم هر چه زودتر آن را عملی کنم. با توجه به محل کارم که صندوق قرض الحسنه مس بود و از طرفی، ظرفیت بالای همکاران سخاوتمند و بلند نظرم در شرکت مس، این امیدواری را در من دو چندان می کرد و اطمینان داشتم که کار، جواب می دهد. جمع آوری کمک ماهیانه جهت رفع نیازهای ضروری ایتام و نیازمندان، مد نظر بود که ابتدا، با کمک ماهیانه دو نفر شروع شد اما...

 

عضویت 1000 نفر از افراد شاغل در شرکت مس و شرکت های اقماری

 

دره کردی بیان کرد: کار ابتدا با کمک ماهیانه دو نفر شروع شد اما استقبال خوب همکاران گشاده دست باعث شد که ما با توکل بر خدا و نیت صادقانه و عشق به خدمت ایتام، برگه های کمک ماهیانه را توسط افراد قابل اعتماد در تمام قسمت های مجتمع توزیع کنیم و الحمدلله طولی نکشید که قریب به 1000 نفر از افراد شاغل در شرکت مس و شرکت های اقماری عضو خیریه شدند. خیریه ای که حالا به نظر می رسید باید فعالیت های آن در یک بستر قانونی قرار گیرد.

وی می افزاید: برای این که فعالیت های مالی موسسه در بستری قانونی قرار گیرد در سال 86 موسسه با نام موسسه خیریه خیرین گمنام رفسنجان متبرک به نام حضرت فاطمه (س) و شماره 84 به طور رسمی به ثبت رسید و در تمام این مدت، بر رفع نیازهای ضروری خانواده ها شامل تهیه جهیزیه، هزینه های درمانی، سبد غذا و کالا و ... مبادرت می ورزید. حالا پس از سه سال کار و کسب تجربه، زمان آن بود، که ماهی دادن به مددجویان را کنار گذاشته و به آنها ماهیگیری یاد دهیم چرا که این گونه می توانستیم شأن و منزلت و کرامت انسانی آنها را نیز حفظ کنیم. بنا بر این رویکرد جدید خود را بر پایه اشتغالزایی استوار ساختیم.

مدیر عامل موسسه خیریه خیرین گمنام رفسنجان تصریح می کند: ظرفیت عظیم نیروی انسانی مجتمع مس و نیازها و ملزومات آنان به ویژه در زمینه البسه پرسنل، جرقه ای شد تا بخش اشتغالزایی را به این سمت و سو، سوق دهیم، بویژه این که می دیدیم مارک تولیدی پوشاک شرکت مس، مارک تولیدی های تهران و همدان و مشهد و ... بود. در هیأت مدیره محترم در زمینه ایجاد اشتغال، بر یک موضوع واحد اتفاق نظر داشتیم و آن، راه اندازی کارگاه خیاطی بود.

 

رتبه اول اشتغالزایی را در بین موسسات خیریه

 

وی  می افزاید: همکاری و مساعدت جناب آقای مهندس کرمی مدیر عامل وقت شرکت سرمایه گذاری و اهداء چندین دستگاه چرخ خیاطی بلااستفاده، به صورت امانی، مقدمات این کار بزرگ را فراهم آورد و در سال 86 کار خیاطی و دوخت لباس آشپزان شرکت مس، توسط دو نفر خیاط شروع شد. 5، 6 سال بعد تعداد خیاطان شاغل در موسسه به 15 نفر رسید و در همان موقع یعنی سال 91 موسسه، رتبه اول اشتغالزایی را در بین موسسات خیریه کسب کرد. اما این همه راه نبود و چشم انداز ما، هیأت امناء و هیأت مدیره محترم، چشم اندازی وسیع تر از این بود. چشم اندازی که همراهی و همدلی و اعتماد مدیران محترم شرکت مس، بعد از ده سال، به آن شکلی کاملا عینی و ملموس بخشید.

 

خیاطی در سالن های بلا استفاده پرورشگاه معین زاده

 

وی در ادامه افزود: چشم انداز مورد نظر ما ابتدا، گسترش فضای فیزیکی کارگاه بود که توسط یکی از اعضاء خیریه به صورت رایگان در اختیار ما قرار داده شده بود. در بازدید فرماندار وقت، از کارگاه و درخواست ما مبنی بر اختصاص مکانی وسیع تر برای کارگاه، سالن های بلااستفاده پرورشگاه معین زاده در اختیار ما قرار گرفت که در آن حدود 1000 متر فضای کارگاهی ایجاد کردیم و تا سال 95 در آنجا به کار ادامه دادیم. اما بعد از مدتی فعالیت و اعلام نیاز مسوولان پرورشگاه به سالن ها، ما مجبور شدیم به فکر تهیه مکان دیگری برای کارگاه موسسه باشیم. جای ما شاید به دفعات عوض می شد، اما این چرخ های خیاطی بودند که بی وقفه می چرخیدند و چرخ های زندگی عده ای را می چرخاندند. در جستجو برای یافتن مکان جدید، این بار باز هم خیرین شهر بودند که به یاری ما آمدند.

اهداء مکان جدید کارگاه توسط خانواده خیر نیکوکار مرحوم حاج اکبر نظری

 

افتخار ما در این زمینه، همکاری با خانواده خیر نیکوکار و محترم مرحوم حاج اکبر نظری بود که فضای مورد نیاز ما را در نقطه ای بسیار مناسب از شهر در اختیار ما قرار دادند و این می توانست برای ما گزینه بسیار خوبی باشد. بویژه این که 60 تا 70 درصد افراد شاغل در موسسه از روستاها و با خط واحد خودشان را به محل کار می رساندند و وجود یک کارگاه در مرکزیت شهر، زحمت تردد آنها را تا حدود زیادی کم می کرد. پس از انجام رایزنی های لازم، مقدمات کار با همکاری صمیمانه خانواده محترم نظری، انجام و در حال حاضر 1600 متر فضای کارگاهی در محل ایجاد شده است و بسیار خرسندیم و خداوند متعال را سپاسگزاریم که هم اکنون پس از ده سال از آغاز کار کارگاه خیاطی، 85 نفر در این محل به عنوان کارگاه مرکزی موسسه مشغول به کار هستند که از این تعداد حدود 70 درصد سرپرست خانوار می باشند و در حال حاضر به سطح متوسطی از زندگی رسیده اند.

 

دوخت بیش از 90 درصد لباس کار و 100 درصد لباس گرم مس منطقه کرمان

 

مدیر موسسه خیریه خیرین گمنام می افزاید: اکنون پس از ده سال کار با تلاش و پشتکار هیأت امناء و هیأت مدیره محترم و همراهی و همدلی و اعتماد مدیران محترم شرکت مس، بیش از 90 درصد لباس کار و 100 درصد لباس گرم مس منطقه کرمان توسط این کارگاه تهیه و تحویل می شود و قابل توجه این که امسال ما به رکورد چشمگیری در این زمینه دست یافتیم و موفق شدیم در دی ماه بیش از 7 هزار تکه لباس در این موسسه تولید کنیم و مجموعاً در سال جاری بیش از 52000 لباس دوخته شده است.

وی می افزاید: همچنین در حال حاضر، علاوه بر البسه شرکت مس، دوخت البسه 65 شرکت صنعتی کوچک و بزرگ  را نیز بر عهده داریم. ضمن این که دوخت لباس هاس سازمان عتبات عالیات را نیز برای خودمان افتخار می دانیم.

خرید خط تولید لباس کار صنعتی و تمام اتوماتیک با هزینه ای بالغ بر 4 میلیارد ریال

 

دره کردی می افزاید: همچنین در راستای افزایش راندمان کار و بهره وری در موسسه، مرداد امسال، با خرید خط تولید لباس کار صنعتی و تمام اتوماتیک با هزینه ای بالغ بر 4 میلیارد ریال، و تجهیز آن با نظارت « فرانس مارتیزن» مدیر اجرایی پروژه های بزرگ صنعتی از جمله هاکوپیان و گراد، کارگاه خیاطی خیریه خیرین گمنام به عنوان اولین و بزرگترین کارگاه تولید لباس کار صنعتی جنوبشرق کشور کار خود را ادامه داد که قادر است ماهیانه بیش از 7000 لباس را تولید کند. وی تأکید می کند: قریب به 50 درصد تجهیزات خریداری شده، اهدایی خیرین و همکارانمان در مجتمع مس است و ریالی از کمک های دولتی اخذ نشده است.

وی می افزاید: خط تولید جدید، ما را قادر به پذیرفتن سفارشات مختلف بویژه در زمینه گلدوزی در طرح ها و ابعاد مختلف از کلیه شرکت ها، موسسات، مدارس و اشخاص می نماید. در حالی که این کار پیش از این در شهرستان رفسنجان قابل انجام نبود.

 

چهار سال متوالی رتبه اول استان

 

وی ابراز می دارد: البته علاوه بر کارگاه مرکزی، ما سه کارگاه خیاطی در کشکوییه، صفائیه نوق و مرکز بهداشت شماره یک شهری 8 هم راه اندازی کرده ایم که اگر چه مستقل از ما فعالیت می کنند. اما مجموعاً در این 4 کارگاه، نزدیک به 120 نفر مشغول به کار هستند. ضمن آن که علاوه بر کارگاه خیاطی، آموزش های رایگان برخی مشاغل خانگی  از جمله کار روی سفال و چرم دوزی و آموزش بیش از 220 نفر در زمینه دوخت کیف در محل خانه اهدایی به موسسه در بلوار امام حسن مجتبی (ع) اقدام کردیم که خوشبختانه با حمایت مدیران محترم شرکت مس از جمله همکاران مس سرچشمه در حمایت از تولیدات هنرجویان مواجه گردید.

وی می افزاید: باعث افتخار است که این موسسه پرچمدار اشتغالزایی و کارآفرینی در استان کرمان بوده و موفق شده 4 سال متوالی رتبه اول موسسات خیریه استان را در این زمینه کسب و به وزارت کشور معرفی شود.

 

ساخت 150 واحد مسکونی برای افراد بی سر پناه

 

از دیگر فعالیت های شاخص موسسه خیریه خیرین گمنام که آقای دره کردی به آن اشاره می کند، نظارت بر  ساخت 150 واحد مسکونی برای افراد بی سر پناه است. وی خاطر نشان می کند: این امر مهم با مشارکت شرکت ملی صنایع مس، کمیته امداد و نظارت موسسه خیریه خیرین گمنام انجام گردیده و یک نقطه عطف در کارنامه موسسه است که برای کسانی که تاکنون سقف بالای سرشان آسمان بود، سرپناه بسازد. وی همچنین از تحت پوشش بردن 720 فرزند یتیم تحت عنوان « فرزند معنوی» توسط موسسه خبر داده و می گوید: ماهانه نزدیک به 11 میلیون تومان به حساب آتیه این فرزندان واریز می شود تا در آینده سرمایه ای برای آنها باشد.

کسانی که تمایل به همکاری با موسسه دارند از چه طریق می توانند اقدام کنند؟

 

دره کردی در پاسخ به این سوال با اشاره به این که در حال حاضر 4000 نفر از همکاران مس، بخشی از حقوق خود را صرف کمک به این خیریه می کنند می گوید: شاید کمتر کسی باور می کرد که با این مبالغ ظاهراً ناچیز، امروز ما موفق به اشتغالزایی مستقیم برای 120 نفر و غیر مستقیم برای تعداد زیاد دیگری از افراد شویم. وی می افزاید: بنده در همین جا از کلیه افراد و خیرین محترمی که تمایل به همکاری با این موسسه دارند درخواست می کنم به دفتر خیریه واقع در خیابان امیر کبیر غربی، کوچه شماره 24 ( بیمه سلامت سابق) و یا محل کارگاه واقع در خیابان امیر کبیر، کوچه 26 مراجعه یا با شماره تلفن 97-34264496 تماس حاصل نمایند.

وی می افزاید: شماره حساب سیبا ملی 0102942231000 و شماره کارت 6037991856452754 و حساب جاری 3517425 صندوق مس   نیز جهت واریز کمک های نقدی مردم عزیز و مشارکت آنان در این امر خداپسندانه اختصاص یاقته است.

 

شفافیت

 

وی با اشاره به این که کلیه حساب های موسسه از شفافیت لازم برخوردار می باشد تصریح می کند: حسابهای مالی موسسه تا سال 95 توسط شرکت رهیافت حساب تهران مورد حسابرسی  و تأیید قرار گرفته است.

 

 سخن آخر

 

مدیر عامل موسسه خیریه خیرین گمنام در پایان اظهار می دارد: جا دارد از تک تک همکاران بزرگوار که بخشی از حقوق خود را به موسسه اختصاص داده اند و همچنین از مدیران محترم وقت شرکت مس و مدیران کنونی، مسوولان محترم وقت شهرستان و مسوولان حال حاضر و به طور ویژه از ورثه خیر نیک اندیش، مرحوم حاج اکبر نظری و همچنین اعضاء محترم هیأت امناء و هیأت مدیره موسسه که از هیچ تلاش و کوششی جهت پیشبرد اهداف موسسه فروگذار نکرده اند صمیمانه تقدیر و تشکر نمایم. همچنین مراتب قدردانی خود را از کمک و مساعدت خیرین بزرگواری که یاریگر ما در انجام خدماتمان بوده اند و به طور خاص از 120 همکار محترمی که دستان پر توان آنها گرداننده چرخ های خیاطی چهار کارگاه ما می باشد ابراز می دارم. قطعاً آن چه انجام گردیده با هدف رضایت خداوند و گره گشایی از افراد نیازمند آبرودار بوده است که توانایی انجام کار داشته اما بستری برای کار و فعالیت انها آماده نبوده است که الحمدالله این مهم انجام و عوائد حاصل از کار به 3500 خانوار تحت پوشش بر می گردد.

عناوین برگزیده