به گزارش می متالز، محمد اسلامی در مراسم بهره برداری از سومین مرحله تحویل ناوگان جدید ریلی و توسعه همکاریهای اقتصادی و اجتماعی راهآهن با اشاره به ساخت 800 کیلومتر خط دوم ریلی با اعتبار 8 هزار میلیارد تومان اظهار داشت: این خط موجب میشود ظرفیت 7 میلیون تنی بار به 20 میلیون تن افزایش یابد و ظرفیت جابجایی بار از سنگان به سمت نقاط مصرف که تا هزار و 100 کیلومتر راه را طی میکند افزایش یابد.
وی ادامه داد: خط جدید ریلی که از چابهار به زاهدان و سپس به بیرجند و تربت حیدریه متصل میشود حجم بار راهآهن که فرض 100 میلیون تنی دارد محقق میکند.
وزیر راه و شهرسازی اظهار داشت: با اتصال خط آهن خواف ـ هرات و متصل شدن به افغانستان از همین ذخایر بزرگ معدنی سنگان بار قابل ملاحظه وجود دارد و از نظر اقتصاد ظرفیت بزرگی است.
اسلامی اظهار داشت: با یک حرکت جهشی میتوانیم همه کاستیها را در کشور برطرف کنیم و با الگوهای جدید برای تعاملات در کسب و کارهای جهانی اقتصاد خود را در مسیری شکوفا رشد دهیم.
وی ادامه داد:امروز از مرکز جهادی پیشرفت و تحول راهآهن بازدید کردم که با حضور جوانان فعال و متخصص کاری مناسب شکل گرفته است. بازشناسی راهآهن، احصاء ثروتهای راهاهن و ایجاد فرصت برای توسعه بهرهوری در سرفصلهای گوناگون راهآهن در دستور کار مرکز جهادی پیشرفت و تحول راهآهن است.
وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: در سال جهش تولید استفاده از ظرفیت ساخت داخل به سرعت آغاز شد سال گذشته 778 دستگاه انواع لکوموتیو و واگن با همکاری 11 شرکت بهرهبردار و 9 شرکت سازنده وارد ناوگان شد.
وی افزود: سال جاری با این برنامه جهش تولید افزایش تولید 45 درصدی را هدفگذاری کردهایم در این شرایط کرونایی کارخانههای سازنده صنعت ریلی بیکار نبودند و در سال 99 این سومین برنامه الحاق ناوگان به شبکه ریلی است.
اسلامی افزود: در توقفگاهی اطراف ساوه تعداد زیادی واگن مستعمل داشتیم که طی پیگیریهای مدیرعامل راهآهن همه برای بازسازی و نوسازی به کارخانجات سازنده فرستاده شد البته ضرورت دارد تسهیلات بانکی و تسهیلات تبصره 18 به کمک کارخانجات سازنده صنعت ریلی داخل بیاید.
وی افزود: امسال ورود 2 هزار دستگاه انواع ناوگان ریلی را به شبکه محقق می کنیم که در سه ماهه نخست امسال ورود ناوگان نسبت به مدت مشابه پارسال 72 درصد رشد داشته است.