تاریخ: ۱۲ تير ۱۳۹۹ ، ساعت ۱۲:۵۳
بازدید: ۱۶۶
کد خبر: ۱۱۵۵۶۲
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی
معاون امور صنایع و معادن خراسان شمالی:

۵۱ واحد معدنی سلب صلاحیت شده استان در نوبت مزایده هستند

می متالز - معاون امور صنایع و معادن سازمان صمت خراسان شمالی گفت: از 244 واحد معدنی دارای پروانه بهره داری استان 51 واحد به علت عدم عمل به تعهدات خود سلب صلاحیت شده اند که باید با برگزاری مزایده به بهره داران جدید واگذار شوند.
۵۱ واحد معدنی سلب صلاحیت شده استان در نوبت مزایده هستند

به گزارش می متالز، علی اصغر رضازاده، معاون امور صنایع و معادن سازمان صمت خراسان شمالی  اظهار کرد: در خراسان شمالی 244 واحد معدنی دارای پروانه بهره برداری هستند که از این تعداد واحد معدنی 111 واحد فعال، 82 واحد غیر فعال و در حال تجهیز همچنین 51 واحد سلب صلاحیت شده اند.

رضازاده افزود: 51 واحد معدنی اشاره شده به علت عدم عمل به تعهدات خود سلب صلاحیت شده اند که با برگزاری مزایده به بهره برداران جدید واگذار خواهند شد.

وی خاطر نشان کرد: هر ساله دو تا سه بار مزایده معدنی برگزار می شود.

وی در ادامه مهمترین دغدغه کنونی واحدهای معدنی فعال استان را نوسازی و کمبود ماشین آلات معدنی عنوان کرد و گفت: در حال حاضر با افزایش قیمت ماشین آلات امکان خرید ماشین آلات جدید برای این واحدها بسیار کم شده است.

رضازاده تصریح کرد: بهره برداران این واحدها توان مالی لازم برای خرید ماشین آلات جدید را ندارند و در این شرایط باید به آنان تسهیلات سرمایه در گردش اختصاص داده شود.

وی اعلام کرد: تعدادی از این بهره برداران به وزارت صمت معرفی شده اند تا از محل ماده 109 و 110 قانون معافیت گمرکی، آنان بتوانند ماشین آلات مورد نیاز را وارد کنند.

وی افزود: تعدادی از این بهره برداران معرفی شده موفق شده اند که تعدادی ماشین آلات را وارد کنند.

معاون امور صنایع و معادن سازمان صمت خراسان شمالی در ادامه درباره اقدامات انجام شده کنونی در محدوده معدن آلبلاغ اسفراین نیز بیان کرد: پروانه اکتشاف برای هلدینگ دولتی ایمیدرو صادر شده است و در حال حاضر از سوی این هلدینگ دولتی یک تیم در حال پی جویی و نمونه برداری از این منطقه معدنی هستند.

با این وجود، وی تصریح کرد: هر چند که انجام حفاظت از این منطقه معدنی به ایمیدرو واگذار شده است و این هلدینگ موافقت کرده است که یک تیم حفاظت 40 نفره از نیروهای موسسات حفاظتی استان را با برگزاری مناقصه جذب کنند تا امنیت منطقه را انجام دهند، با وجود این، هنوز این مناقصه برگزار نشده است که امیدوار هستیم در ماه جاری این مناقصه برگزار شود.

پی جویی پهنه معدنی جنوب استان چشم به راه ایمیدرو

رضازاده، معاون امور صنایع و معادن سازمان صمت خراسان شمالی در ادامه به نیاز مجتمع آلومینای جاجرم به ماده معدنی بوکسیت نیز اشاره کرد و گفت: خط تولید این مجتمع صنعتی سالانه به 400 هزار تن ماده معدنی بوکسیت نیاز دارد.

وی عنوان کرد: در حال حاضر معادن کنونی در اختیار این مجتمع صنعتی پاسخگوی نیاز کنونی خوراک آن نیستند و نیاز است که ظرفیت جدید معدنی برای این مجتمع کشف شود.

رضازاده همچنین با یادآوری این مطلب که در سفر سال گذشته رییس جمهور به استان و عقد تفاهم نامه ای در زمینه انجام مطالعات اکتشافی در پهنه معدنی در شهرستان های جاجرم و اسفراین توسط هلدینگ ایمیدرو به منظور کشف ظرفیت های جدید از ماده معدنی بوکسیت، اعلام کرد: سازمان صمت استان اخیرا این پهنه را به این  هلدینگ تحویل داده تا پی جویی ها را آغاز کنند که هنوز ایمیدرو پای کار نیامده است.

منبع: عصر اترک
عناوین برگزیده