تاریخ: ۱۸ تير ۱۳۹۹ ، ساعت ۰۱:۵۹
بازدید: ۲۹۵
کد خبر: ۱۱۶۲۸۰
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی

عامل رونق قیمت فلزات گران‌بها

می متالز - ابرهای تیره‌ای که بازار فلزات مورد استفاده در نسل آینده خودروها را فراگرفته بود، درحال کنار رفتن هستند. مازاد عرضه و سپس شیوع ویروس کرونا، به چشم‌انداز کوتاه‌مدت مواد معدنی مورداستفاده برای تولید باتری‌های قابل‌شارژ خودروهای برقی لطمه زده بود اما حمایت‌های جدید دولت‌های چین و اروپا برای حمل‌ونقل سبز و همچنین محدودیت معدنکاری و سرمایه‌گذاری‌های آینده به معنای آن است که بازارهای فلزات به کف قیمت رسیده‌اند و افت بیشتری نخواهند داشت.
عامل رونق قیمت فلزات گران‌بها

به گزارش می متالز، به گفته کریس بری، رئیس شرکت مشاوره هاوس مونتین پارتنرز، فناوری‌های باتری ارزان‌تر می‌شوند و عامل دیگری برای خوش‌بینی در چند سال آینده وجود دارد. اتحادیه اروپا سرگرم بازسازی زنجیره تامین صنعت خودرو و تشویق به استفاده از خودروهای برقی است و چین هم سیستم یارانه خودروهای برقی را دوباره برقرار کرده است. درحالی‌که مازاد عرضه فلزاتی مانند لیتیوم و کبالت باعث شده بود قیمت آنها نسبت به اوجشان در سال ۲۰۱۸ به بیش از نصف کاهش پیدا کند اما اکنون خوش‌بینی به بازارها بازگشته است. تقاضا برای باتری‌های خودروهای برقی باعث خواهد شد بازار گروه فلزات مورد استفاده در این بخش رونق بگیرد. درحالی‌که پیش‌بینی‌های کوتاه‌مدت هدف بازبینی نزولی قرار گرفته‌اند اما بلومبرگ نیوانرژی فاینانس پیش‌بینی کرده که فروش خودروهای برقی در سطح جهانی تا چند سال دیگر به رشد بازخواهد گشت و از دو میلیون دستگاه در سال ۲۰۱۹ به ۵/ ۸ میلیون دستگاه تا سال ۲۰۲۵ افزایش پیدا می‌کند و سپس تا سال ۲۰۳۰ به حدود ۲۶ میلیون دستگاه صعود می‌کند.

طبق گزارش سازمان ملل متحد، بازار جهانی برای کاتد برای باتری‌های لیتیوم یونی که باتری‌های مورد استفاده در خودروهای برقی هستند، از هفت میلیارد دلار در سال ۲۰۱۸ به ۸/ ۵۸ میلیارد دلار تا سال ۲۰۲۴ افزایش پیدا می‌کند. تحلیلگران سیتی‌گروپ پیش‌بینی کرده‌اند که قیمت لیتیوم گرید باتری در مقایسه با سطح فعلی، حدود ۴۲ درصد در سال ۲۰۲۲ افزایش پیدا کند که ناشی از رشد تقاضا برای خودروهای برقی در چین و اروپا و منطقی شدن روند عرضه خواهد بود. کبالت به‌دلیل شیوع پاندمی ویروس کرونا در جمهوری دموکراتیک کنگو و تعطیلی معدن مس و کبالت موتاندای شرکت گلنکور، با محدودیت عرضه روبه‌روست. معدن موتاندا منبع یک‌پنجم از تولید کبالت جهان در سال ۲۰۱۸ بوده است. البته کبالت به‌عنوان یکی از مواد مهم در ساخت خودروهای برقی به‌دلیل وضعیت تولید در کنگو که با مسائل حقوق‌بشر و کار کودک گره خورده، آینده مبهمی دارد به‌طوری‌که شرکت تسلا به‌دنبال ساخت باتری بدون کبالت در برخی از مدل‌های ارزان قیمت خود در چین است. بازار نیکل مناسب استفاده در باتری هم به‌دنبال افزایش تقاضا برای باتری‌های لیتیوم یونی، طی دو تا سه سال آینده با محدودیت عرضه مواجه بوده و ممکن است تا سال ۲۰۲۳ کمبود عرضه پیدا کرده و قیمت این فلز افزایش پیدا کند. مشوق‌های دولت‌ها تا حدودی آسیب‌هایی که به تقاضا در دوران شیوع ویروس کرونا واردشده را تعدیل کرده است. با وجود افت شدید قیمت نفت که اتفاق نامطلوبی برای صنعت خودروی برقی بوده، دولت چین با مجموعه اقداماتی، تلاش برای ترویج استفاده از خودروهای برقی را مضاعف کرده است.

عناوین برگزیده